Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

12 Julai 2009

Gigi pasang siap


Oleh Hafizah Iszahanid




Implan gigi rekaan anak tempatan lebih mesra pengguna kerana prosedur ringkas dan tanpa pembedahan

SEKALI pandang, ia tidak ubah seperti skru biasa yang mungkin dianggap ramai sebagai tiada keistimewaannya. Namun inilah 'penyelamat' kepada pelbagai masalah yang dialami ramai - gigi rosak sehingga terpaksa dicabut, sukar mengunyah makanan dan paling penting, boleh menjejaskan ketrampilan seseorang gara-gara kehilangan gigi.

Inilah keunikan gigi tiruan atau implan gigi Novella Ultima yang direka sekumpulan penyelidik diketuai Presiden Persatuan Pergigian Implan Malaysia, Dr Firdaus Hanapiah.


Lebih membanggakan, implan gigi menerusi penyelidikan selama setahun itu adalah hasil titik peluh anak tempatan yang sekali gus menjadikannya implan gigi pertama Malaysia yang dikomersialkan. Walaupun belum dilancarkan sepenuhnya dan hanya akan berada di pasaran dalam tempoh dua bulan dari sekarang, implan gigi itu sememangnya mencuri tumpuan ketika pembentangan kertas kerja mengenainya dibuat pada Seminar Persatuan Implan Pergigian Malaysia (MOIA) di Pulau Pinang, baru-baru ini.

Hakikatnya, tiada pengganti gigi yang terbaik apabila ia patah atau perlu dicabut tetapi alternatif terbaik yang ada adalah menerusi kaedah menanam implan gigi.

Di seluruh dunia misalnya, ada 250 pengeluar implan dengan setiap satunya mendakwa mereka adalah yang terbaik. Namun, pengiktirafan terbaik itu sebenarnya datang dalam bentuk pakej, reka bentuk implan yang mesra pengguna, kejayaan klinikal dan kejayaan pasaran.

Dr Firdaus menunjukkan implan Novella Ultima direka dengan keutamaan menjana integrasi gusi dan tulang.

Malah sehingga kini, kebanyakan implan yang ada di pasaran tempatan, adalah buatan luar negara.

Jika diamati, implan gigi juga bukanlah baru dalam perubatan pergigian, sebaliknya ia sudah diperkenalkan sejak 1960-an. Lalu apakah istimewanya implan gigi buatan Malaysia ini berbanding produk implan gigi yang lain?

Dr Firdaus berkata, Novella Ultima berharga lebih murah berbanding implan konvensional, ia juga lebih ‘mesra pengguna’ selain prosedur pemasangannya yang ringkas. Berbanding produk sedia ada yang membabitkan pemasangan implan gigi dua keping, Novella Ultima sebaliknya cuma satu keping.

“Novella Ultima ini dihasilkan dengan keutamaan menjana integrasi gusi dan tulang, sekali gus menguatkan kawasan gusi yang dipasang dengan implan,” katanya.

“Kebanyakan mereka yang memasang implan, memilih implan pasang segera kerana ia mudah dan pemasangan gigi kekal juga dapat dibuat lebih cepat berbanding prosedur lain,” katanya.

Dr Firdaus berkata, implan pasang segera menjadi pilihan 70 peratus pengguna. Namun, mereka yang mengalami masalah gusi (seperti gusi berdarah) atau tulang rapuh tidak boleh menggunakan prosedur ini. Ini kerana tulang gusi mungkin tidak cukup kuat atau nipis untuk menampung implan dan gigi kekal yang dibuat daripada porselin.

Jelasnya, ada perbezaan antara implan Novella Ultima dengan implan konvensional. Pertamanya, implan gigi yang ada sekarang kebanyakannya adalah implan dua keping (two piece implant). Justeru, apabila implan ditanam pada tulang gusi, pengguna akan memakai gigi palsu untuk tidak mencatatkan penampilan dan menutup implan yang ditanam.

Bagaimanapun, dari segi fungsinya, gigi palsu tidak praktikal. Ia mengehadkan keupayaan pengguna untuk mengunyah, menyiat dan menggigit makanan.

Namun, menerusi implan satu keping (one piece implant) Novella Ultima, sebaik implan ditanam, gigi sementara yang dibuat khas mengikut acuan gusi pengguna dan boleh berfungsi sebaik selesai prosedur. Pengguna boleh menikmati makanan sejuk atau panas tanpa risau akan menjejaskan gigi sementara.

“Implan konvensional juga menggunakan skru. Tugasnya pemasangannya agak rumit. Skru digunakan bagi menguatkan tulang gusi kerana implan dikhuatiri bergoyang dan tidak cukup kuat menampung implan dan gigi kekal,” kata Dr Firdaus.

Namun, berdasarkan penyelidikan yang dibuat sendiri oleh Dr Firdaus mendapati, jika tulang gusi kuat dan implan titanium dikasarkan buatannya, ia boleh menekan kawasan gusi terbabit dan mejadikannya terlekat kuat pada gusi.

Dari segi rekaan pula, jika dulu di tepi leher implan konvensional ada lebihan yang diruncingkan bagi menyangkut implan pada gusi, tetapi pada implan baru ini lebihan itu dibuat berbentuk empat segi bagi menguatkan lagi tautannya pada gusi.

Disebabkan implan berfungsi sebagai alternatif gigi asal yang rosak, panjang implan adalah berdasarkan panjang akar gigi yang akan diganti. Umumnya akar gigi orang dewasa adalah antara lapan hingga 15 milimeter dengan lebar antara 3.3 mm hingga 6 mm.



'Fungsi kuat menyamai gigi kekal'

DIREKA berdasarkan konsep implan pasang segera (immediate loading procedure), memungkinkan pembedahan gusi tidak diperlukan. Prosedur begini memudahkan pesakit dan menjadi antara pilihan utama pengamal perubatan pergigian.

Implan pasang segera bermaksud implan yang ditanam sejurus selepas gigi yang perlu diganti itu, dibuang. Manakala prosedur implan tertunda dan prosedur implan lewat pula mengambil masa sekitar tiga minggu selepas gigi dicabut sebelum pemasangan implan berkenaan.

Menerusi prosedur pasang segera, gusi yang ditanam implan kemudiannya diacu dengan acuan gigi bagi mendapat bentuk dan ukuran gigi yang tepat. Proses ini bagi membolehkan gigi sementara dihasilkan dan dipasang di atas implan. Selepas prosedur itu, pesakit sudah boleh meneruskan aktiviti harian termasuk menikmati pelbagai hidangan makanan.

Apa yang istimewa, gigi sementara yang dipasang di atas implan Novella Ultima ini boleh berfungsi seperti biasa. Pengguna boleh mengunyah dan menggigit makanan tanpa perlu risau.

Dalam tempoh sembilan minggu, gigi sementara itu dikeluarkan dan sekali lagi acuan pada gusi dibuat dan kali ini untuk mendapatkan ukuran dan bentuk gigi kekal. Dalam masa lima lima ke tujuh hari kemudian, gigi kekal dipasang dengan disimen pada implan.

Pemasangan implan gigi

Langkah pertama:
Meletakkan implan. Sebaik gigi yang perlu diganti itu dibuang, pesakit dibius. Doktor akan menanam implan terus ke tulang rahang. Tiada pembedahan gusi diperlukan.

Langkah kedua: Penggunaan gigi sementara. Selepas implan dipasang, doktor gigi akan mengacu rahang bagi menghasilkan gigi ganti kekal (permanent crowning). Doktor gigi akan membentuk gigi sementara (bagi menutup implan) yang membantu penampilan anda sementara gigi kekal dipasang.

Langkah ketiga: Meletak gigi ganti kekal. Selepas sembilan minggu, tulang gusi semakin kuat berintergrasi dengan implan. Gigi sementara diganti dan gigi kekal diletakkan. Kekuatan dan fungsinya hampir sama dengan gigi kekal.



Info
Implan gigi


  • Gigi alternatif seperti implan sudah dimulakan sejak ribuan tahun lalu. Peradaban pra-kolumbia Maya sudah memulakannya sebelum Per-Ingvar Brånemark (bapa pergigian moden dunia) memulakan penyelidikan tentang implan titanium 1,350 tahun selepas itu.

  • Uniknya, Brånemark bukan pun doktor gigi. Sebaliknya, pakar bedah ortopedik dari Sweden yang mendapati titanium dan tisu hidup boleh berinteraksi dengan baik. Penemuan itu sebenarnya dibuat secara tidak sengaja!

  • Implan gigi tidak sama dengan gigi palsu. Implan bertindak sebagai akar kepada gigi yang hilang. Ia akan ditanam dalam gusi sebelum gigi yang diperbuat daripada porselin dilekatkan di atasnya. Implan boleh digunakan sama ada untuk tulang gusi atas atau bawah. Implan boleh bertindak menganti sebatang gigi atau sebarisan gigi dalam masa yang sama. Namun, pemasangan implan tidak boleh melebihi 11 batang.

  • Ada beberapa jenis implan dan antara yang popular ialah implan menyerupai akar (root shape implant) dan implan satu keping (one piece implant).
  •