Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

31 Mei 2008

Syurga Belum


Oleh Mohd Feroz Abu Bakar


PULAU Banding Rainforest Research Centre boleh dikunjungi pelawat.

Pesona Belum Rainforest Resort pukau pelancong

JIKA anda mengimpikan percutian indah ditemani alam semulajadi, Belum Rainforest Resort di Pulau Banding, kira-kira 170 kilometer dari Ipoh, Perak mampu mencapai hasrat itu.

Bayangkan bangun dari tidur disambut kedamaian hutan menghijau sambil kicauan burung melekakan minda. Ini mungkin percutian yang dinanti-nantikan selama ini selepas saban hari letih meredah hutan batu.


Tarikan baru produk pelancongan Perak, Belum Rainforest Resort ini ialah sebuah kemudahan penginapan yang memberi peluang kepada tetamu mendekati alam semula jadi. Resort itu terletak di lokasi strategik iaitu antara Gerik, Perak dan Jeli, Kelantan iaitu di tengah-tengah laluan Lebuh Raya Timur-Barat dalam kawasan Taman Negeri Royal Belum.

Di Belum Rainforest Resort, pengunjung boleh melakukan pelbagai aktiviti membabitkan alam semula jadi di sekitar resort 70 bilik itu, sama ada pengunjung menginap semalaman atau untuk tempoh panjang.

Lokasi pusat percutian itu amat sesuai untuk keluarga, kanak-kanak malah program 'kembali ke alam semula jadi' boleh dikendalikan sektor korporat bagi membina semangat dan setiakawan pekerja. Aktiviti seumpama itu boleh dilakukan di sekitar resort atau menaiki bot ke beberapa lokasi di tengah-tengah hutan berusia 130 juta tahun itu.

PANORAMA Tasik Banding dilihat dari Belum Rainforest Resort.

Sebagai pilihan, jika pengunjung menetap sehari saja dan tidak mahu mengeluarkan belanja tambahan, mereka boleh menjejaki alam semulajadi di sekitar resort dengan percuma terutama mengenali pelbagai jenis herba dan kegunaannya.

Jejak atau trekking itu disediakan Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (Frim) bagi memberi maklumat asas kepada orang ramai mengenai proses peralihan pokok secara semula jadi di hutan.

Tetamu resort juga dibekalkan dengan risalah berhubung jenis dan fungsi pokok bermula daripada herba hingga kepada pokok yang sudah matang dan dominan di hutan.

Kebanyakan tumbuh-tumbuhan herba yang ditanam di sekitar resort itu sedang dikaji saintis dalam dan luar negara mengenai unsur perubatan daun, buah, batang atau akar pokok.

Antaranya pengunjung boleh mengenali daun Mambu yang digunakan untuk mengubat malaria manakala minyak daripada bijinya berfungsi seperti antiseptik bagi luka atau kegatalan pada kulit. Tidak ketinggalan, pokok Tongkat Ali yang sarat kelebihannya, malah daunnya mengikut kepercayaan Orang Asli jika dimakan boleh menghalang gigitan nyamuk kerana ia dikatakan menjadikan darah pahit.

Buah dari pohon Tembaga Suasa pula boleh digunakan untuk mengeluarkan racun dalam perut.

Pengarah, Program Ekopelancongan dan Perhutanan Bandar Frim, Dr Noor Azlin Yahya, berkata sebagai permulaan, tetamu boleh melawat kawasan di tepi resort yang ditanam dengan pelbagai jenis pokok herba.

"Bagi pengunjung yang ingin mengikuti jejak pokok hutan yang sudah ditandakan ini, mereka hanya memerlukan masa kira-kira sejam dengan berjalan kaki dari stesen petrol berhampiran resort atau menaiki bot di jeti resort.

"Pengunjung boleh melihat pokok kecil seperti Mahang Gajah, Balik Angin, Cenderai, buluh dan Resam yang banyak tumbuh di sekitar resort.

"Jika mereka terus mengikut jejak ini, pengunjung akan melihat pokok Pulai, Merbau, Sepetir, Keledang, Mempening, Meranti Tembaga, Nyatoh, Keruing dan Simpoh Gajah," katanya.

Untuk tetamu resort yang suka aktiviti lebih lasak, mereka boleh menempah pakej menaiki rakit, meneropong burung, memancing, mengunjungi penempatan Orang Asli atau mandi di air terjun dan jeram.

Tetamu resort juga boleh melawat rumah contoh Orang Asli yang dibina khas, iaitu kira-kira lima minit berjalan kaki dari resort.

Di sini, mereka boleh merasai sendiri betapa nyaman berada dalam rumah Orang Asli, duduk di bawah teduhan pokok atau menyaksikan tarian Sewang di dewan terbuka.

Tempahan di Belum Rainforest Resort boleh dibuat dengan menghubungi 05-7916800 atau faksimili 05-7917600 atau menerusi laman web www.belumforest.com.

FAKTA:

  • Terletak di Banjaran Titiwangsa, Hulu Perak.
  • Seluas 117,000 hektar - menyimpan hutan hutan tropika berusia 130 juta tahun.
  • Kedudukan pada jarak 250 meter (m) hingga 2,000 m dari aras laut.
  • Tasik Banding seluas 152 kilometer persegi hasil pembinaan Empangan Temenggor pada 1974.
  • Tempat huni 10,000 suku Jahai dan Temiar.
  • Menempatkan hampir 300 ekor daripada 400 gajah di Semenanjung Malaysia.
  • Habitat 100 mamalia dan lebih 270 spesies burung.
  • Perjalanan berkereta lima jam dari Kuala Lumpur, dua jam (Kota Bharu, Kelantan) dan sejam setengah (Pulau Pinang).
  • Belum Rainforest Resort menawarkan 70 bilik istimewa.