Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

29 April 2008

Barisan orang Melayu


Oleh malim ghozali pk

KENYATAAN Ketua Satu Gapena (Gabungan Penulis Nasional), Profesor Emeritus Tan Sri Ismail Hussein di pertemuan Permuafakatan Melayu di Rumah Gapena pada 14 April lalu yang memutuskan untuk tidak melibatkan ahli-ahli politik di Kongres Permuafakatan Melayu pada 2 - 4 Mei depan di Johor Bahru, mengundang lebih banyak pertanyaan daripada jawapan terhadap kemelut yang sedang dihadapi oleh orang Melayu pasca Pilihan Raya Umum Ke-12. Lebih-lebih lagi pendirian yang diputuskan di mesyuarat tersebut tidak mampu menjawab tiga persoalan berikut:

a) Dapatkah seseorang Melayu itu memisahkan diri daripada fahaman politiknya dan hadir di kongres tersebut hanya sebagai 'orang Melayu?' (tidak ubah macam kuda lumba yang dipasangkan tuntun mata).

b) Benarkah 100 buah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu yang bakal hadir tidak mempunyai sebarang kecenderungan politik?

c) Mampukah ahli-ahli persatuan-persatuan penulis Melayu, termasuk Gapena, membebaskan diri mereka 100 peratus daripada mempunyai pengetahuan, kepekaan, minat atau sokongan terhadap mana-mana parti politik tanah air?

"Kita fikir ini masalah rakyat bukan masalah ahli politik. Saya rasa ahli politik dapat menyelesaikan masalah mereka dengan cara tersendiri," begitulah prognosis yang dicapai oleh mesyuarat pada hari itu.

Menurut Ketua Satu Gapena, ini adalah cara terbaik untuk mengetengahkan suara rakyat, kerana selama ini suara tersebut dibayangi oleh ahli politik.

Rakyat, politik dan ahli politik adalah saling berinteraksi dan saling memerlukan. Kelicinan hubungan di antara elemen-elemen tersebut menjamin kesihatan demokrasi di mana-mana negara yang mengamalkannya.

Yang memimpin dan yang dipimpin harus berada di pentas yang sama. Rasionalnya apabila bercakap mengenai perubahan, di mana-mana negara yang mengamalkan sistem demokrasi, ia haruslah melalui ranah politik.

Jangan khuatir, orang Melayu tidak pernah sunyi daripada amalan dan suasana politik sejak dulu lagi. Jangan pinggirkan ahli-ahli politik Melayu, oleh sebab mereka sudah berpengalaman serta mahir dalam permainan ini.

Ahli-ahli politik boleh datang di Kongres itu, yang membawa tema 'Kedaulatan Melayu Sebagai Paksi Kewujudan Bangsa' tetapi jangan mewakili mana-mana parti politik secara rasmi, bercakap dengan nuansa politik, atau berhujah sehingga boleh menandai fahaman mana-mana parti politik.

BerbincangMereka harus menanggalkan baju politik buat seketika, dan melihat Melayu dalam konteks yang lebih luas dan terbuka. Mereka perlu datang untuk berbincang mengenai bangsa Melayu.

Sehingga kini belum lagi muncul NGO Melayu yang berani bangun mempertahankan kedaulatan bangsanya, melainkan hampir kesemuanya tunduk patuh dan menjadi pak turut kepada parti tertentu, walhal komponen terbesar kepimpinan negara adalah terdiri dari parti orang Melayu.

Tiada siapa dapat menafikan bahawa politik Malaysia adalah politik perkauman. UMNO menjaga kepentingan bangsa Melayu, MCA dengan kepentingan orang Cina dan MIC dengan kaum India.

Kita tidak harus berganjak daripada paksi ini. Kejayaan memartabatkan kedaulatan bangsa Melayu bergantung kepada sejauh mana kita mempertahankan paksi serta landas perjuangan ini.

Usah gentar, sejarah telah membuktikan orang Melayu telah menentang musuh-musuh yang terlebih awal menyerang mereka. Feringgi, Belanda dan Inggeris telah lama mengenali, mengagumi keberanian dan kehebatan orang Melayu.

Untuk menjelmakan sebarang makna dalam Kongres itu nanti, isu-isu di atas kena dijawab secara jitu. Jangan tepis-tepis dan usah elak-elak. Kalau tembak biar kena 'titik sasaran' kerana orang Melayu sudah bosan dengan permainan acah-acah dan sipi-sipi.

Hakikatnya NGO Melayu harus faham dan bersedia mengalir bersama arus politik, yang pada analisis terakhir akan melakar sejarah sesebuah bangsa itu.

Mengalir bersama tidak bererti mengampu, untuk tujuan mendapatkan tapak bangunan ataupun bantuan kewangan tahunan. Mind set inilah yang harus diperbetulkan di Kongres itu kelak.

Jika tidak NGO-NGO dan persatuan-persatuan penulis tetap kekal menjadi kaldai-kaldai tunggangan dan balaci kepada agenda politik yang tepian, remeh dan tanpa wawasan atau pelan jangka panjang untuk menyelamatkan bangsa Melayu.

Kita jangan lupa kepada pepatah Melayu lama yang banyak berjasa dan melahirkan pemimpin-pemimpin yang hebat dan ternama - Berani kerana benar, takut kerana salah!

Kongres Permuafakatan Melayu sangat memerlukan Barisan Orang Melayu (BOM) yang mampu bertindak berani dengan fakta-fakta yang ada di depan mata, dan tidak malu-malu untuk tampil dengan garang dan meneriakkan:

a) Kenapa orang Melayu mesti berpuas hati dengan 30 peratus kekayaan negara, sedangkan 60 peratus penduduk negara ini adalah terdiri daripada orang Melayu? Jadi, kenapa tidak 60 peratus?

b) Daulatkan semula martabat Bahasa Melayu, sekarang. Sebarang keputusan yang boleh memudaratkan Bahasa Melayu tidak boleh disokong.

c) Cadangan agar seseorang yang memeluk Islam perlu mengisytiharkannya kepada keluarganya secara terbuka perlu dikaji kesannya secara mendalam.

d) Sebarang agenda untuk 'mengsonglap' Tanah Rizab Melayu dalam apa cara sekalipun, sehingga rizab ini terlepas kepada kaum lain, hendaklah ditentang.

Penulis yakin di Kongres Permuafakatan Melayu nanti, Barisan Orang Melayu pasti sedar ancaman, bahaya serta penyakit yang mereka akan hadapi dengan kenyataan penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tentu mereka akan menolaknya dengan lantang.

Bangsa Melayu telah mengalami enam kali kehilangan:

1. Hilang Barakah: Kejatuhan Melaka ke tangan Feringgi (1511).

2. Hilang Tanah : Penubuhan Malaysia (1963)

3. Hilang Maruah : Kuasa Sultan dan Raja-raja dilucutkan.

4. Hilang Bahasa: Apabila nomenclature Bahasa Melayu ditukarkan kepada Bahasa Malaysia (2007).

5. Hilang Arah : Ketidakserasian UMNO/Pas/PKR.

6. Hilang Bangsa : Terma 'Melayu' digugurkan dalam RMK-9.

Di Johor Bahru, kita harus membincangkan apa saja yang menyangkut bangsa Melayu. Jangan nanti orang Melayu sampai hilang pertimbangan. Lagipun kehilangan bagi kali ketujuh, kita mungkin boleh jadi papa-kedana.

Orang Melayu tidak harus berjuang secara terpisah-pisah dan berpecah-pecah, tetapi sebaliknya harus berada dalam satu barisan.