Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

20 Ogos 2008

Bahasa Melayu di Kemboja



Hubungan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dengan negara Kemboja bermula sejak tahun 1999 lagi dengan lawatan Oukhiya Haji Kamaruddin Yusuf, Mufti Negara Kemboja dan YB Tuan Haji Zakaryya Adam, Menteri di Kementerian Hal Ehwal Keagamaan Kemboja (Secretary of State, Ministry of Cults and Religious Affairs, Cambodia) ke DBP. Susulan daripada itu satu rangka program kerjasama telah dirancang untuk mengembangkan bahasa Melayu di Kemboja.

Program kerjasama kebahasaan yang pertama diadakan di Kemboja ialah pada tahun 2002. Program ini disasarkan kepada penduduk Kemboja yang berketurunan Melayu Cham yang merupakan sebahagianbesar penduduk Kemboja selain Khmer.

Bahasa Melayu Cham merupakan bahasa yangmasih belumdisusun tatabahasanya secara sistematik.

Atas faktor inilah DBP melalui Majlis Antarabangsa Bahasa Melayu (MABM) mengambil inisiatif untuk mengadakan kerjasama dengan negara Kemboja dalam usaha untuk mengembangkan bahasa Melayu ke persada antarabangsa.

Program kebahasaan ini diteruskan lagi pada tahun 2003 dan 2005 sebagai kesinambungan usaha terdahulu dalam melatih tenaga pengajar dalam kalangan mereka untuk disampaikan pula kepada masyarakat Kemboja yang lain.

Pada tahun ini program kebahasaan ini telah diadakan pada 16 hingga 19 Jun yang lalu. Program dimulakan dengan Kursus Penataran Bahasa Melayu selama tiga hari dari 16 hingga 18 Jun di Dewan Pejabat Mufti Kerajaan Kemboja. Seramai 30 orang peserta yang mewakili setiap daerah di seluruh Kemboja seperti: Battambong, Kratie, Kandal, Kampung Cham, Kampung Chnang, Siem Reap dan Phnom Penh menghadiri kursus tersebut.

Mereka juga merupakan peserta yang pernah terlibat dengan program ini pada tahun-tahun terdahulu.

Mantan Pensyarah Universiti Putra Malaysia, Dr. Haji Amat Juhari Moain merupakan satusatunya pakar bahasa yang terlibat dengan program ini sejak dari program pertama lagi. Program pada tahun ini, Tokoh Ilmuwan Bahasa 2003 ini digandingkan dengan Pegawai Dewan Bahasa dan Pustaka, penulis yang merupakan urus setia program dan juga tenaga pengajar kursus tersebut.

Kursus selama tiga hari ini dirasmikan oleh YB Tuan Haji Zakaryya Adam dan YB Dr. Sos Mousine, Timbalan Menteri di Kementerian Pembangunan Luar Bandar Kemboja (Under Secretary of State, Ministry of Rural Development, Cambodia) menyempurnakan majlis penutupan serta menyampaikan sijil penyertaan kepada peserta.

Program kebahasaan ini diakhiri dengan perbincangan ringkas bersama Duta Malaysia ke Kemboja, Datuk Adnan Haji Othman di pejabatbeliau di Phnom Penh yang turut memberikan sokongan atas usaha yang dijalankan oleh DBP di Kemboja.