Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 November 2008

Ruang bernafas untuk ekonomi tempatan


Malaysia tidak dapat lari daripada turut menerima kesan daripada kegawatan ekonomi yang melanda Amerika Syarikat dan Eropah.

Walaupun kita sudah mempunyai pengalaman mengharungi krisis ekonomi sejak beberapa tahun lalu, tetapi kita perlu faham bahawa keadaan sekarang adalah berbeza dengan kemelesetan pada tahun 1984-1986 dan kegawatan ekonomi 1997-1998.

Tahun ini, ekonomi negara tetap tumbuh namun perkembangannya agak perlahan.

Meskipun bahang sebenar kemelesetan belum lagi 'membakar' tetapi keperitan sudah mulai menyelinap dalam kehidupan seharian masyarakat negara ini dan ia tidak sukar untuk dirasai sekarang.

Sebab itu langkah menurunkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) yang diumumkan oleh Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz bertujuan memberikan sokongan tambahan kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Hakikatnya, keseluruhan rakyat sebagai pengguna perlu bersiap sedia menangani krisis ekonomi global, malah bertanggungjawab memulihkan keadaan ekonomi di negara ini.

Isnin lalu ekoran daripada BNM menurunkan OPR, beberapa buah bank turut bertindak mengurangkan kadar pinjaman asas (BLR).

Dalam menghadapi krisis, jika BLR dinaikkan oleh institusi kewangan ia hanya membebankan para pengguna. Sebaliknya, langkah bank-bank tempatan menurunkan kadar faedahnya akan memberikan 'ruang bernafas' bagi ekonomi tempatan.

Menurunkan BLR kini menjadi satu alat kewangan yang diterima oleh Bank Dunia sebagai penawar pemulihan bagi negara-negara yang terjejas oleh kemelesetan ekonomi.

Kita percaya penurunan kadar faedah akan menyebabkan lebih banyak pinjaman diberikan bagi perniagaan di samping pada waktu yang sama ia menambah mudah tunai dalam sistem perbankan.

Keputusan Bank Negara ini dibuat kerana prospek pertumbuhan ekonomi global terus terjejas dan beberapa negara maju sudah mengalami kemelesetan susulan daripada keadaan buruk sistem kewangan masing-masing.

Kemerosotan permintaan global yang ketara, kejatuhan harga komoditi yang besar dan penurunan harga ekuiti yang nyata memberi tekanan terhadap prospek pertumbuhan ekonomi serantau.

Dalam persekitaran itu, inflasi global mula menurun dan keadaan ini dijangka berterusan dan ia mendorong pihak berkuasa menyediakan sokongan kecairan secara besar-besaran kepada pasaran kewangan dan mengambil langkah rangsangan fiskal serta melonggarkan dasar kewangan untuk menyokong pertumbuhan ekonomi.

Kita percaya langkah yang diambil ini adalah betul dan tepat. Oleh itu, kita minta kerajaan supaya terus memastikan kadar faedah tidak dinaikkan.

Malaysia masih memerlukan pendekatan yang pragmatik dan bijaksana dalam mengimbangi cara mentadbirkan kadar faedah.

Kita sedar, untuk memperbaiki sebarang ekonomi bukan satu kerja yang mudah. Ia lebih mencabar apabila diambil kira berdasarkan kepada keadaan tempatan dan kebimbangan serantau serta seluruh dunia ketika ini.