Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 Januari 2008

Gejala IBS di kalangan golongan muda


Bersama:Dr. ABDUL MALIK JAMAL BUHARI (Pakar Runding Perubatan dan Gasteroenterologi Kelana Jaya Medical Centre (KJMC)
Gabungan dua atau lebih penyakit
Doktor,Saya telah mengalami sakit ini semenjak setahun yang lepas di mana setiap kali membuat aktiviti sukan, peluh akan keluar dengan banyak dan ketegangan leher akan berlaku.

Saya juga sakit di belakang kepala sehingga menyebabkan kehilangan keseimbangan badan (pitam) berserta perasaan seolah-olah angin berada di perut tidak boleh keluar.

Gejala-gejala ini berlarutan setiap hari sehingga mengganggu aktiviti seharian saya.

Melalui pemeriksaan doktor, kamera telah dimasukkan melalui dubur ke dalam usus besar (kolonoskopi) dan keputusannya tiada masalah.

Saya juga telah membuat penampalan gegendang telinga kanan seperti yang disarankan oleh doktor kerana saya mengadu selalu ketegangan leher sehingga menyebabkan hilang imbangan.

Pemeriksaan sinar-X di belakang leher pula menunjukkan urat tunjang di belakang terlalu menegak.

Untuk mengurangkannya gejala yang muncul, saya akan menjolok ke dalam mulut supaya angin keluar bersama muntah.

Jika tidak reda juga, saya akan ke klinik berdekatan dan doktor akan memberi suntikan. (ada ketika sehinggakan 3 suntikan diperlukan dalam satu minggu).

setiap pagi ketika membuang air besar pula, saya akan mengambil masa yang lama sehingga 1/2 jam, najis lembik seperti najis cirit-birit tetapi ianya tidak keluar terus. saya terpaksa meneran seperti najis keras (tidak lawas).

Apakah penyakit yang saya hidapi dan doktor berkepakaran apa yang patut saya jumpa?

– Hadi.

Jawapan

Pada pendapat saya, anda menghadapi beberapa masalah kesihatan pada masa yang sama.

Sebagai contoh, masalah ketegangan leher dengan peluh selepas senaman, sakit kepala dengan masalah keseimbangan badan dan masalah angin setiap hari.

Dengan gegendang telinga telah dibetulkan, urat tunjang di belakang terlalu menegak dan kolonoskopi normal, saya mengagak anda mengalami masalah gabungan fungsi dispepsia (bukan ulser) dan sindrom kerengsaan usus (IBS).

Anda dinasihatkan menemui pakar gastroenterologi untuk menjalani beberapa ujian lanjut untuk menolak kemungkinan masalah kesihatan lain sebelum menerima jangkaan diagnosis di atas.

Ujian lanjutan ini termasuk ujian darah dan OGDS (gastroskopi).

Memandangkan anda juga mempunyai tanda-tanda cemas (anxiety), anda juga mungkin memerlukan ubat untuk masalah berkenaan.

Selain itu, senaman leher akan membantu mengurangkan ketegangan dan sakit kepala.

IBS bukan gastrik

Doktor,
Umur saya 24 tahun. Saya sering mengalami cirit-birit, muntah dan gastrik sebelum saya keluar dari rumah.

Saya mengalami masalah ini sejak dari bangku sekolah lagi.

Perkara ini sering membuatkan kesihatan saya terganggu dan saya hanya selesa apabila berada di dalam rumah.

Apakah yang patut saya lakukan untuk mengatasi masalah ini?

Adakah susu soya elok untuk mengubati penyakit gastrik kerana setahu saya orang yang mengalami gastrik tidak boleh meminum susu biasa.

– Rain, Petaling Jaya.

Jawapan

Untuk makluman anda, masalah yang dihadapi ini bukan masalah gastrik tetapi lebih kepada sindrom kerengsaan usus (IBS).

Gejala yang anda sebutkan dan jangka masa gejala ini menyerang menunjukkan ke arah kemungkinan besar IBS.

Ramai di kalangan golongan muda kini didapati mengalami masalah serupa tetapi kebanyakannya dapat menyesuaikan diri dan masalah ini tidak menjejaskan kehidupan seharian mereka.

Bagi kes anda pula, jika masih tidak dapat menyesuaikan diri dengan gejala yang timbul sehingga terpaksa mengurangkan aktiviti luar, anda dinasihatkan untuk berjumpa pakar gastroenterologi untuk ujian lanjut dan nasihat pengambilan ubat bersesuaian.

Susu pula boleh menjadi baik atau buruk untuk masalah gastrik.

Dalam jumlah kecil, susu membantu mengurangkan tahap keasidan di dalam perut dan mengurangkan kesakitan akibat gastrik.

Dalam jumlah besar pula, kalsium di dalam susu mungkin akan menyebabkan kerengsaan kepada lapisan tisu perut dan menyebabkan rasa sakit bertambah.

Selain daripada itu, tiada beza di antara jenis susu yang sesuai untuk diminum pesakit gastrik.

- Hantarkan soalan-soalan anda kepada Tanya Dr. Pakar, Mingguan Malaysia, Utusan Melayu (M) Bhd., 46M Jalan Lima Off Jalan Chan Sow Lin, 55200 Kuala Lumpur atau e-mel: kesihatan@utusan.com.my atau faks: 03-92213752.