Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 November 2008

Jangan jadikan sekolah butik pakaian


SEHINGGA kini, sudah banyak dilakukan oleh kerajaan bagi membantu golongan miskin untuk maju ke hadapan. Dengan pembentangan Bajet 2009 atau selalu disebut sebagai bajet prihatin banyak yang membantu golongan ini.

Saya bukan ingin menyentuh mengenai bajet ini secara menyeluruh, namun apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengenai pentadbiran sekolah yang tidak selari dengan bajet ini.

Anak saya yang belajar di sebuah sekolah di bandar Seri Iskandar, Perak telah dimaklumkan mengenai undang-undang baru persekolahan pada tahun hadapan.

Pada tahun hadapan, semua pelajar sekolah itu tidak lagi dibenarkan membawa pakaian berlebihan dan pakaian yang tidak mempunyai lambang sekolah.

Pihak sekolah telah mengarahkan pelajar sekolah ini membeli pakaian yang dijual di koperasi sekolah. Sekiranya baju yang dijual di koperasi sekolah berharga murah, tidak mengapa.

Tetapi anak saya mengatakan bahawa pihak sekolah akan menjual baju berjenama seperti Nike dan Adidas. Bukankah harganya mahal? Apakah salah pelajar membawa baju-T dari rumah?

Difahamkan pihak sekolah tidak membenarkan pelajar membawa baju-T lain kerana baju yang dibawa dari rumah mempunyai corak yang tidak elok di pandang.

Kalau begitu, pihak sekolah boleh membuat peraturan membawa baju-T yang dibenarkan coraknya. Sekiranya satu helai baju berharga RM25 dan ibu bapa hendak membeli dua helai, sudah tentu terpaksa membayar RM50.

Adakah pelajar hendak memakai dua helai baju-T sahaja sepanjang tahun. Hal ini belum lagi dicampur dengan kes kehilangan baju di sekolah.

Bagi ibu bapa berpendapatan RM1,000 ke bawah, mampukah mereka menanggung perbelanjaan ini ditambah lagi dengan yuran asrama, yuran makanan, yuran itu dan ini yang berjumlah hampir RM600.

Sekiranya mereka mempunyai lebih kurang tiga orang anak, dua daripadanya bersekolah asrama, adakah mereka mampu menanggung kesemua kos tersebut?

Adakah pihak sekolah hendak menjadikan koperasi sekolah sebagai sebuah butik? Ini kerana pelajar perempuan di sekolah ini juga diwajibkan membeli pakaian untuk kelas persediaan yang entah berapa harganya.

Sebelum ini mereka hanya memakai baju kurung dan saya dapati anak saya tiada masalah untuk belajar. Baju yang dijual juga hanya jubah perempuan dan anak saya memilikinya. Cuma jubah yang dijual pihak sekolah berwarna ungu dan jubah anak saya berwarna lain.

Apakah peranan PIBG sekolah ini demi menjaga kebajikan ibu bapa berserta pelajar. Ketahuilah bahawa bukan kesemua pelajar di situ daripada keluarga berpendapatan tinggi seperti cikgu sekolah itu yang hampir kesemuanya memakai kereta besar.

Sekiranya guru di sekolah itu hendak menampung perbelanjaan ibu bapa yang berpendapatan rendah ini, tidak mengapalah juga.

Apa yang saya keliru di sini, kenapa hanya pakaian pelajar sahaja dititikberatkan. Sebelum ini pelajar sekolah itu pun mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan awam tanpa perubahan yang dari segi pakaian.

Selain itu, pelajar juga diwajibkan membeli dua helai baju-T rasmi sekolah berwarna jingga dan hijau berharga RM17 sehelai. Adakah pihak sekolah ingin berniaga dengan mengaut keuntungan atau mengajar anak kami?

Terpaksa

Sekiranya diwajibkan membeli dua helai pakaian tersebut dan dua helai lagi baju-T yang disebut di atas berapakah anggaran jumlah kesemuanya? Bukankah kesemuanya berharga RM84. Sekiranya baju anak ini hilang, ibu bapa terpaksa membelinya lagi.

Adakah pihak sekolah ingin mengambil kesempatan dengan bajet prihatin dan penurunan harga minyak pada masa sekarang dengan menyusahkan lagi ibu bapa yang terpaksa menyediakan wang yang lebih untuk perkara seperti ini.

Tidakkah guru terfikir akan kesempitan yang melanda ibu bapa berpendapatan rendah. Alhamdulillah kerana saya masih mampu menanggung perkara ini. Namun di mana rasionalnya pihak sekolah membuat undang-undang ini.

Mungkin pihak sekolah mengatakan jika ibu bapa mahu beli, beli sahajalah jika tidak mahu, janganlah beli. Namun sekiranya sudah dilarang membawa baju-T yang tiada lambang sekolah, sudah tentu kami terpaksa membelinya.

Mungkin dalam mesyuarat guru-guru mereka mahu pelajar sentiasa tampak kemas, berdisiplin dan seragam. Mereka juga berpendapat bahawa cara ini dapat menaikkan imej sekolah serta populariti di mata masyarakat.

Adakah pihak sekolah ingin mengejar populariti atau mahu menaikkan prestasi kecemerlangan pelajar sekolah. Bukannya imej sekolah tidak dapat dinaikkan dengan prestasi kecemerlangan.

Adakah dengan memakai baju-T bukan berlambangkan lencana sekolah, pelajar tidak nampak kemas, tidak berdisiplin dan tidak seragam. Jika pihak sekolah mahu pelajar kelihatan seragam, cukup sekadar dengan membeli baju-T sekolah berwarna jingga dan hijau itu, mengapa harus ditambah lagi?

Kesimpulannya, diharap pihak sekolah dapat membuat pertimbangan akan perkara ini. Bagi ibu bapa di luar sana, mereka juga mungkin bersetuju dengan keluhan saya ini.

Diharap juga pihak Kementerian Pelajaran dapat mengambil tindakan ke atas perkara ini. Tolong jangan jadikan sekolah pusat butik pakaian.

ZAIED