Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

23 Mei 2008

Rezeki daripada madu lebah


PERCAYA dengan falsafah, sesuatu perniagaan yang berjaya selalunya bermula daripada skala kecil menyebabkan Zulkurnain Yunus, 43, tidak pernah menyesal dan malu bermula dari bawah dan menumpukan pada pasaran tempatan sebaik mengambil keputusan muktamad bergelar usahawan.

Bagi Pengarah Urusan syarikat pengeluar produk berasaskan madu lebah yang didaftarkan dengan nama TLH Product Industries ini, apa yang penting ialah menimba seberapa banyak pengalaman, membina jaringan perniagaan serta mengukuhkan imej syarikat dan memperoleh kepercayaan pelanggan, sebelum melangkah lebih jauh dalam dunia perniagaan.

Wartawan ZUARIDA MOHYIN bersama jurufoto HALIM KHALID menemuramah Zulkurnain tentang produk terkini syarikat beliau semasa berlangsungnya Pameran Perdagangan Halal Antarabangsa Malaysia ke-5 (MIHAS 2008) di Pusat Konvensyen dan Pameran Matrade, Jalan Duta, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

MEGA: Bagaimana saudara mula berkecimpung dalam dunia perniagaan dan terangkan serba ringkas tentang produk-produk dari syarikat saudara?

ZULKURNAIN: Ketika bekerja sebagai Eksekutif Pembelian di PSC-Naval Dockyard Sdn. Bhd. di Kuala Lumpur, apabila ada masa terluang, saya selalu berjalan-jalan di sekitar Jalan Masjid India dan mengikuti perkembangan peniaga herba di situ dan yang paling menarik ialah peniaga madu lebah.

Bertitik-tolak daripada minat saya berkaitan produk berasaskan madu, saya mula membuat kajian mendalam bersama pegawai-pegawai dari Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi), Universiti Malaya dan Universiti Kebangsaan Malaysia.

Berdasarkan pengamatan daripada peniaga-peniaga itu, didapati cara pembungkusan madu juga masih di tahap lama atau tradisional. Lalu timbul satu idea, bagaimana sekiranya ia dibungkus secara lebih komersial. Dari situlah bermulanya produk keluaran pertama kami.

Disebabkan masih bekerja ketika itu, maka pembungkusan produk hanya dilakukan di rumah sahaja dan dibantu oleh isteri, Wan Azila W. Ismail.

Antara produk kami ialah madu yang diimport dari Iran, Taiwan di samping madu tempatan (Madu Tualang), Madu Apple Cider, Honey Sticks dan terkini diberi nama Green Propolis.

Nampaknya saudara telah banyak melabur untuk memasarkan produk paling baru syarikat iaitu TLH Green Propolis. Mengapa?

ZULKURNAIN: Setelah lapan tahun berkecimpung dalam bidang pengeluaran produk berasaskan lebah dan menerusi pelbagai kajian, saya dapati ada satu produk yang amat berkesan bagi tujuan rawatan penyakit dan sebagai satu makanan tambahan bagi mereka yang mengutamakan kesihatan iaitu Green Propolis.

Ia amat popular di Jepun, dan negara itu adalah pengimport paling besar di dunia.

Disebabkan itulah saya memberanikan diri memperuntukan RM200,000 untuk kajian dan penyelidikan, pembangunan produk serta program pemasaran terancang. Kajian dan penyelidikan dijalankan sejak beberapa tahun lalu. Ini termasuklah aspek keselamatan penggunaan produk tanpa kesan sampingan.

Selain itu, Green Propolis masih kurang dikenali masyarakat Melayu akan khasiat-khasiatnya dibandingkan dengan bangsa-bangsa lain di Malaysia terutama bangsa Cina. Oleh itu, sebagai usahawan bumiputera, saya ingin mengetengahkannya demi kesihatan bersama.

Apakah yang menjadikan produk TLH Green Propolis begitu popular dan apakah kelebihannya?

ZULKURNAIN: Sejak dipasarkan, produk ini sebenarnya menjadi penantian mereka yang menginginkan satu produk semula jadi daripada lebah.

Produk ini dijangka mencipta kejutan baru disebabkan oleh keberkesanan khasiat yang amat bermanfaat untuk kesihatan manusia.

Di sini terdapat beberapa fakta daripada mereka yang telah membuat kajian terperinci mengenainya.

Pertama: “Kandungan flavonoids di dalam propolis amat berkesan untuk mencegah pembiakan sel kanser”. (Laporan perubatan yang mengejutkan dunia perubatan, Persatuan Berita Ekonomi, Jepun tahun 1991).

Kedua: “Tiada bakteria, fungus dan virus dapat hidup di dalam sarang lebah sekalipun diletakkan bangkai atau mayat reput”. (Kajian Profesor Dr. Remy Chauvin, Perancis tahun 1968).

Ketiga: “Propolis mengandungi 149 komponen bioaktif , puluhan jenis flavonoids, vitamin A,B,F,C,E,H,P dan 10 jenis mineral, asid amino dan asid lemak”. (Kajian Universiti Oxford British tahun 1987).

Propolis kebanyakannya dihasilkan oleh spesies Lebah Afrika, kerana spesies ini alah kepada jangkitan dan serangan berbanding dengan lebah jenis lain. Oleh itu, spesies lebah ini memerlukan propolis sebagai satu pertahanan untuk diri sendiri, koloni dan sarang mereka daripada sebarang bentuk jangkitan seperti bakteria, virus, kulat (fungus) dan sebagainya.

Boleh dikatakan terdapat pelbagai jenis propolis di pasaran, namun Green Propolis adalah yang terbaik. Ia mengandungi 34 jenis flavonoids yang kaya dan unik berasal dari Minas Gerais, Brazil (kawasan bebas pencemaran Hutan Amazon).

Disebabkan tingginya khasiat Green Propolis, syarikat mengorak langkah untuk mengetengahkan produk ini di pasaran Malaysia, di samping dapat memberi manfaat kesihatan kepada pengguna.

TLH Green Propolis diekstrak dengan teknologi terkini dan terbaik tanpa menggunakan alkohol melalui proses penggunaan mesin yang canggih, Super-Fluid Critical Extraction iaitu kaedah yang menggunakan angin bagi menukar propolis mentah kepada cecair.

Produk ini berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (MAL No: 04112727T), disahkan halal serta dihasilkan dari kilang yang bertaraf (Good Manufacturing Practice Product) GMP.

Apakah strategi pemasaran dan bagaimana ia dilaksanakan?

ZULKURNAIN: Sebagai permulaan syarikat akan memasarkan jualan sebanyak 5,000 botol dan melantik stokis dan pengedar di seluruh negara. Kempen mendapatkan stokis dan pengedar sedang rancak dijalankan. Buat masa ini sesetengah tempat dan negeri sudahpun mempunyai stokis ataupun pengedar terutamanya di Lembah Kelang.

Untuk layak menjadi pengedar, mereka yang berminat hanya perlu menyediakan RM500 bagi mendapatkan sedozen pek TLH Green Propolis bersama risalah. Bagi stokis, stok pembukaan adalah 150 botol, disertakan pula risalah, poster dan bunting bagi tujuan promosi.

Syarikat berharap, melalui kaedah ini dapat membantu usahawan sama ada sambilan atau tetap bagi meningkatkan pendapatan mereka.

Mereka yang berminat boleh menghubungi talian 03-5191 1516 atau e-mel: zulhoney@tm.net.my.

Apakah cabaran yang dihadapi sepanjang mengendalikan perniagaan berasaskan madu lebah ini?

ZULKURNAIN: Pelbagai halangan dan cabaran yang timbul ketika mula-mula menjalankan perniagaan. Antaranya, lokasi pembungkusan yang terhad, masa yang singkat kerana pembungkusan dijalankan selepas waktu kerja.

Dari segi pemasaran pula tidak semua pelanggan dapat menerima dengan mudah produk-produk keluaran syarikat pada peringkat awalnya.

Apatah lagi, apabila tidak mampu menggaji pekerja, maka saya sendiri terpaksa memasarkan produk tersebut ke farmasi individu dan kedai-kedai ubat tradisional selepas waktu kerja dan pada cuti hujung minggu.

Alhamdulillah, kini produk-produk kami semakin mendapat tempat di hati para pelanggan, di samping mempunyai pelanggan tetap.