Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

20 Julai 2008

Silat bentuk rakyat berdisiplin


Oleh Amin Ridzuan Ishak

KUALA LUMPUR: Perjuangan mempertahankan silat sebagai warisan Melayu lama yang didukung Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia (PSSLM) sehingga kini mampu membantu negara membentuk masyarakat berdisiplin dan baik.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata sikap itu akan menjadi benteng kepada negara dan bangsa Melayu dalam mengharungi pelbagai cabaran globalisasi.

“Tidak semua kemajuan yang bakal diterima memberi manfaat kepada negara terutama dari segi pembentukan akhlak. Di sinilah, peranan pertubuhan seperti PSSLM penting dalam ‘menentang’ cabaran sosial itu kerana pertubuhan seperti itu amat mementingkan disiplin.


“Oleh itu, saya berharap PSSLM yang diterajui Datuk Omardin Mauju akan terus memainkan peranan itu (membentuk masyarakat baik dan berdisiplin) supaya kemajuan negara dihasilkan mengikut acuan bangsa kita sendiri,” katanya berucap pada majlis perasmian Mesyuarat Sektor Kejurulatihan ke-34 di sini, semalam.

Hadir sama, Omardin; Penasihat Seumur Hidup PSSLM, Datuk Seri Dr Ibrahim Saad dan Presiden PSSLM, Datuk Subahan Kamal.

Mesyuarat sehari itu diadakan bagi memilih barisan kepemimpinan baru untuk menerajui sektor kejurulatihan PSSLM bagi tempoh tiga tahun.

Turut diumumkan, pelantikan Ketua Penerangan Wanita Umno, Datin Paduka Seripa Noli Syed Hussein sebagai Presiden PSSLM Selangor.

Muhyiddin juga mahu PSSLM meningkatkan lagi usaha supaya imej silat terus dipandang tinggi pada peringkat antarabangsa sehingga warisan Melayu itu disenaraikan dalam acara dipertandingkan pada sukan Olimpik.

Sementara itu, Muhyiddin ketika ditemui pemberita selepas itu berkata, tindakan beliau memikirkan semula jawatan hendak ditandingi pada pemilihan Umno akan datang bukan kerana kepentingan peribadi.