Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

31 Mei 2008

Cabar ketahanan fizikal dan mental


Oleh Johari Ibrahim dan Fairuz Zaidan




Sukan lasak medium terbaik uji kemampuan individu hadapi suasana ekstrim, serlah gaya hidup sihat masa kini

DALAM kehidupan harian, manusia yang dianugerahi kekuatan fizikal mungkin hanya menggunakan sebahagian kecil keupayaan itu dalam aktiviti rutin seperti berlari atau menaiki tangga pejabat. Melainkan aktif bersukan atau sering melakukan latihan kardio di gimnasium, kekuatan fizikal yang dimiliki setiap insan jarang sekali dimanfaatkan sepenuhnya.

Bagaimana agaknya jika sesekali kekuatan fizikal ini dicabar? Apa pula berlaku jika ketahanan fizikal diuji pada tahap paling ekstrim? Apakah daya pemikiran dan kekuatan mental sebenarnya menjadi senjata yang membolehkan manusia melakukan perkara yang sebelum ini dirasakan mustahil?


Kehidupan dunia yang kompleks menyebabkan manusia makin terdesak mencari alternatif baru meleraikan kekusutan emosi atau tekanan. Tidak hairanlah aktiviti seperti memandu kereta drift, bermain futsal dan mendaki gunung semakin digemari sebagai medium melepaskan tekanan selain menguji keupayaan diri yang sebenar.

Kegiatan sukan lasak yang makin popular sekarang adalah antara medium atau latihan yang mampu menguji daya ketahanan fizikal, mental dan emosi pelaku.

Ini menarik persoalan bagaimana hendak menguruskan emosi dan mengawal komunikasi dalam keadaan fizikal yang tertekan dan diuji pada tahap maksimum. Lebih penting, bagaimana semua elemen ini hendak digalas jika anda menyertai acara ini bersama rakan atau secara berpasukan?



Dalam hal ini, emosi dan kaedah komunikasi positif biasanya mudah terjejas apabila seseorang dalam keadaan letih atau tertekan. Situasi ini menyebabkan mesej yang sampai ke otak tidak lagi bersifat konstruktif, sebaliknya menjadikan individu terbabit cepat marah dan tidak dapat lagi mengikut pertimbangan fikiran.

Sehubungan itu, sukan lasak jika disertai secara berkumpulan, mengajar peserta berhubung kepentingan mengekalkan komunikasi konstruktif sesama rakan sepasukan dalam menghadapi apa juga keadaan dan persekitaran.

Sukan lasak atau lebih kini lebih popular dengan istilah ekstrim sememangnya menuntut daya ketahanan paling maksimum, di mana memerlukan semangat dan jati diri yang tinggi dalam mengharungi cabaran getir. Sukan ekstrim tergolong dalam aktiviti sukan di tahap paling tinggi menguji daya ketahanan minda serta fizikal yang boleh mencecah bahaya.

Aktiviti sukan ekstrim menjurus kepada acara berkait rapat dengan unsur kelajuan, ketinggian, tekanan emosi dan fizikal di mana memerlukan seseorang itu bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan dalam rutin acara yang dilakukan. Malah, sesetengah sukan ekstrim itu mendapat sambutan cukup menggalakkan walaupun bentuk permainannya lebih merbahaya dan berisiko tinggi.

Istilah merbahaya seolah-olah diketepikan sama sekali semata-mata ingin menguji kemampuan diri berdepan dengan segala cabaran. Tidak hairanlah sukan ekstrim mendapat sambutan cukup menggalakkan, khususnya di barat kerana sifat ingin tahu dan mencuba sesuatu yang bersifat bukan konvensional menyebabkan ramai beralih kepada aktiviti lebih ekstrim.

Sukar untuk menyatakan kewujudan sebanar sukan ekstrim dalam konteks sukan moden, tetapi ramai yang mempercayai yang sukan berkenaan muncul seawal 1970-an, di mana pada ketika itu sudah ada aktiviti seperti memanjat tembok batu dan larian maraton. Sukan ekstrim ternyata mencetuskan fenomena baru dalam sukan sedia ada seterusnya mencipta populariti di seluruh dunia.

Lewat kurun ke 20, era kebangkitan sukan ekstrim mula dirasai apabila semakin banyak sukan berkonsepkan ekstrim dicipta semata-mata bagi memenuhi permintaan dan sambutan masyarakat moden yang menggilai aktiviti lebih ekstrim dan lasak. Gaya hidup moden secara tidak langsung membuatkan masyarakat sanggup menghadapi risiko untuk melakukan aktiviti di luar daripada kebiasaan demi kepuasan tersendiri.

Antara sukan eksktrim yang menjadi kegemaran hari ini ialah seperti bungee jumping, paragliding, skydiving, luncur salji, selam skuba, jet ski, water rafting, kayak, windsurfing, base jumping, papan luncur, in-line skating dan banyak lagi jenis sukan mengikut kegemaran dan pilihan penggemarnya.

Acara sukan itu tidak terkecuali menjadi perhatian penggemar aktiviti ekstrim di dalam dan luar negara apabila pelbagai acara dilangsungkan, sekali gus mempopularkan aktiviti sukan ekstrim di Malaysia. Acara seperti 'X-Games', Ironman hinggalah kepada pengajuran sukan permotoran F1 Powerboat di negara ini sejak beberapa tahun lalu meletakkan Malaysia sebagai destinasi aktiviti ekstrim terkemuka di rantau ini.

Seperti juga penganjuran Quiksilver Revolution 2.0 di taman tema Sunway Lagoon yang berjaya menarik lebih 15,000 pengunjung menyaksikan aksi luncur bertaraf antarabangsa. Walaupun perairan negara tidak mempunyai ombak kuat seperti di kepulauan Hawaii, ia bukanlah halangan menganjurkan acara sukan papan luncur bertaraf dunia di Sunway Lagoon.

Tidak hairanlah ombak buatan di Surf Beach Sunway Lagoon yang mampu mencecah ketinggian sehingga lapan kaki mendapat pujian dari Pengurus Pemasaran Quiksilver Asia Tenggara, Brad Cunningham yang menyifatkan ia sebagai destinasi luncur terbaik di tengah ibu kota.

Tekanan kehidupan memaksa manusia terus mencipta sesuatu di luar kebiasaan demi memenuhi kepuasan diri, selain menghindari sebarang bentuk tekanan hidup. Mungkin pada pandangan kita kebanyakan sukan ekstrim dilangsungkan dalam keadaan merbahaya dan berisiko tinggi tetapi bagaimana pula halnya dengan acara ekstrim seperti menggosok ekstrim (Extreme Ironing). Pelik bukan?

Sukan ekstrim yang diperkenalkan oleh Phil Shaw pada 1997 itu dicipta semata-mata bagi menghilangkan kebosanan ketika menggosok baju. Jangan tidak tahu aktiviti menggosok baju itu diangkat menjadi satu Kejohanan Dunia Extreme Ironing yang julung kali pada September 2002 di Valley, Jerman dengan penyertaan seramai 80 peserta dari 10 negara termasuk Austria, Australia, Croatia, Chile, Jerman dan United Kingdom.

Lebih melucukan, lima kategori dipertandingkan iaitu mengosok pakaian di kereta, menggosok dalam arus deras, menggosok atas pokok, ketika mendaki tembok batu dan kategori bebas di mana peserta dinilai berdasarkan tahap kesukaran cabaran, teknik dan hasil gosokan - pakaian paling licin dan kemas digosok menerusi lima kategori. Macam-macam...

Menyedari wujudnya pasaran dan permintaan dalam sukan ekstrim, banyak pihak mula menongkah arus merealisasikan pelbagai program semata-mata menghangatkan lagi acara sukan ekstrim sebagaimana yang dianjurkan Wilderness Langkawi Challange 2008 (WLC 2008) di Pulau Tuba, Langkawi, baru-baru ini.

Pelawaan penganjur WLC 2008, Wilderness Center Sdn Bhd yang sudah empat kali menganjurkan pertandingan sama, dianggap peluang terbaik bagi melihat sejauh mana manusia boleh meneroka keupayaan fizikal dan minda dalam persekitaran paling ekstrim.

i-Kon sendiri berpeluang menyaksikan detik mencabar setiap peserta dalam mengharungi detik mencemaskan dalam acara sukan lasak itu, selain melihat mereka bertungkus-lumus mencuba untuk melengkapkan rutin acara ditetapkan.

Dalam cuaca panas terik, 153 pasukan (satu pasukan dua peserta) terpaksa meredah hutan, berkayak, memanjat bukit, berlari, berbasikal dan memanjat tiang kapal layar dengan jarak sesama ahli pasukan boleh melebihi 20 meter antara satu sama lain. Ini memerlukan kerja berpasukan yang mantap dan tidak mementingkan diri sendiri.

Dua kategori dipertandingkan iaitu Fast and Furious (FF) yang membabitkan kegiatan trek hutan sejauh 12 hingga 15 kilometer (km) dengan kemahiran membaca peta; berbasikal (60 km); kayak (20 km), berenang (400 meter), menyusur gua dan menuruni tebing setinggi 70 meter menggunakan tali.

Kategori Slow and Steady (SS) pula membabitkan lima km trek hutan, kayak (enam km) dan terjun dari ketinggian lebih 10 meter ke dalam laut di kapal Reef Explorer.

Sebanyak 35 pasukan menyertai kategori FF dan bakinya mengambil bahagian dalam SS manakala peserta pula membabitkan tempatan dan luar negara seperti Singapura, Filipina, Sepanyol, Maghribi, Korea Selatan, Vietnam dan Hong Kong.


Pengurusan emosi kunci kekuatan

PENGURUSAN emosi amat penting dalam melaksanakan semua disiplin selain ketahanan fizikal - begitulah pandangan peserta Wilderness Langkawi Challenge 2008 ketika ditemui i-Kon selepas beradu kekuatan fizikal dan mental dalam pertandingan itu.

Beberapa peserta yang ditemui mengakui perlunya komunikasi konstruktif dan tidak menunjukkan marah kepada rakan sepasukan diamalkan, selain ketahanan fizikal dan stamina dalam sukan itu.

Peserta, Mariana Mohammad, 30, dari pasukan Powerbar Heroin, yang muncul johan kategori FF wanita, mengakui komunikasi membina penting dalam sukan lasak itu.

"Kegiatan treking hutan dan berkayak paling mencabar dan memerlukan sokongan antara satu sama lain, memang ada rasa hendak marah kerana kepenatan tetapi ia perlu diuruskan dengan baik," katanya yang bergandingan dengan Roslizawati Rasidi, 25. Mereka dari Selangor.

Roslizawati berkata, ketika berkayak dia terasa amat letih dan tidak berdaya tetapi sokongan Mariana membuatkan dia terus juga mendayung hingga selesai semua acara FF dengan kutipan mata 1,020.

"Dia (Roslizawati) mengadu tidak lagi terdaya ketika berkayak tetapi saya minta dia kuatkan semangat dan teruskan juga supaya kami menang," kata Mariana.

Koperal Shamsudin Hassan, 45, dari Komando 69 Ulu Kinta Perak, pula berkata, pengawalan emosi ketika badan terlalu letih penting dalam sukan lasak seperti itu.

"Dalam keadaan kita bersemangat tetapi melihat rakan seolah-olah mahu mengalah pada keadaan, kadang-kadang membuatkan kita rasa hendak marah dan mula mengeluarkan perkataan yang tidak sepatutnya.

"Sukan ini menguji aspek itu dan kita sama-sama berazam untuk menghabiskan semua disiplin dan menang bersama kalau boleh," katanya yang menganggotai pasukan Pegasus bersama rakan setugas, Mohd Shahril Firdaus, 30.

Mereka menduduki tempat kedua dalam kategori itu. WLC 2006 dan 2007, mereka muncul johan.

Shamsudin berkata, selain itu, peserta juga perlu mengambil berat pasukan lain termasuk membantu jika ada kemalangan sedangkan mereka boleh mengambil kesempatan itu untuk meneruskan perlumbaan kerana mahu menang.

Siti Norbaizura Ghazali, 24, yang menyertai kategori SS bersama Izwan Md Sumari, 27, menerusi pasukan Scoreboard All Starz TV3 berkata, memujuk dan memberi semangat kepada rakan sepasukan amat penting untuk menyelesaikan semua disiplin.

"Memang amat meletihkan terutama ketika berkayak sejauh enam kilometer di laut dan ada kala mahu menyerah kalah dan balik ke jeti...tetapi ada rakan yang terus memberi semangat. Jika semangat itu diterapkan dalam bidang lain, ia amat bagus," katanya.

Pasukan itu muncul johan dalam kategori media bagi acara SS dengan catatan masa 2:54:30.

Sementara itu, Pengarah Perlumbaan, Darren Gamble berkata, WLC unik kerana ia memberi peluang kepada pasukan yang baru mahu mencuba sukan lasak menerusi kategori SS tanpa saingan daripada kumpulan profesional yang banyak menyertai kategori FF.

Tahun ini, WLC turut menyaksikan kategori baru iaitu korporat yang menawarkan Trofi Cabaran Korporat bagi memberi peluang kepada pekerja bergaul dengan rakan lain daripada industri berbeza selain membina semangat berpasukan.

Pengerusi Kumpulan Halim Mazmin, Tan Sri Halim Mohammad berkata, pihaknya berhasrat meletakkan WLC pada peta sukan seumpanya di peringkat antarabangsa.

"Kita berharap perlumbaan akan datang akan mendapat penyertaan lebih ramai dalam kategori korporat yang sekaligus akan membantu dalam aspek kebajikan," katanya.