Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 Mei 2008

Aset 8 Melayu terkaya RM11.86b


Oleh Ahmad Fiesal Othman

NILAI aset digabungkan lapan individu Melayu dalam senarai ‘40 Paling Kaya di Malaysia’ tahun ini berjumlah AS$3.65 bilion (RM11.86 bilion), mewakili hanya kira-kira lapan peratus daripada jumlah kekayaan digabungkan semua yang berada dalam senarai itu yang berjumlah AS$46 bilion (kira-kira RM150 bilion).

Usahawan terkemuka, Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary dan Pengerusi Kumpulan AmBank, Tan Sri Azman Hashim terus mengekalkan kedudukan sebagai individu Melayu paling kaya dan kedua paling kaya tahun ini, sementara Pengerusi Eksekutif Kencana Petroleum Bhd, Datuk Mokhzani Mahathir melonjak ke tempat ke-3 daripada ke-5 tahun lalu.

Syed Mokhtar mempunyai nilai kekayaan AS$1.8 bilion, manakala Azman AS$700 juta.


Nilai kekayaan Syed Mokhtar itu susut berbanding AS$2 bilion tahun lalu, sekali gus menyaksikan kedudukannya jatuh satu anak tangga ke tempat ke-8 dalam senarai ‘40 Paling Kaya di Malaysia’ tahun ini, manakala manakala Azman yang menokok kekayaan sebanyak AS$100 juta kekal di tangga ke-11.

Mokhzani yang kini berada di tempat ke-20 senarai keseluruhan tahun ini daripada ke-28 tahun lalu, mempunyai kekayaan AS$285 juta, meningkat AS$65 juta daripada AS$220 juta tahun lalu.

Forbes Asia dalam kenyataannya kelmarin berkata, pengiraan nilai kekayaan individu itu dalam senarai itu dibuat berdasarkan harga saham syarikat yang dikuasai dan kadar pertukaran mata wang daripada 9 Mei lalu.

Bagi pemilikan aset yang tidak disenaraikan pula, ia menggunakan maklumat daripada firma biro kredit BRIS Information Services Sdn Bhd (BRIS) dan sumber lain untuk membuat anggaran nilainya jika aset itu disenaraikan di Bursa Malaysia.

Sementara itu, Ketua Eksekutif CIMB Group, Datuk Nazir Razak menjadi individu Melayu baru yang berada dalam senarai ‘40 Paling Kaya di Malaysia’ majalah Forbes itu dengan nilai kekayaan AS$100 juta.

Bagaimanapun dua individu Melayu, iaitu Pengerusi Kumpulan Emkay, Tan Sri Mustapha Kamal Abu Bakar dan Presiden dan Ketua Eksekutif Ranhill Bhd, Tan Sri Hamdan Mohamad yang berada dalam senarai tahun lalu tidak disenaraikan tahun ini.

Empat individu Melayu lain yang berada dalam senarai itu ialah Timbalan Ketua Eksekutif AirAsia Bhd, Datuk Kamarudin Meranun; Pengerusi Naim Cendera Holdings Bhd, Datuk Abdul Hamed Sepawi; Pengarah Eksekutif Westports, Ahmayuddin Ahmad dan Raja Datuk Seri Eleena Raja Azlan Shah.