Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 April 2008

Biak baka kambing kaedah bioteknologi



NAEC berfungsi membangunkan baka-baka haiwan ternakan terutamanya kambing Boer dan lembu Brakmas bagi tujuan eksport - Gambar hiasan.


Bermula dengan lawatan bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, ketika itu Tan Sri Muhyiddin Yassin, tercetuslah idea untuk membina Pusat Embrio Haiwan Nasional (NAEC) pada awal tahun ini.

Pusat berkenaan bertanggungjawab mengumpul segala embrio, telur atau sperma semua jenis haiwan sama ada ruminan atau unggas bagi tujuan pembiakan in-vivo atau in-vitro.

Tujuan NAEC adalah untuk membangunkan baka-baka haiwan ternakan terutamanya kambing Boer dan lembu Brakmas bagi tujuan eksport.

Di sini, baka-baka bermutu akan dikumpulkan seperti ladang baka atau stud Boer di Afrika Selatan dan Brakmas dari Australia bagi dibiakkan di negara ini.

Pusat yang dikendalikan oleh Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) pada peringkat permulaan hanya mengimport embrio dari luar negara seperti Afrika Selatan.

Pegawai Penyelidik Prinsipal, Pusat Promosi dan Pembangunan Teknologi, Ibu Pejabat MARDI, Dr. Mohmad Mustafa berkata, pihaknya telah membawa lebih kurang 600 embrio beberapa spesies kambing seperti Boer, Kalahari Red (merah) dan Savana (putih) dari Afrika Selatan.

“Boer merupakan baka kambing ternakan terbaik dunia manakala Kalahari Red dan Savana merupakan cabang baka berkenaan,” katanya semasa ditemui di pejabatnya di Serdang, Selangor baru-baru ini.

Dr. Mohmad berkata, NAEC ditubuhkan bagi meningkatkan kualiti baka memandangkan harga seekor kambing Boer terbaik boleh melangkau lebih RM100,000.

Justeru, harga yang mahal menyebabkan kebanyakan penternak dan negara hanya membeli embrio dan semen untuk di simpan di dalam bank gen serta menggunakan ibu tumpang bagi tujuan pembiakan.

NAEC juga memberikan perkhidmatan bioteknologi pembiakbakaan lanjutan seperti permanian beradas dan pemindahan embrio bagi sektor kerajaan dan swasta.

Pusat berkenaan amat mementingkan kualiti mendapat pengiktirafan ISO1800.

NAEC bukan saja menyimpan embrio haiwan ruminan tetapi juga haiwan bukan ruminan termasuk unggas yang pertama didirikan di negara ini.

Tugas MARDI yang lebih menjurus kepada haiwan ternakan terutama Boer.

Dr. Mohmad berkata, Boer yang berasal dari Afrika Selatan telah dimula dikaji sejak lebih 100 tahun lalu tanpa kacukan dengan spesies lain.

Pembangunan dan pemilihan baka yang dijalankan mendapatkan baka terbaik yang lebih ekonomik sehingga berat badan boleh bertambah 300 gram sehari.

Persatuan Penternak Boer Afrika Selatan telah dijemput untuk melakukan akreditasi di ladang MARDI bagi baka Boer.

Ini memandangkan kambing mempunyai sifat semula jadi gemar memakan daun pokok berbanding biri-biri yang meragut rumput.

“Kambing Boer perlu dilepaskan di padang ragut setiap hari kerana di habitat asalnya haiwan ini dibiarkan lepas bebas,” katanya.

Dr. Mohmad berkata, tujuan NAEC dengan Advanced Reproductive Biotechnology (ARB) bagi menghasilkan baka berkualiti.

Pihak MARDI mempunyai 100 ekar kawasan ladang ragut dengan enam ladang besar bersama-sama 700 ekor kambing baka tulen (stud) Afrika Selatan dan 60 ekor jantan.

Baka tulen Boer Afrika Selatan telah dibangunkan sejak 15 hingga 20 tahun lalu di Australia dengan kambing gunung Ferrall dan Cashmere.

Kini NAEC dan ARB akan membantu ladang-ladang satelit seperti Sayfull dan Boden bagi menghasilkan baka yang terbaik.

Malaysia boleh menjadi hub bagi haiwan ternakan bukan saja haiwan ruminan seperti lembu dan kambing tetapi juga unggas.

Dr. Mohmad berkata, Boer dipilih kerana mempunyai karkas sehingga 55 peratus.

MARDI yang membeli embrio dan baka dari Afrika Selatan akan memberikan lebih banyak pendidikan kepada petani.

“Biasanya kambing Boer yang dipelihara secara intensif akan dikurung di dalam kandang menyebabkan pelbagai masalah kesihatan seperti tidak sihat dan tidak cukup makan.

“Sebaiknya kambing dilepaskan di padang ragut yang mempunyai pokok-pokok renek dan kekacang bagi membekalkan protein,” kata Dr. Mohamad.

Beliau menambah, kambing Boer juga lebih suka menghabiskan masa dengan makan di tengah malam dan ini dapat meningkatkan berat badan.

Justeru ini boleh menjadikannya lebih hampir kepada habitat asal dan ini dapat mengurangkan pemberian makanan tambahan seperti palet.

Biasanya kambing Boer menghasilkan dua ekor anak setiap kali bunting dan biasanya 20 ekor ibu akan mempunyai 30 ekor anak.

Selepas enam minggu beranak, ibu tadi sudah boleh mengawan dan bunting selama lima bulan.

Kambing Boer yang boleh membiak tiga kali setahun jika dipelihara dengan baik boleh menghasilkan banyak kambing.

Malaysia sepatutnya mempunyai Persatuan Kambing Boer bagi memenuhi kehendak dan keperluan semasa.

Manakala ladang satelit merupakan penghubung antara NAEC dengan penternak kecil-kecilan memandangkan mereka mempunyai makmal kecil bagi menjalankan aktiviti bioteknologi.