Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

21 September 2008

Jalan raya menjelang hari raya





KITA semua tahu ratusan rakyat negara ini terutama orang Melayu terbunuh dalam kemalangan setiap kali menjelang Hari Raya Aidilfitri, kebanyakannya di jalan persekutuan, jalan negeri dan lebuh raya.

Memang menyedihkan kerana kecuaian oleh seorang pemandu atau sesebuah kenderaan yang menjadi punca sesuatu tragedi menyebabkan deritanya ditanggung oleh banyak keluarga lain tidak berdosa yang kebetulan berada di atas jalan pada waktu yang sama.

Justeru, ruangan Enjin minggu ini menyeru semua yang merancang untuk pulang beraya di kampung tahun ini termasuk pemandu bas ekspres, teksi atau penunggang motosikal agar beringat dan bertanggungjawab atas perjalanan anda kerana tindakan anda memberi kesan kepada orang lain.

Sikap tanggungjawab ini boleh dizahirkan dengan membuat pemeriksaan atas tahap ‘kesihatan’ kenderaan, memastikan pemandu berada dalam keadaan baik dan mengawal tingkah-laku semasa memandu demi diri sendiri, penumpang di tempat duduk tepi dan belakang serta pengguna jalan raya yang lain.

Pemeriksaan tahap ‘kesihatan’ kereta biasanya melibatkan komponen-komponen utama iaitu enjin, brek dan tayar agar semua berada dalam keadaan cukup baik antaranya memastikan minyak enjin dan air dalam radiator mencukupi untuk perjalanan jauh selain bateri, stereng, lampu serta sistem penghawa dingin.

Kereta berasap
Pada musim perayaan sebegini, kita selalu juga melihat kereta berasap atau terbakar di tepi jalan, salah satu sebab berlakunya keadaan itu ialah kekurangan air dalam radiator yang menyebabkan enjin menjadi panas selain paip radiator tersumbat, kekotoran sirip radiator dan kipas serta termostat sistem penyejuk.

Apabila enjin kereta terlalu panas, berhenti di tepi jalan di tempat teduh dan jangan panik, sebaliknya buka bonet kenderaan agar enjin lebih cepat sejuk dan periksa salah satu daripada semua punca bahagian yang dinyatakan di atas.

Juga jangan lupa untuk memeriksa dan menilai kembali sistem brek asli dengan memastikan pelapik brek berada di posisi sepatutnya antara dua angkup dan disk berada di tengah manakala untuk brek drum pula, pastikan pelapik brek tidak menyentuh drum atau kesan geseran yang kelihatan adalah sama rata.

Kalau ada kelapangan, pergi ke kedai servis kenderaan yang berdekatan untuk meminta bantuan mekanik bagi melaraskan pedal brek supaya tidak terlalu brek mengejut dan sesuai dengan panjang kaki pemandu.

Periksa juga bateri jika terdapat tanda-tanda kerosakan seperti retak, bocor, karat, penutup hilang atau kepala longgar dan jika terdapat kesan debu putih di bahagian terminal atau air bateri cepat kering, kemungkinan kuasa yang disalurkan kepada bateri terlalu tinggi.

Pada masa yang sama, pemandu juga mesti memastikan tayar kereta memberi keselesaan ketika mengambil selekoh dan kawalan stereng dalam apa juga keadaan. Tukar tayar dengan segera jika bunganya sudah haus kerana takut mudah tergelincir sehingga terbabas.

Semasa memandu pula, pandulah dalam keadaan segar dan mengikut had laju yang tertera di sepanjang jalan, bukan kerana takut disaman. Sebaliknya berwaspadalah terhadap sebarang kemungkinan yang mungkin tercetus akibat kelajuan yang melampau.

Memandu kereta ketika waktu hujan lebat pula sebenarnya memberi kelebihan untuk sistem penyejukan kenderaan, tetapi pada masa yang sama menyebabkan pandangan pemandu menjadi kurang jelas manakala permukaan jalan yang basah dan licin boleh mengakibatkan peratusan kemalangan yang tinggi.

Pada masa yang sama, tolong berikan laluan kepada kenderaan berat dan membuat anggaran ketinggian air yang diredah dengan melihat had tinggi tayar. Sekiranya paras air di bawah satu kaki, pemanduan masih boleh terus berjalan tetapi secara perlahan.

Elakkan memandu secara laju kerana ia boleh menyebabkan bahagian enjin dibasahi air dan sistem brek tidak berfungsi sepenuhnya berikutan permukaan brek yang basah, gunakan gear 1 dan 2 bagi kenderaan menggunakan sistem gear manual dan gear 1 bagi sistem automatik.

Ingatlah bahawa tindakan menekan pedal brek serentak dengan pedal minyak akan menghasilkan kepanasan pada permukaan brek kereta yang dipandu laju.

Akhir sekali, pengguna kenderaan bermotor yang bijak akan berusaha mengurangkan kadar penggunaan bahan bakar ke tahap paling rendah sepanjang musim perayaan ini. Antaranya dengan tidak menggunakan gear dua atau tiga terlalu lama serta tabiat menekan pedal minyak terlalu kuat ketika pemanduan mendatar atau menuruni bukit.

Di samping itu, anda juga perlu mengetahui apabila membawa bebanan yang lebih daripada kadar yang sesuai juga menyebabkan kadar penggunaan petrol melebihi dari tahap biasa. Perhatikan dalam but kereta anda, mungkin terdapat banyak barang yang tidak sepatutnya berada dalam but tetapi dibawa ke sana ke mari.