Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

21 September 2008

Dari bakal ustazah menjadi jururawat



Jeanne Abdullah bertanya sesuatu kepada salah seorang jururawat pelatih dari Selatan Thailand sambil diperhatikan oleh Wan Abu Bakar (kiri).


BAGI golongan belia di selatan Thailand, sepanjang menjalani kehidupan di negara sendiri mereka tidak terfikir suatu hari kelak akan merantau ke negara orang bagi mencari secebis ilmu.

Pergolakan di tanah air sendiri dan kesempitan hidup seolah-olah menjadi batu penghalang utama kepada mereka untuk mencapai impian berkenaan.

Apa yang mereka tahu mungkin dalam usia muda ketika mencecah usia 18 atau 19 tahun, mereka akan dijodohkan kerana itulah pengakhiran kepada agenda kehidupan di negara sendiri.

Namun semua itu seolah-olah berubah bagi 40 gadis dari wilayah tersebut. Mereka bukan sahaja dibawa 'berhijrah' seketika di rantau orang, malah diberikan segala kemudahan untuk menjalani latihan sebagai pembantu perubatan di Universiti Kuala Lumpur Royal College of Medicine (UniKL-RCMP) di Ipoh, Perak.

Semua itu mampu menjadi kenyataan hasil keprihatinan Task Force 2010 (Malaysia) yang diketuai oleh Ketua Pengarahnya, Leftenan Jeneral Datuk Wan Abu Bakar Omar.

Program latihan itu dibentuk oleh Jawatankuasa Khas Kurikulum UniKL-RCMP pada Januari lalu khusus untuk beliawanis Selatan Thailand dan kurikulumnya disesuaikan dengan keperluan Task Force 2010 Malaysia dan Task Force 960 Thailand.

Apa yang menarik program itu mendapat perhatian istimewa apabila isteri Perdana Menteri, Datin Seri Jeanne Abdullah merasmikannya pada 30 Ogos lalu.

Dalam pertemuan dengan Mingguan Malaysia di universiti berkenaan pada Isnin lalu, tiada ucapan lain yang dilafazkan oleh jururawat-jururawat pelatih tersebut selain bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana memperolehi rezeki tidak terduga itu.

Bagi Aisah Wamah, 21 dari Narathiwat, program berkenaan ibarat memenuhi impiannya selama ini untuk membantu merawat mereka yang sakit.

Walaupun selama ini dia tidak pernah didedahkan dengan ilmu perubatan, namun ia bukanlah halangan utama baginya untuk mempelajari ilmu tersebut.

''Program ini amat baik dan sudah pasti apabila pulang ke tanah air nanti, saya akan mencurahkan segala ilmu yang dipelajari bagi membantu penduduk di wilayah saya terutamanya orang-orang kampung," katanya.

Sememangnya ada di antara pelatih ini meminati bidang kejururawatan tetapi kekangan hidup menyebabkan impian itu tidak menjadi kenyataan atas sebab itulah seorang lagi pelatih Aesoh Samah, 20 begitu gembira apabila ditawarkan mengikuti kursus berkenaan.

impian

Bagi dirinya, tawaran berkenaan ibarat memenuhi impian selama ini yang sebelumnya dianggap agak mustahil untuk dicapai.

''Terima kasih kepada kerajaan Malaysia kerana mengadakan program ini, saya amat bersyukur kerana bidang kejururawatan sememangnya satu bidang yang saya minati. Saya ingin menceburi bidang ini kerana ingin membantu mereka yang sakit dan ini adalah satu tugas yang mulia di sisi Islam," katanya.

Apa yang menarik mengenai pelatih-pelatih tersebut, seharusnya mereka ini adalah bakal-bakal ustazah memandangkan kesemua mereka adalah pelajar sekolah pondok pengajian agama di Selatan Thailand.

Tetapi mereka juga memahami bahawa Islam juga menyeru kita menuntut sebanyak mungkin ilmu dan bagi mencapai kejayaan dalam hidup pengajian dalam bidang agama semata-mata tidak mencukupi.

Atas alasan inilah bagi Wanida Yama, 23, langkah Task Force 2010 Malaysia mengadakan program tersebut amat baik kerana ia memberi peluang kepada mereka untuk mempelajari sesuatu yang selama ini di luar pengetahuan mereka.

''Di sini kami mempelajari pelbagai cara untuk merawat orang sakit, saya percaya ilmu yang kami perolehi bukan sahaja mampu mengubati orang ramai malah juga sanak saudara, saya amat bersyukur terpilih menyertai program ini," katanya.

Pandangan yang sama turut dilontarkan oleh Suhaida Awae, 23 yang menganggap biarpun mereka belajar ilmu agama di pondok pengajian Islam namun ia bukanlah halangan untuk mereka menuntut ilmu kejururawatan tersebut.

Bagi Suhaida, kehadirannya dalam kursus itu melalui peluang yang diberikan oleh kerajaan Malaysia melalui Task Force 2010 Malaysia adalah rahmat yang tidak harus disia-siakan.

''Saya sudah berjanji kepada keluarga untuk belajar bersungguh-sungguh dan akan menggunakan ilmu yang dimiliki untuk berbakti kepada masyarakat di kampung nanti," katanya.

Suhaida berharap apabila pulang nanti dia dan rakan-rakan yang lain akan diberi peluang untuk bekerja di hospital-hospital kerajaan di Selatan Thailand.

Berbanding rakan-rakan yang lain, Sainuree Binwae Yah-Koh, 19 pula mempunyai matlamat berbeza apabila pulang nanti. Dia berhasrat untuk mendalami lagi ilmu kejururawatan dan akan berusaha untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang itu di negaranya.

Katanya, setakat ini dia sudah pun belajar mengenai pelbagai jenis penyakit dan cara rawatannya, semua itu telah menyemai rasa minat untuk mendalami ilmu kejururawatan.

''Walaupun sebelum ini saya adalah pelajar agama di Maahad Islamudin, di Yala, tetapi ia bukanlah halangan. Matlamat saya ialah membantu orang ramai tanpa mengira kaum dan agama," katanya merupakan anak ketiga daripada lima adik beradik.

Sememangnya kursus anjuran Task Force 2010 tersebut amat bererti kepada gadis-gadis berkenaan, malah ia dianggap mampu membantu golongan belia di Selatan Thailand memperoleh peluang pekerjaan.

ilmu

Berdasarkan hakikat itulah salah seorang pelatih program ini, Khaola Damae, 19 amat berharap kerajaan Malaysia akan meneruskan program tersebut.

''Saya yakin program ini akan mampu mengubah hidup golongan belia di selatan Thailand. Mereka pastinya akan memanfaatkan ilmu yang dimiliki demi berbakti kepada masyarakat," katanya.

Khaola berkata, biarpun mereka menghadapi sedikit masalah dari segi bahasa namun dari semasa ke semasa masalah itu dapat diatasi melalui kerjasama tenaga pengajar di situ.

''Saya berharap selepas ini ada lagi belia daripada selatan Thailand akan diberi peluang mengikuti kursus yang amat bermakna ini," katanya.