Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

18 Mac 2008

Orang Melayu perlu bermuhasabah untuk bersaing



DASAR Ekonomi Baru (DEB) yang diperkenalkan selepas peristiwa 13 Mei 1969 dengan hasrat untuk menyusun semula masyarakat dan menyeimbangkan pendapatan antara kaum adalah satu dasar yang sangat baik. Ia adil kepada semua.

Orang Melayu yang mempunyai pendapatan per kapita yang jauh lebih rendah daripada bangsa lain dibantu dengan pelbagai program terutamanya yang berkaitan dengan keusahawanan.

Kita harus mengakui bahawa keistimewaan yang diberi kepada orang Melayu sebenarnya bukanlah untuk selama-lamanya. Ia adalah satu ruang kepada orang Melayu meningkatkan kemampuannya untuk sama-sama mengusai ekonomi Malaysia. Selepas orang Melayu mampu berjalan sendiri maka tongkat itu akan dibuang.

Tidak dapat dinafikan bahawa keusahawanan adalah satu cara untuk mengubah taraf hidup sesuatu bangsa. Tidak ada orang yang jadi bilionair dengan makan gaji. Dengan itu pelbagai peluang diberikan kepada orang Melayu untuk menceburkan diri dalam bidang keusahawanan.

Tidak ada cacat celanya perancangan yang telah dibuat untuk membantu orang Melayu dalam menjadikan pengagihan kekayaan yang seimbang dengan bangsa lain.

Tetapi yang menjadi persoalan adalah bagaimanakah caranya orang Melayu mengambil peluang tersebut dalam mengubah taraf hidup mereka. Contohnya, Institut Kemahiran Mara yang ditubuhkan untuk melatih pelajar Melayu dan bumiputera dalam kemahiran teknikal telah melahirkan ramai guna tenaga terlatih dalam bidang teknikal seperti bidang automotif.

Tetapi berapa ramaikah yang mengambil peluang untuk membuka bengkel selepas memperoleh semua kemahiran tersebut.

Kebanyakannya mengambil jalan mudah bekerja makan gaji. Tidak mengapa untuk menimba pengalaman dengan bekerja tetapi sehingga sekarang kita boleh lihat dengan mata kepala sendiri berapa banyakkah bengkel kereta milik orang Melayu? Kita jawab sendiri.

Kontraktor-kontraktor Melayu terutama daripada kelas F yang mendapat tender-tender kerajaan masih ramai yang hanya mengali baba peluang yang diberi kepada mereka. Mereka tidak belajar sendiri cara untuk melakukan tugasan yang diberi dan mengambil jalan mudah 'menjual' tender itu kepada orang lain.

Kita tidak menafikan bahawa sesetengah daripada bangsa bukan Melayu sebenarnya tertanya-tanya sampai bilakah keistimewaan yang diberikan kepada peniaga-peniaga Melayu untuk mendapat tender kerajaan akan terus diberikan. Mereka merasakan bahawa peluang mereka selama ini tertutup dan sukar untuk menembusi tender-tender kerajaan kerana polisi ini.

Semua keistimewaan ini sepatutnya sudah membolehkan orang Melayu berdikari dan mula untuk memasuki persaingan yang lebih terbuka setelah hampir 40 tahun Dasar Ekonomi Baru dilaksanakan.

Sikap manja kebanyakan orang Melayu yang merasakan bahawa mereka sentiasa selamat menyebabkan mereka tidak mengambil peluang dengan bersungguh-sungguh dan percaya bahawa keistimewaan ini akan kekal selama-lamanya.

Peniaga-peniaga yang manja ini sebenarnya menjadi beban kepada pemimpin-pemimpin Melayu yang telah berusaha bersungguh-sungguh untuk menaikan taraf hidup bangsa Melayu. Dan akhirnya dengan berat hati mereka terpaksa mengakui bahawa DEB tidak berjaya mencapai sasarannya.

Sama seperti orang yang sedang sakit. Mereka harus kuat melawan penyakit yang mereka hadapi. Orang yang patah kaki kerana kemalangan akan diberikan tongkat selagi tulang mereka belum kuat. Selepas itu mereka perlu menjalani terapi untuk membolehkan mereka berjalan tanpa tongkat.

Kalau pesakit itu memanjakan dirinya dan tidak mahu melawan penyakit mereka mereka akan kekal bertongkat sampai bila-bila. Maka orang yang bertongkat sampai bila-bila boleh dikira sebagai orang kurang upaya (OKU). Adakah kita mahu menerima bangsa kita sebagai bangsa yang kurang upaya? Sudah pasti tidak.

Mungkin keputusan pilihan raya yang telah diumumkan baru-baru ini akan menjadi satu wake-up call yang akan mengejutkan orang Melayu dari lamunan mereka. Suara-suara yang meminta supaya dikurangkan keistimewaan yang diberikan kepada orang Melayu dalam hal-hal berkaitan perniagaan sudah mula kedengaran.

Meritokrasi dalam pendidikan telah pun dilaksanakan. Mereka harus sedar bahawa satu masa nanti kita mungkin akan berhadapan dengan situasi persaingan terbuka dengan bangsa-bangsa lain di Malaysia iaitu meritokrasi dalam dunia perniagaan.

Anggaplah fenomena yang sedang berlaku ini sebagai ubat yang pahit. Seperti kata pepatah, manis gula itu racun, pahit ubat itu penawar. Sampai bilakah orang Melayu tidak mahu mengubah sikap dan berubah menjadi bangsa yang rajin dan bekerja keras? Kita tidak tahu sampai bilakah segala keistimewaan ini akan dapat bertahan. Jangan nanti di saat segala kelebihan ini hilang, di saat tongkat terlepas dari tangan, pada waktu itu orang Melayu masih belum bersedia. Maka kita akan tersungkur menyembah bumi. Semoga dijauhkan.

- NASSRUL HAKIM MD. JANI

Melaka.