Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

29 April 2008

Dokumentasikan sejarah peradaban sepanjang Sungai Pahang



ORANG ramai menyaksikan peserta berakit memulakan Ekspedisi Berakit Antarabangsa Sungai Pahang 2008 di Kuala Lipis, kelmarin.

KUALA LIPIS 28 April - Semua pihak yang terlibat dalam Ekspedisi Berakit Antarabangsa Sungai Pahang 2008 disaran membuat kajian mengenai aspek kebersihan dan sejarah peradaban Melayu di sepanjang sungai itu.

Ahli Parlimen Lipis, Datuk Dr. Mohamed Shahrum Osman berkata, hasil kajian itu amat penting bagi tujuan pemuliharaan dan mengawal kebersihan alam sekitar di sepanjang Sungai Jelai dan Sungai Pahang.

Menurut beliau, kajian mengenai khazanah sungai, artifak sejarah, geologi dan ekosistem perlu didokumentasikan dalam bentuk buku bagi tatapan generasi akan datang untuk dimanfaatkan bagi tujuan ilmiah.

''Berakit bukan sahaja untuk beriadah tetapi yang lebih penting ialah pengisiannya daripada aspek kajian mengenai sungai dan kebersihan yang boleh dimanfaatkan untuk kepentingan kerajaan dan penduduk pada masa akan datang sekali gus mendidik kita mencintai sungai," katanya.

Beliau berkata demikian ketika melancarkan Ekspedisi Berakit Antarabangsa Sungai Pahang 2008 Kesembilan di jeti Sungai Jelai di sini semalam.

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar dan Hal Ehwal Orang Asli negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, Abdul Rahman Mohamed dan ADUN Cheka, Foong Kong Fuee.

Pada majlis itu, Mohamed Shahrum menaiki rakit khas mengiringi 80 rakit yang dinaiki seramai 750 peserta ke perhentian rehat pertama di Kampung Kuala Lanar, kira-kira lapan kilometer dari bandar Kuala Lipis.

Katanya, hasil kajian mengenai kebersihan amat penting kerana Sungai Jelai dan Sungai Pahang merupakan sumber bekalan air negeri ini terutama bagi daerah berdekatan sungai tersebut.

''Selain itu, peserta dapat membuat kajian mengenai sejarah etnik Melayu di pesisiran Sungai Jelai dan Sungai Pahang kerana masih banyak khazanah yang belum diteroka untuk didedahkan kepada pengetahuan umum," katanya.

Beliau juga meminta peserta yang mengikuti ekspedisi selama lapan hari itu memanfaatkan program tersebut dengan menghayati keindahan alam sekitar di samping menyedarkan semua pihak mengenai kebersihan sungai.

Ekspedisi berakit, menurutnya, antara lain memberi peluang kepada pelancong asing dan domestik melihat cara hidup masyarakat Melayu di pesisiran sungai di setiap kampung yang menjadi perhentian peserta sebelum berakhir di Pekan.

''Peserta yang mewakili agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dapat bertukar pendapat mengenai sejarah tempatan di samping membuktikan kemahiran mengawal rakit di sepanjang laluan Sungai Pahang," katanya.

Sementara itu, beliau turut mengumumkan cadangan kerajaan untuk membina sebuah jambatan gantung menyeberangi Sungai Jelai di sini, untuk memudahkan orang ramai melihat keindahan alam sekitar dan bandar bersejarah Kuala Lipis.

Katanya, projek itu juga mampu menarik lebih ramai pelancong melihat bangunan-bangunan lama tinggalan penjajah British pada abad ke-19 di bandar ini.