Adakah sekolah satu aliran ini boleh diwujudkan kerana kita dilihat sudah agak terlambat berbuat demikian?
ANUAR: Dalam masa terdekat saya tidak jangka ia boleh direalisasikan. Walaupun masyarakat termasuk ahli-ahli akademik mahu ia dilaksanakan tetapi di kalangan ahli politik ia tidak sama. Ini kerana pendidikan ada kena mengena dengan survival politik.
Namun begitu kalau kita mahu diwujudkan juga sekolah satu aliran ini, saya ingat di kalangan masyarakat Melayu tidak ada halangan, cuma di kalangan pemimpin Cina yang dilihat tidak begitu selesa. Tetapi apa yang dicadangkan oleh Mukhriz cukup menarik kerana ia akan membolehkan pelajar daripada semua kaum belajar dalam satu sekolah tetapi pada masa yang sama bahasa Cina dan India kekal untuk dipelajari.
Tetapi nampaknya isu sekolah satu aliran ini sudah menjadi isu politik?
ANUAR: Sebenarnya ia satu pakej dalam kontrak sosial, orang Melayu berhak bercakap soal ketuanan Melayu, orang Cina berhak bercakap mengenai survival pendidikan mereka. Ini kontrak, saya ingat dua bulan lepas kita membincangkan tentang kontrak sosial tetapi kita tidak membincangkan isi kandungannya. Sebenarnya sebahagian isi kandungan kontrak sosial itu ialah orang Melayu sebagai bumiputera atau orang asal di sini berhak diberi keistimewaan, manakala masyarakat Cina pula berhak untuk mendapat pendidikan, budaya dan survival mereka sendiri bagi mengekalkan identitinya. Ini bermakna kalau orang Cina mempertikaikan ketuanan Melayu maka orang Melayu pula akan menyebut tentang soal sistem pendidikan sekolah Cina, ia seolah- olah satu pakej.
Saya sudah menjangkakan apabila Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr.Chua Soi Lek bercakap mengenai ketuanan Melayu sudah pasti akan ada pemimpin Melayu akan bercakap mengenai sekolah Cina dan ternyata ia menjadi kenyataan.
Ertinya, ia 'pakej', kalau orang Melayu menyentuh soal sekolah Cina maka orang Cina akan menyentuh soal ketuanan Melayu. Sebenarnya kedua-dua perkara ini telah termaktub dalam undang-undang, ia sepatutnya tidak perlu lagi diperbincangkan. Dalam Akta Pelajaran 1996 juga ada menyebut mengenai kewujudan sekolah jenis kebangsaan Cina sebagai salah satu daripada sistem pendidikan nasional maka sepatutnya tidak timbullah isu sekolah satu aliran tetapi disebabkan oleh polemik politik maka perkara itu timbul. Namun begitu saya yakin selepas ini isu sekolah satu aliran ini akan kembali senyap.
Kalau begitu ia bermakna masalah sekolah satu aliran ini tidak akan selesai?
ANUAR: Saya tidak fikir ia akan selesai dan ia akan timbul balik selepas lima tahun kemudian apabila pucuk pimpinan baru yang ingin popular atau ingin menjuarai isu kaum. Kebiasaannya ia timbul ketika pemilihan parti. Bagaimanapun isu berkenaan tidak akan disebut dalam pilihan raya kerana ia adalah satu isu yang sensitif, jadi dalam pilihan raya, kita tidak akan dengar mengenai soal-soal ketuanan Melayu sebab ia melibatkan undi tetapi dalam soal pemilihan parti ia sangat popular.
Adakah ini bermaksud bahawa isu seperti itu hanya bertujuan untuk mencari populariti?
ANUAR: Saya melihat daripada dua sudut iaitu pertama memang benar ada popularitinya tetapi populariti itu harus dilihat siapa yang memulakan. Pada saya, Mukhriz tidak boleh dianggap mencari populariti kerana beliau hanya menyatakan sebagai satu respons terhadap apa yang dimulakan oleh Soi Lek. Bagi saya, siapa yang memulakan isu yang mencari populariti, tetapi yang memberi respons itu boleh dilihat sebagai orang yang cuba mempertahankan survival kumpulannya. Saya fikir Mukhriz sudah menjalankan peranannya sebagai pemimpin Melayu.
Kenapakah baru sekarang kita bercakap soal perkauman termasuklah dalam isu sekolah satu aliran?
ANUAR: Bagi saya, perkara ini semacam satu pusingan, ia tetap akan wujud selepas beberapa tahun selagi kita ada sekolah pelbagai aliran, namun masalah ini tidak akan selesai dalam masa terdekat ini. Kita memerlukan satu kefahaman.
Isu sekolah satu aliran ini, bukanlah satu proses top down ertinya kuasa politik tidak boleh menyelesaikannya kerana kita harus menghormati banyak kumpulan tetapi kalau bottom up mungkin kerana masyarakat yang mahukannya. Bagi saya untuk menyerapkan perpaduan melalui sekolah satu aliran ini agak tertutup dalam masa terdekat, apa yang boleh dilakukan ialah kita harus melatih guru-guru Melayu, Cina dan India tentang budaya berbeza. Cara ini boleh mengurangkan masalah jurang perbezaan kaum. Guru adalah ejen paling berkesan untuk melatih pelajar, sebab pelajar lebih cenderung mendengar pandangan guru, jadi saya fikir peranan guru itu harus diperkuatkan untuk perpaduan.
Kajian yang kita buat menunjukkan guru pada masa kini tidak ada kemahiran untuk melatih atau menceritakan tentang budaya bangsa lain kepada pelajar, mereka bukan sahaja tidak terlatih malah tidak berani menceritakan.
Inilah kelemahannya, sedangkan guru adalah ejen atau alat kepada transformasi perpaduan, dia harus memainkan peranan, kalau guru tidak main peranan, tidak ada ejen lain yang mampu berbuat demikian.
Di mana kelemahan yang memungkinkan guru-guru tidak mampu menjadi ejen transformasi perpaduan ini?
ANUAR: Di dalam sistem latihan guru tidak menekankan soal itu, kita lebih menekankan soal akademik. Guru mengajar Matematik, Sains dan Sejarah perlu menghabiskan silibus, soal kaum lain tidak penting kepada guru berkenaan sebab latihan yang diterimanya tidak memberi peluang untuk dia belajar soal etnik lain.
Namun begitu, kita harus ingat bahawa kemuncak kejayaan kepada satu sistem pendidikan ialah sekolah satu aliran, sebab apabila kita menyebut sekolah satu aliran ia tidak menyebut soal pencapaian akademik, ia kena mengena dengan soal menjadi rakyat sebagai satu bangsa, sebab itulah sekolah satu aliran diamalkan oleh hampir di seluruh dunia. Melalui sekolah sedemikian ia akan membolehkan rakyat berfikir sama sebagai satu bangsa.
Kalau begitu keadaannya kenapa rakyat Malaysia masih belum mahu menerima sekolah seumpama itu?
ANUAR: Ini ada kaitan dengan sejarah. Sejak 50 tahun lalu kita dipengaruhi dengan kuat oleh sekolah banyak aliran. Keadaan ini akan berterusan jika ia tidak diubah.
Ramai juga yang bertanya apa masalahnya dengan sekolah banyak aliran kerana sekarang ini tidak timbul sebarang konflik atau pergaduhan. Memang kita tidak ada masalah dari segi itu tetapi kita ada masalah menjadi satu bangsa, kalau pelajar-pelajar daripada pelbagai kaum tidak berjumpa bagaimana mereka hendak menjadi satu bangsa.
Bagi mengatasi masalah ini, idealnya sekolah satu aliran perlu diwujudkan tetapi di Malaysia ini pada pandangan saya kita tidak dapat melaksanakannya dalam masa terdekat.
Adakah mungkin masalah ini berlaku kerana sebarang langkah untuk menghapuskan sekolah jenis kebangsaan dilihat bertujuan menganggu hak kaum lain?
ANUAR: Pendidikan itu sudah menjadi sebahagian daripada politik, kita tidak lagi melihat pendidikan itu sebagai ejen pembangunan sesebuah bangsa. Ertinya dari segi pemikiran kita, politik berada di atas dan di bawahnya adalah sebuah negara bangsa. Kita lebih mementingkan politik berbanding membangunkan sebuah negara bangsa.
Sekolah satu aliran itu penting kerana ia akan memberi peluang kepada pelajar untuk bergaul, kita jangan hendak menafikan hak mereka untuk bergaul dengan orang lain. Tetapi apa yang berlaku sekarang kerana sudah lama sekolah banyak aliran ini dilaksanakan, kita sudah tidak boleh berfikir cara lain, kita hanya fikir sekolah banyak aliran sahaja yang terbaik untuk kita.
Kalau ada sesiapa yang cuba memberi cadangan yang agak berlainan, ia dilihat sukar kepada orang lain untuk menerimanya.
Apakah faktor ini juga yang menggagalkan penubuhan sekolah Wawasan dahulu?
ANUAR: Sebenarnya kalau kita tanya masyarakat Cina kenapa mereka belajar di sekolah Cina, mereka akan menjawab untuk memperolehi pencapaian akademik yang cemerlang.
Ini kerana sekolah Cina dikatakan betul-betul memberi pencapaian akademik yang tinggi, itu sebabnya di kalangan masyarakat biasa mereka mahu sekolah berkenaan kekal.
Tetapi apabila Mukhriz bercakap sekolah satu aliran, ia tiada kena mengena soal pencapaian akademik tetapi menyentuh soal menubuhkan negara bangsa. Ertinya, pemahaman di peringkat pemimpin dan pemahaman di peringkat rakyat berbeza tentang sekolah tersebut, itu pun satu isu lagi.
Contohnya, kalau kita buat sekolah satu aliran, masyarakat Cina tidak mahu menyertainya, sikap tidak mahu bukan kerana dipengaruhi pemahaman pemimpin Cina tetapi takut kalau masuk sekolah kebangsaan pencapaian anak mereka tidak sebaik sekolah Cina. Ini dua isu yang harus ditangani kalau kita berjaya menubuhkan sekolah satu aliran.
Dalam isu pencapaian akademik ini apakah ia menyentuh soal kualiti antara guru sekolah kebangsaan dan jenis kebangsaan?
ANUAR: Kalau kita tengok dari segi pencapaian jawapannya betul lah. Budaya sekolah Cina itu lebih membina prestasi pelajar tetapi ia sekadar akademik sahaja kita tidak bercakap soal kasih sayang kepada negara, ia tidak ada dalam sistem pendidikan sebab itu kita kena satukan mereka. Maksudnya, sekolah kebangsaan harus mengambil contoh yang baik dari sekolah Cina dan jadikan ia sekolah yang hebat. Jika ini dapat dilakukan sudah pasti masyarakat Cina akan menghantar anak mereka ke sekolah kebangsaan.
Dalam soal ini, sekolah kebangsaan harus mengubah bentuknya daripada dilihat berimej Melayu kepada imej untuk seluruh rakyat Malaysia. Mungkin sekolah satu aliran ialah satu isu tetapi integriti di peringkat sekolah kebangsaan harus diperkemaskan sehingga ia mampu mendapat pengiktirafan daripada masyarakat Cina dan India bahawa sekolah kebangsaan adalah sekolah terbaik.
Contohnya, jika kita wujud sekolah satu aliran apakah orang Cina dan India boleh menerimanya? Sedangkan mereka tahu kalau anak mereka dihantar ke sekolah jenis kebangsaan, pencapaiannya akan lebih baik. Maksudnya, kalau kita mewujudkan undang-undang bagi mewajibkan sekolah satu aliran, ia tidak akan menyelesaikan masalah, ada masalah lain yang perlu ditangani.
Selain memikirkan sekolah satu aliran, pihak kementerian juga harus mula memikirkan untuk meningkat integriti dan kredibiliti sekolah kebangsaan. Kalau ia melibatkan peruntukan yang banyak, kerajaan harus sediakan. Jika ini dapat dilakukan sudah pasti ramai yang akan masuk ke sekolah itu bukan kerana dipaksa atau sebab politik tetapi merasakan sekolah berkenaan lebih baik.