Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

28 Mei 2008

Kebebasan bersuara tak bererti boleh menghasut


Oleh Azman Zakaria


TINGKATKAN PEMAHAMAN: Najib ketika berucap merasmikan Sidang Kemuncak Media Asia, di Kuala Lumpur, semalam.

Ketepatan fakta, keadilan dalam laporan wajar jadi pegangan: PM

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, hak kebebasan bersuara dan menyampaikan pandangan tidak boleh digunakan sebagai alasan untuk menjatuhkan maruah seseorang, menabur fitnah atau mencemar simbol keagamaan.

Perdana Menteri berkata, jika kebebasan tanpa sekatan wujud, bermakna tiada tindakan undang-undang fitnah boleh diambil terhadap mereka yang cuba menghasut dan menimbulkan keganasan etnik.


"Malah, orang yang paling mencintai kebebasan di dunia ini pun tahu bahawa sebenarnya tiada kebebasan tanpa had. Kebebasan bersuara adalah hak asas, tetapi ia bukan mutlak," katanya dalam ucapan merasmikan Sidang Kemuncak Media Asia, di sini, semalam.

Teks ucapannya dibacakan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Lebih 500 peserta dari 65 negara menyertai sidang kemuncak dua hari itu yang berakhir hari ini, termasuk pengamal media, wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan tokoh akademik.

Turut hadir pada seminar anjuran Institut Pembangunan Penyiaran Asia Pasifik (AIBD) itu ialah Pengerusi dan Ketua Ketua Pegawai Eksekutif Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (Isis) Malaysia, Datuk Seri Mohamed Jawhar Hassan.

Perdana Menteri berkata, dalam menentukan had kebebasan bersuara dan memberi pendapat, media tradisional dan media baru perlu memiliki pengetahuan serta kemahiran membezakan antara fakta atau dakwaan tidak berasas.

Beliau berkata, kerajaan sentiasa memberikan sokongan kepada amalan kewartawanan beretika kerana mengakui hakikat bahawa tanggungjawab media adalah penting dalam membantu pembangunan serta kestabilan sesebuah negara.

"Pertimbangan asas tentunya bahawa kita mempunyai media yang bukan saja bebas, tetapi juga bertanggungjawab. Kita mahu media tidak memandang ringan keharmonian rakyat berbilang kaum dan agama sehingga boleh mengancam ketenteraman awam atau keselamatan negara," katanya.

Bagaimanapun, Abdullah berkata, perkara itu bukan mudah kerana Malaysia mempunyai media yang mempunyai sasaran pembaca masing-masing yang berlainan etnik dan mempunyai sensitiviti agama yang berbeza.

"Negara memerlukan undang-undang untuk melindungi rakyat daripada fitnah jenayah. Ia juga memerlukan undang-undang bagi melindungi institusi teras daripada hasutan.

"Bagi saya, undang-undang ini bukan menyekat kebebasan tetapi ia penting supaya masyarakat hidup makmur meskipun ia mungkin bermakna mendatangkan sedikit kesan bagi Malaysia terhadap Indeks Kebebasan Akhbar Dunia yang berasaskan andaian tertentu," katanya.

Beliau berkata, walaupun kini wujud media baru khususnya melalui internet, namun media tradisional boleh kekal sebagai peneraju dalam kandungannya sekali pun mereka mungkin kehilangan monopoli daripada segi tumpuan rakyat.

Katanya, kewartawanan berkualiti masih lagi dikuasai media tradisional dan ia mesti terus berpegang kepada ketepatan fakta, kebijaksanaan dan keadilan dalam laporan.