Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

31 Disember 2008

Hapuskan jenayah tugas kita semua


KADAR indeks jenayah yang melibatkan harta benda dan keganasan kian meningkat walaupun masih terkawal. Adalah tidak keterlaluan jika penulis sifatkan ia menjadi satu igauan yang membuat kita merasa kurang selesa untuk menguruskan kehidupan harian kita.

Kestabilan politik serta kemakmuran untuk menjana aktiviti ekonomi membuatkan negara kita menjadi syurga di dunia adalah antara faktor penarik kenapa warganegara asing ramai berhijrah ke sini bukan sahaja untuk mencari rezeki bahkan segelintir melibatkan diri dengan aktiviti jenayah di samping penjenayah-penjenayah tempatan yang berkeliaran.

Memerangi jenayah tidak lagi harus dibebankan sepenuhnya kepada pasukan polis. Ia menjadi tanggungjawab bersama. Oleh yang demikian setiap orang, kita semua, perlu memainkan peranan untuk seberapa yang boleh mengelak menjadi mangsa kepada penjenayah yang secara langsung menyumbang kepada kenaikan indeks jenayah.

Ke arah itu, kita harus bijak menjaga diri serta harta benda dan adalah dalam keupayaan kita untuk menghalang kes jenayah yang boleh berlaku. Sebagai contoh, antaranya seperti ragut, pecah rumah, rompakan, kecurian kenderaan dan sebagainya. Untuk mencegah berlakunya kes tersebut tidaklah terlalu sukar kerana kadang kala ia cuma memerlukan pemikiran akal yang biasa atau common sense. Jenayah biasanya berlaku bila kita alpa dan cuai dengan sikap acuh tidak acuh kita.

Kita boleh mempelajari sesuatu dari liputan akhbar kerana lazimnya laporan yang dimuatkan bersabit sesuatu kejadian jenayah akan melahirkan cara mana sesuatu jenayah itu dilakukan atau modus operandi. Apa yang kita pelajari haruslah disepadukan dengan panduan yang telah diberikan untuk memastikan perkara yang sama tidak berlaku terhadap kita.

Kepekaan terhadap berlakunya sesuatu jenayah dan cara mengatasinya tidak harus berakhir dengan orang persendirian sahaja malah ia patut diperturunkan kepada ibu bapa untuk dijadikan bahan bualan dengan anak-anak, guru-guru untuk dijadikan bahan mengajar dan juga pegawai-pegawai yang dipertanggungjawabkan di sesuatu organisasi untuk dihebahkan kepada semua kakitangan sebagai satu ingatan melalui sistem yang sedia ada di bangunan tersebut. Untuk melakukannya ia tidak melibatkan apa-apa kos tambahan dan masa yang diluangkan tidaklah begitu lama hingga ia boleh menganggu tugasan harian tetapi sebaliknya jika diambil kira ia akan mendatangkan manfaat.

WMRAMLI
Ulu Klang