Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

29 November 2008

Keistimewaan tanah tinggi!


Ainal Marhaton Abd Ghani




Cameron Highlands janji percutian nyaman, aktiviti menarik

CAMERON Highlands cukup terkenal sebagai pusat peranginan tanah tinggi di Malaysia. Terletak di barat daya Pahang, pusat peranginan ini kaya dengan khazanah semula jadi serta keunikan flora dan fauna. Keindahan Cameron Highlands tidak pernah pudar malah terus memukau siapa saja.

Cameron Highlands mendapat nama selepas seorang pegawai Inggeris, William Cameron menemui tanah tinggi itu ketika sedang melakukan tinjauan pemetaan pada 1885.


Tanah tinggi ini juga terkenal dengan pengeluaran hasil pertanian seperti teh, buah-buahan, sayur-sayuran dan bunga-bungaan. Malah ada antara produk pertanian ini termasuk rangkaian flora sukar diperoleh di tempat lain.

Awal bulan ini, penulis bersama 20 rakan media dijemput membuat liputan dua program pelancongan di Tanah Rata yang menjadi pusat pentadbiran daerah ini.

Media dijemput membuat liputan majlis pelancaran Zoom! Cameron Highlands dan larian Taman Negara Eco Challenge (TNEC) 2008 dari Tanah Rata ke Kuala Medang, Lipis.

Kedua-dua acara disempurnakan Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah.

Berada di puncak tanah tinggi mencabar ketahanan mental dan fizikal penulis yang tidak tahan dengan suasana dingin mencucuk tulang terutama di waktu malam. Mujur program diadakan sebelah petang dalam keadaan cuaca nyaman.

Rabu

8 pagi :
Sarapan pagi dengan hidangan roti bakar, kentang goreng, hot dog dan teh kosong di Century Pines Resort cukup menyegarkan.

Masih terbayang keseronokan tiba di resort ini yang menjadi tempat penginapan media, lewat petang semalam. Suasana ketika itu cukup dingin hingga alat penghawa dingin tidak disediakan di bilik tidur.

9 pagi : Kumpulan media dibawa melawat Brincang yang menjadi antara lokasi tumpuan pelancong di Cameron Highlands. Ada banyak gerai menjual sayur-sayuran, buah-buahan dan cenderamata menggunakan van di sini. Penulis dan rakan mengambil kesempatan membeli sedikit cenderahati untuk dibawa pulang.

Ketika melawat ladang strawberi, penulis teruja melihat buah strawberi yang ranum di tangkai pokok tetapi tidak dibenar memetiknya kecuali membayar RM20 bagi setengah kilogram buah. Tidak sanggup pula membazirkan wang kerana penulis hanya mahu merakamkan gambar buah strawberi.

12 tengah hari : Selepas menikmati pemandangan serba menghijau di tanah tinggi ini, kami bergegas ke hotel untuk menikmati makan tengahari sebelum menghadiri majlis perasmian program yang disusun.

1.30 petang : Kami dibawa ke Taman Agro Teknologi, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) untuk majlis perasmian dan menandatangani plak Zoom! Cameron Highlands yang disempurnakan Tengku Abdullah.

Hadir sama di majlis itu, Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina Othman Said; Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian dan Warisan Negeri, Datuk Shafik Fauzan Sharif dan Ahli Parlimen Cameron Highlands, Datuk S K Devamany.

3.30 petang : Tengku Mahkota Pahang menandatangani plak Zoom! Cameron Highlands sebelum dibawa melawat ladang sayuran, herba, bunga dan strawberi di Taman Agro Teknologi Mardi (TATM) diiringi Pengarah Mardi, Datuk Abdul Shukur Abd Rahman.

Jelas tergambar riak gembira pada wajah Tengku Mahkota yang teruja melihat buah strawberi bergayutan di sekeliling pasu, sayur-sayuran dan bunga-bungaan segar yang menggoda setiap mata yang memandang.

5 petang : Selesai majlis dan sesi minum petang kami bergegas mencari pusat internet untuk mengejar masa menulis dan menghantar berita. Tugas selesai satu setengah jam kemudian.

7.10 malam : Menghadiri sesi taklimat untuk Taman Negara Eco-Challenge (TNEC) di hotel Cool Point sebelum menikmati makan malam ala barbeku.

9.30 malam : Sekali lagi meronda di sekitar Tanah Rata sambil menikmati kedinginan malam yang belum pernah dirasai sebelum ini. Jelas, keramahan penduduk Cameron

Highlands melayan tetamu begitu terasa tidak kira mereka pekedai, pekerja hotel atau penduduk tempatan.

11 malam : Masing-masing berehat dan dan tidur menantikan esok yang menjanjikan keseronokan.

Khamis

7.10 pagi :
Menikmati sarapan pagi dengan sepiring kuey teow goreng, kentang goreng, roti bakar dan teh O.

8.20 pagi : Menuju ke Hotel Cool Point tempat perasmian dan pelepasan peserta TNEC 2008 yang disempurnakan Tengku Mahkota Pahang. Seramai 80 peserta dari 21 pasukan termasuk lima pasukan media tidak sabar memulakan larian sejauh 170 kilometer menuju Kuala Medang, Lipis. Penduduk tempatan turut memberi sokongan kepada peserta.

9.10 minit : Ketibaan Tengku Mahkota diiringi tarian tradisional tiga kaum utama, Melayu, Cina dan India oleh pelajar Sekolah Kebangsaan (C), Cameron Highlands, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Cameron Highlands dan 25 kanak-kanak Tadika Winlon.

9.40 pagi : Tengku Mahkota melepaskan peserta TNEC 2008 dan menuju ke Ladang Teh Boh di Brincang untuk sesi lawatan ladang teh.

10.20 pagi : Tiba di ladang teh terbesar milik Boh Plantations dan penulis bersama rakan media teruja melihat 'gelombang' pokok teh yang berusia kira-kira 80 tahun.

Pokoknya masih rendang dengan daun teh yang merimbun. Penulis tidak melepaskan peluang bergambar di celah pokok. Seumur hidup, inilah kali pertama menyentuh daun teh segar di pokok.

11.05 pagi : Kumpulan pertama TNEC 2008 dari pasukan komando Kem Sungai Udang, Melaka tiba dan disambut meriah oleh Tengku Mahkota yang setia menanti untuk memberi semangat kepada peserta yang terpaksa berlari menuruni lembah teh menuju ke Sungai Relong.

11.25 tengahari : Melawat kilang memproses teh milik Boh Plantations sambil menikmati hidangan teh pelbagai perisa dan sandwich yang begitu menyelerakan. Penulis kemudian bergegas pulang ke hotel penginapan untuk menyiapkan berita dan makan tengahari.

5.20 petang : Selepas semua selesai termasuk menyerahkan kunci bilik, kami berkemas untuk pulang. Sempat juga singgah sebentar di Brincang untuk membeli cenderamata.

6.30 petang : Penulis mengucapkan selamat tinggal Cameron Highlands dan membawa pulang memori indah.

INFO:

  • Cameron Highlands berkeluasan 71,218 hektar dengan populasi penduduk melebihi 32,000 orang.
  • Mencapai ketinggian 1,230 meter dari aras laut dengan suhu purata 19.8 darjah selsius.
  • Puncak tertinggi terletak di Gunung Brincang dengan ketinggian 2,000 meter dari aras laut.
  • Bandar utama Tanah Rata (pusat pentadbiran), Brincang dan Kea Farm (kawasan tumpuan pelancong), Ringlet, Tringkap, Kuala Terla serta Kampung Raja (kawasan ladang).
  • Penempatan kaum Melayu pertama, Kampung Taman Sedia di lembah antara Tanah Rata dan Brinchang menawarkan pakej penginapan homestay.


Tarikan:
  • Taman Agro Teknologi Mardi (TATM).
  • Gunung Lumut, Taman Flora, Hutan Lipur Parit Fall.
  • Ladang teh: Brincang dan Sungai Palas.
  • Taman bunga Cactus Point iaitu 500 meter dari Kea Farm, Rose Centre, Rose Valley.
  • Kebun buah strawberi dan taman rama-rama.
  • Aktiviti redah hutan.
  • The Smoke House, The Lake House dan Strawberry Park.
  • Homestay Kampung Taman Sedia, Tanah Rata.