Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

22 Januari 2008

Teks Komsas perlu utama jiwa remaja



KEMELUT pemilihan teks baru Komponen Sastera Dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu (Komsas) untuk digunakan pada masa akan datang muncul lagi. Pelbagai reaksi dapat dibaca melalui akhbar. Tidak kurang juga yang menyebarkan maklumat itu melalui SMS dan blog.

Pada saya, Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran wajarlah diberikan kepercayaan sepenuhnya untuk melaksanakan tugas mereka.

Pandangan yang terpapar di dada media tidak lebih daripada mewakili kelompok atau individu tertentu.


Tanpa segan silu pihak terbabit menyebut nama yang wajar diberikan perhatian supaya karya mereka dipilih. Oleh itu, pandangan berkenaan seolah-olah mewakili individu tertentu.

Dalam hubungan ini saya tidak menyalahkan pihak berkenaan. Kita perlu melihat perkara ini dari perspektif yang pelbagai.

Kita tidak harus taksub dengan karya sastera kelompok tertentu atau individu tertentu yang memenangi hadiah sastera.

Karya pihak berkenaan memang tinggi mutunya pada mata pengkaji sastera dan juri yang mengadili karya berkenaan.

Namun demikian, kita juga perlu mementingkan jiwa remaja yang baru mendapat pendedahan dalam bidang sastera.

Mereka patut didedahkan dengan karya yang ringan secara relatifnya dan sesuai dengan penerimaan mereka.

Beberapa teks Komsas yang lalu tidak dapat memenuhi penerimaan remaja, akibatnya mereka hanya membaca buku ulasan untuk menjawab soalan peperiksaan.

Pusat Perkembangan Kurikulum mempunyai kredibiliti dalam menjalankan tugas membuat pemilihan. Kakitangan kementerian yang dilantik sebagai ahli jawatankuasa pemilihan bukan sembarangan pada pendapat saya.

Masyarakat perlu mengakui bahawa di kalangan guru dan kakitangan kementerian, ada juga pihak yang memiliki kepakaran dan berpengalaman dalam bidang tugas yang dipertanggungjawabkan.

Mereka sudah pasti tidak akan memilih karya yang rendah mutunya dan mempunyai bahasa tidak memenuhi keperluan pendidikan mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah.

Oleh yang demikian, PPK tidak harus dipengaruhi oleh mana-mana pihak mahupun individu dalam membuat keputusan. Gurulah yang akan melaksanakan pengajaran Komsas di sekolah. Mereka tentu lebih tahu keperluan murid dan sukatan pelajaran yang digubal.

Jadi, dalam hal ini PPK mestilah bertegas dan melaksanakan tugas dengan telus dalam pemilihan teks Komsas mahupun sastera selagi karya mempunyai nilai integriti yang tinggi untuk diteladani oleh pembaca remaja masa kini.

GURU KAMPUNG,
Kuala Langat, Selangor.