Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

29 November 2008

Kuasai BI demi kemajuan


MUNGKIN Profesor Dr. Awang Sariyan lebih arif di universiti tetapi bukan di sekolah rendah dan menengah serta lebih mengetahui di dunianya sahaja (Pengajian Bahasa Melayu).

Adalah sewajarnya kita mengakui akan peri pentingnya bahasa Inggeris sebagai bahasa antarabangsa dan kita tidak sepatutnya berlagak pandai dan hanya mengagungkan bahasa Melayu.

Janganlah kita mahu ke belakang lagi dan mahu menyorok di dalam tempurung tanpa lebih berinovatif dan mahu maju seperti bangsa lain. Sedangkan bangsabangsa lain hatta bangsa Cina di China sekalipun berebut-rebut belajar menguasai bahasa Inggeris di samping bahasa ibunda mereka sebagai bahasa harian.

Mahu tidak mahu, kita perlu menguasainya demi kemajuan dan pengetahuan mendalam dalam sains dan matematik.

Kita perlu mantapkan pengetahuan kita dan membina serta mencipta kemajuan tersendiri dan mencipta kamus menyeluruh BI kepada BM. Itupun setelah kita maju dan benar-benar faham akan reka cipta dan teknologi sains dan matematik, barulah kita boleh pasarkan reka cipta kita dalam panduan bahasa Malaysia/Melayu.

Saintis-saintis seperti Jepun mahupun Korea juga bermula dengan bahasa Inggeris, mengkaji dan mempelajari serta memahaminya kemudian barulah dialih ke bahasa ibunda mereka. Tentunya Malaysia menerusi Dr. Mahathir ketika itu juga berpandangan dan bermatlamat seperti itu.

Ada ke saintis-saintis kita yang berjaya menggondol anugerah antarabangsa menggunakan bahasa Malaysia sebagai panduan dalam memahami sains atau bidang yang mereka kaji? Tentu tidak.

Berbalik kepada BI dalam Sains dan Matematik, saya mendapati kesannya ketika ini begitu positif. Pelajar-pelajar di luar bandar sekalipun sudah banyak menguasai BI dalam kehidupan mereka.

Mereka tidak lagi kekok berbahasa Inggeris. Malah pencapaian akademik mereka jauh lebih baik daripada kita sebelumnya. Mereka lebih membuka minda untuk mengetahui dan memahami lebih jauh lagi akan sains dan matematik dan bagaimanakah untuk mengaplikasikannya dalam kehidupan.

Mereka jauh lebih bijak daripada kita dahulu. Era 80an-90an, kita begitu malu untuk berbahasa Inggeris sehingga kita begitu merasa merendah diri bila berhadapan dengan masyarakat yang fasih berbahasa Inggeris.

Kita begitu naif, rendah diri dan langsung tidak memahami kepentingan sains dan matematik dalam kemajuan kehidupan kita. Kita beranggapan matematik cuma untuk pandai kira duit dan bisnes sahaja. Apatah lagi sains. Secara tidak langsung, saya berpendapat matlamat Dr. Mahathir ialah untuk menjadikan kita bangsa yang bangga pada diri kita sendiri dan dibanggai oleh orang luar dengan keyakinan dan pencapaian cemerlang.

Malah slogan 'Malaysia Boleh!' begitu gah dilaungkan hingga kini di mana-mana sahaja. Itulah matlamat Dr. Mahathir yang mungkin kita tidak begitu faham atau ketahui.

Nilai yang paling berharga ialah sikap 'semuanya boleh' dan 'tidak mustahil' yang perlu dipupuk dalam diri. Itulah perjuangan beliau. Lagipun, bagaimana boleh kita meminggirkan bahasa Melayu/Malaysia kita sendiri sedangkan ia bahasa harian kita.

ZAFRI