Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

29 April 2008

Perluas konsep makanan halal


Oleh ANGELINA SINYANG

IPOH 27 April - Pengertian tentang konsep makanan halal tidak wajar disempitkan hanya untuk memenuhi keperluan orang Islam se- mata-mata.

Sebaliknya, ia perlu diperluas dan dipromosikan sebagai makanan yang bersih, suci, berkhasiat dan mempunyai harga berpatutan agar semua golongan masyarakat mampu menikmatinya.

Presiden Persatuan Cina Muslim Malaysia (Macma), Datuk Mustapha Ma berkata, pengertian konsep yang lebih luas itu adalah selaras konsep global dalam ajaran Islam.

Beliau berkata, konsep makanan halal yang dipromosikan sekarang agak memalukan kerana menyempitkan fikiran apabila pasarannya hanya dikhususkan untuk orang Islam sedangkan ia sepatutnya perlu dipromosikan kepada orang bukan Islam tempatan dan global.

''Konsep halal seharusnya dilihat sebagai makanan menyelerakan, suci, berkhasiat, disediakan dalam persekitaran bersih, dijual pada harga berpatutan serta jualan dengan jujur dan ikhlas.

''Jika ada produk 20 gram dijual dengan kadar harga ditetapkan tetapi dikurangkan kepada 15 gram dengan harga sama, ia sudah menjadi produk tidak halal," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian Mesyuarat Agung Tahunan Ke-14 Macma yang disempurnakan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin di Institut Tabdiran Islam (INTIM) di sini hari ini.

Ketika ini, katanya, ramai keluarga Cina tidak dapat menerima ahli keluarga mereka memeluk Islam berbanding agama lain kerana mereka menganggap pertukaran kepada Islam akan menjadikan penganutnya terputus sama sekali hubungan dengan keluarga asal serta adat budaya mereka.

''Masalah ini timbul kerana mereka tidak faham konsep Islam sebenar kerana pemahaman keluarga Cina ialah apabila menganut Islam bermakna seseorang Cina 'masuk Melayu'. Mereka tidak mahu anak mereka hilang identiti dan budaya yang diwarisi turun-temurun," ujarnya.

Mustapha berkata, tiada unsur dalam Islam yang menunjukkan agama itu bersifat anti-Cina, malah, di China sendiri terdapat lebih ramai penganut Islam dan masjid berbanding di Malaysia.

Ketika ini, katanya, kira-kira satu peratus atau 57,000 daripada lebih lima juta orang Cina di Malaysia yang menganut Islam dengan sebahagian besarnya tinggal di Selangor.