Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

29 April 2008

Ekspedisi berakit pacu sektor pelancongan Pahang

HAMZAH HAMID

KUALA LIPIS 28 April - Penduduk Kuala Lipis dan Jerantut menyambut baik usaha kerajaan negeri menganjurkan Ekspedisi Berakit Antarabangsa Sungai Pahang 2008 kerana ia mampu memacu sektor pelancongan di daerah itu.

Ekspedisi selama lapan hari bermula di Sungai Jelai di sini, mampu menarik pelancong asing ke daerah berkenaan kerana selama ini pelawat banyak tertumpu ke kawasan pusat peranginan tanah tinggi dan pulau seperti Cameron Highlands, Genting Highlands, Bukit Fraser dan Pulau Tioman.

Langkah itu juga, menurut mereka, dapat memberi peluang kepada pihak yang terlibat dalam ekspedisi tersebut menambah pengetahuan menerusi siri penjelajahan Sungai Jelai dan Sungai Pahang yang mempunyai banyak keunikan.

Pengerusi Persatuan Pemandu Pelancong Kuala Tahan, Hamzah Hamid berkata, program itu menggalakkan pembabitan ramai belia dan golongan muda mencintai alam sekitar terutama sungai di negeri ini.

''Program ini dapat menguatkan stamina, disiplin dan kemahiran peserta mengawal rakit semasa menyusuri Sungai Jelai dan Sungai Pahang sejauh 360 kilometer," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Ekspedisi yang dianjurkan oleh kerajaan negeri dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Bukit Fraser (PKBF) itu merupakan kegiatan rekreasi berasaskan sungai bagi menarik lebih ramai pelawat ke Pahang tahun ini.

Seramai 750 peserta menaiki 80 rakit bersama 300 anggota keselamatan terlibat dalam ekspedisi yang akan berakhir di Pekan, 8 Mei ini.

Hamzah yang juga peserta ekspedisi itu berkata, acara tersebut memberi pengalaman baru kepada peserta dan penaja untuk membantu kerajaan negeri menghidupkan warisan sejarah bagi menarik ramai pelancong sempena Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2008.

Seorang petugas di sebuah resort di Kuala Tahan, Mohd. Azam Mohd. Yassin, 42, berkata, ekspedisi berakit dari Kuala Lipis ke Pekan itu dapat menguji peserta dalam membina semangat kerjasama dan disiplin diri semasa menyusuri Sungai Pahang.

''Program ini memberi peluang peserta menikmati keindahan alam sekitar di sepanjang Sungai Pahang dan meneroka khazanah kebudayaan dan kesenian Melayu Pahang," katanya.

Justeru, jelasnya, kegiatan itu juga dapat memberi pengetahuan kepada peserta mengenai aspek penjagaan alam sekitar dan kepentingan memulihara akuakultur di Sungai Jelai dan Sungai Pahang.

Seorang penduduk Kampung Mela, Norbazilah Ilias, 24, berkata, program itu menarik ramai pelawat untuk melihat dengan lebih dekat kehidupan masyarakat pesisiran Sungai Pahang.

''Kegiatan berakit boleh menghidupkan kembali tradisi silam orang Melayu untuk tatapan generasi hari ini dan memahami erti kepayahan penduduk yang tinggal di sini sebelum merdeka," katanya.

Sehubungan itu, Norbazilah meminta pihak penganjur perlu mengadakan lebih banyak aktiviti seumpama itu kerana ia memberi daya tarikan tersendiri kepada pelawat.

Seorang lagi penduduk, Zamri Ismail, 36, berkata, acara itu boleh menarik pengunjung tempatan di luar Pahang melihat kegiatan berakit dan kehidupan di pesisiran sungai.

''Ia merupakan satu usaha yang baik daripada kerajaan negeri tetapi saya berharap perlu lebih ramai pembabitan pelancong asing kerana program ini didominasi peserta tempatan," katanya.

Kegiatan berakit, menurut Zamri, antara sukan air yang menarik boleh dikembangkan ke peringkat antarabangsa di samping menonjol imej tradisional penduduk tempatan bagi menarik perhatian pelawat luar.

Seorang pelancong Britain, Carrie Vaughn, 35, berkata, kegiatan berakit mampu menarik pelawat luar ke Pahang untuk menikmati keindahan sungai dan memupuk kesedaran menjaga alam sekitar.

''Lawatan singkat ini menarik minat saya untuk turut menyertai ekspedisi berakit pada tahun akan datang untuk mengkaji persekitaran sungai dan budaya penduduk tempatan," katanya.

Dia yang tiba dari Kuala Lumpur menerusi sebuah agensi pelancongan berkata, kegiatan berkenaan boleh mendidik orang ramai mencintai sungai dan hidupan air.

Rakannya, Rick Walsh, 38, pula berkata, dia kagum dengan rakit buluh yang dibina dengan semangat kerjasama dan mempunyai nilai kreativiti dari segi bentuk dan hiasan.

Tambahnya, kegiatan berakit amat jarang ditemui di Britain dan kunjungan itu memberi pengalaman yang cukup berharga serta berazam untuk kembali ke negara ini bagi menyertai acara itu tahun depan.