Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

22 Januari 2008

Juadah selera empat PM


SEORANG Perdana Menteri dari kaca mata rakyat biasa adalah individu yang penuh berkepimpinan dan berkarisma. Perdana Menteri seringkali sinonim dengan perwatakan yang serius dan kelibat mereka lebih banyak kelihatan di majlis-majlis rasmi.

Hakikatnya, Perdana Menteri juga adalah seorang manusia biasa dan ketika berada di rumah, mereka tetap menjalani rutin sama seperti rakyat kebanyakannya.

Buku Selera Perdana ini mengangkat salah satu sisi kebiasaan Perdana Menteri itu dan ia lebih menarik apabila menyentuh mengenai perkara yang jarang diketahui oleh orang ramai iaitu makanan kegemaran mereka.

Istimewanya buku ini, ia adalah rakaman pengalaman seorang wanita yang bernama Safiah Mahmood atau lebih dikenali sebagai Kak Orkid yang telah berkhidmat sebagai Timbalan Penyelia Perempuan di Bahagian Perumahan, Jabatan Perdana Menteri selama 23 tahun.

Tugas itu memerlukan Kak Orkid menyelia rumah-rumah Kerajaan Persekutuan termasuk kediaman empat Perdana Menteri iaitu Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn dan Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Di sinilah menjadikan buku Selera Perdana ini sangat unik dan berbeza kerana ia membawa pembaca menyoroti rutin empat pemimpin negara dari aspek pemakanan peribadi dan keraian bersama keluarga, sahabat handai serta tetamu negara.

Buku ini juga secara terancang ingin merakam sumbangan kerjaya Kak Orkid dan petugas di bahagiannya yang terbabit dalam penyelenggaraan rumah kebajikan dan kediaman Perdana Menteri sebagai warisan budaya negara.

Sehingga 1996, Kak Orkid bersama pasukannya memainkan peranan penting dalam pengendalian rumah-rumah tersebut dan majlis yang diadakan.

Buku ini dibahagikan kepada lima segmen warisan budaya iaitu gaya pemakanan keempat-empat Perdana Menteri, bakti dan budi Kak Orkid dan pasukannya, juadah berserta resipi termasuk yang menjadi kegemaran Perdana Menteri serta kaedah penyajian dan peralatan memasak.

Sebanyak 122 resipi masakan dan dua minuman termasuk 33 resipi yang menjadi kegemaran bekas Perdana Menteri dimuatkan dalam buku ini.

Kebanyakan resipi itu juga pernah dihidangkan di kediaman keluarga-keluarga tokoh negara berkenaan.

Daripada pengalaman Kak Orkid, Almarhum Tunku Abdul Rahman mengakui beliau suka dikenali sebagai Perdana Menteri yang gembira. Ia dijelaskan dengan kelazimannya berkumpul bersama ahli keluarga dan kerabat serta sahabat handai.

Tunku Abdul Rahman yang pandai memasak makanan Barat seperti daging panggang bagaimanapun lebih menggemari sambal belacan dan ulam-ulaman.

Selera beliau turut dibawa ke dalam gaya pemerintahannya yang begitu menitikberatkan kehidupan harmoni antara kaum sebagai langkah awal membina negara Malaysia.

Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein pula memiliki cita rasa desa dan menyenangi tradisi Melayu.

Menghidang

Pada eranya, baik untuk kalangan keluarga, sahabat handai mahupun tetamu negara, kaedah makan dan menghidang adalah dalam gaya tradisi Melayu iaitu dengan menyediakan sebuah mangkuk cuci tangan untuk setiap orang.

Seleranya yang menyenangi hidangan desa membayangkan betapa dekatnya jiwa beliau dengan masyarakat luar bandar dan tidak hairanlah agenda membela nasib rakyat marhaen menjadi keutamaan semasa pemerintahan beliau.

Allahyarham Tun Hussein Onn pula biarpun terdedah dengan etika dan protokol kehidupan Barat sejak kecil bagaimanapun menggemari masakan tradisi Melayu di samping masakan yang mempunyai pengaruh Asia Barat.

Penataan hidangan dengan gaya formal mencerminkan peribadi beliau yang begitu mementingkan disiplin dan dengan sikap itulah setiap agenda pembangunan khususnya aspek keselamatan dan perpaduan negara digerakkan.

Perdana Menteri keempat iaitu Tun Dr. Mahathir pula menggemari masakan berasaskan daging yang dipercayai dapat mempertajamkan minda serta sumber dorongan beliau sepanjang lebih dua dekad memodenkan negara.

Selera Perdana turut memuatkan beberapa menu masakan yang menjadi kegemaran bekas Perdana Menteri yang sebahagian besar daripadanya bukan lagi menjadi menu harian rakyat di negara ini.

Bukan sesuatu yang pelik hari ini apabila generasi muda tidak lagi mengenali juadah seperti halwa maskat, agar-agar sakar, wajik sirat, kacau labu atau keledek, nasi pilau dan nasi ulam, jauh sekali memiliki kemahiran untuk memasak sendiri.

Justeru usaha membukukan resipi masakan tradisional dan warisan ini seharusnya mendapat pujian dan ia pastinya lebih dihargai apabila juadah itu merupakan kegemaran bekas pemimpin terulung negara.

Seperkara yang tidak boleh dielakkan apabila menyentuh mengenai usaha murni menerbitkan buku berbentuk sejarah dan warisan ini adalah penglibatan bekas Menteri Kebajikan Masyarakat Tun Fatimah Hashim.

Seperti kata penulis buku ini Habibah Yahaya dan Fadillah Yakin, Tun Fatimah memainkan peranan yang sangat besar dalam menyuntik semangat sehingga membolehkan buku ini disiapkan di sebalik pelbagai rintangan dan cabaran yang didepani.

Tun Fatimah yang cukup terkenal dengan kerja-kerja amal dan kemasyarakatan sepanjang hidupnya turut menerajui usaha yang sama dalam penerbitan buku ini apabila menjadi pengerusi dan penaung projek amal Penerbitan Buku Selera Perdana.

Menerusi projek itu, keuntungan daripada penjualan buku Selera Perdana yang setakat ini sudah dicetak sebanyak 3,000 naskhah akan disalurkan untuk membantu anak-anak yatim dan anak-anak ibu tunggal dari kawasan perumahan kos rendah dan sederhana di sekitar Bangsar.

Tajuk: Selera Perdana

Penulis: Datin Habibah Yahaya

dan Fadillah Yakin

Harga: RM200

Halaman: 296

Pengulas: MOHD. KHUZAIRI ISMAIL