Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 April 2008

Ilmuwan sehebat Al-Khawarizmi



Peserta dari UIAM menjuarai pertandingan Al-Khawarizmi, sekali gus melayakkan mereka menyertai pertandingan di peringkat Asia.


SEBUT sahaja nama Al- Khawarizmi, seluruh dunia mengenali dan mengiktirafnya - seorang ahli matematik teragung. Beliau adalah pengasas kepada beberapa cabang dan konsep asas matematik. Hasil kerjanya dalam algebra begitu cemerlang dan beliau tidak hanya mempunyai inisiatif terhadap subjek dalam pembentukan sistematik tetapi juga bertanggungjawab membangunkan penyelesaian analitikal dalam pengembangan garis lurus serta persamaan kuadratik.

Jasa beliau yang lain ialah membangunkan secara terperinci bidang trigonometri iaitu ilmu matematik mengenai sudut dan sempadan segitiga yang mengandungi fungsi sine.

Kejayaan itu akhirnya menjadikannya pengasas Algebra sehingga digelar ‘Bapa Algebra’. Nama Algebra diperoleh daripada bukunya yang terkenal iaitu Al-Jabrwa-al-Muqabilah.

Sumbangan Khawarizmi dalam ilmu geografi turut cemerlang. Beliau tidak hanya menyemak pandangan Patolemy mengenai geografi tetapi juga membetulkannya termasuk dalam melakar peta dunia. Al-Khawarizmi merupakan saintis pertama yang melakar peta dunia pada tahun 830 Masihi iaitu 10 tahun sebelum beliau meninggal dunia.

Nama sebenar beliau ialah Abu Abdullah Mohammad Ibn Musa al-Khawarizmi. Tarikh lahir dan kematiannya yang tepat tidak diketahui tetapi beliau dikatakan hidup di antara tahun 790 sehingga 840 Masihi. Ada juga yang menyatakan beliau lahir pada tahun 780 Masihi dan meninggal dunia pada tahun 850 Masihi.

Gelaran Al-Khawarizmi diberi kepada beliau sempena tempat kelahirannya di Khawarizm yang terletak di selatan Laut Arab. Beliau lahir di sebuah tempat bernama Kath iaitu sebahagian daripada daerah Khawarizm.

Bagi memperingati kejayaan dan sumbangan yang begitu besar oleh ilmuwan Islam itu, satu Pertandingan Pengaturcaraan komputer Al-Khawarizmi diadakan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), baru-baru ini.

Program bertaraf antarabangsa ini mendapat pengiktirafan Association of Computing Machinery - International Collegiate Programming Contest (ACM-ICPC) di mana empat profesor dari pertubuhan tersebut mengadakan lawatan dan perjumpaan bagi meluluskan penganjuran pertandingan tersebut di peringkat kebangsaan seterusnya melayakkan ke peringkat dunia pada tahun 2008 dan 2011.

ACM adalah pertubuhan pakar dalam kemahiran IT dalam mencipta perisian-perisian baru komputer bagi membolehkan pelajar menguji keupayaan untuk bekerja di bawah pengaruh tekanan.

Bagi melahirkan universiti di Malaysia untuk bergiat aktif dan berdaya saing khususnya dalam teknologi komputer, sememangnya pertandingan sebegini sangat bertepatan sebagai platform untuk mencapai taraf dunia berikutan laporan kajian yang dijalankan oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) yang menunjukkan bahawa tidak ada universiti dalam negara yang mencapai tahap terbilang iaitu bertaraf dunia.

Selain dapat mengenalpasti dan mengiktiraf bakat peserta dari Malaysia, pertandingan ini juga dapat melatih dari segi penganjuran dan penyertaan secara profesional dan bersifat antarabangsa.

Oleh kerana tahun ini merupakan penganjuran pertama, pertandingan adalah bersifat tempatan.

Bagaimanapun konsep pertandingan dan pengadilan sepenuhnya bersifat antarabangsa yang mana menyaksikan bekas Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed menjadi penaung pertama sambil memperkenalkan trofi al-Khawarizmi Championship.

Sebanyak 13 kumpulan daripada beberapa universiti di Malaysia menyertai pertandingan yang julung kali dianjurkan ini. Juara akan mewakili Malaysia ke pertandingan peringkat Asia.

Antara universiti-universiti yang mengambil bahagian adalah UIAM yang menghantar lima kumpulan, Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM), Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Multimedia (MMU) - dua kumpulan, Universiti Darul Iman (UDM) juga dua kumpulan dan Universiti Teknologi Petronas (UTP).

UIAM menjuarai pertandingan tersebut dan MMU sebagai tempat kedua dan ketiga. Juara membawa pulang wang RM3,000, RM2,000 tempat kedua dan RM1,000 tempat ketiga bersama piala kejohanan Al-Khawarizmi serta sijil penyertaan.

Menurut Dekan Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT), Prof. Madya Dr. Basri Hassan, penganjuran ini juga bertujuan mencapai misi dan visi UIA iaitu ke arah pengislaman, integrasi, antarabangsa dan kecemerlangan di samping menerapkan nilai-nilai Islam dalam pengetahuan ICT dan mengintegrasikan antara Islam dan ICT.

“Program ini merupakan keperluan untuk mempromosikan agenda antarabangsa supaya pelajar di Malaysia dapat diberi pendedahan sebagaimana telah pun dipraktikkan oleh pelajar negara ini sebelum ini,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada majlis perasmian Pertandingan Pengaturcaraan Komputer ACM-ICPC Malaysia Al-Khawarimi yang berlangsung di UIAM, baru-baru ini.

Menurut Basri, format pertandingan adalah berkonsepkan penyelesaian masalah di mana peserta perlu menyelesaikan beberapa masalah pengaturcaraan komputer dan menggunakan kemahiran tersebut ketika berdepan dengan situasi sebenar.

“Penyelesaian masalah di dalam pengaturcaraan komputer adalah kemahiran penting yang perlu ada dan diketahui oleh mereka yang terlibat dalam industri ini,” jelasnya.

Selain mengharapkan penyertaan yang lebih ramai daripada pelajar universiti negara ini untuk program masa hadapan, Basri berkata, ia juga bertujuan sebagai penanda aras untuk menguji kemahiran pelajar di peringkat antarabangsa.

“Kita merancang menganjurkan program ini tahun hadapan bagi kali kedua seterusnya bagi peringkat Asia di Malaysia buat pertama kali di mana dapat memberi platform kepada pelajar dalam membiasakan diri dengan pertandingan bertaraf antarabangsa,” ujarnya.

Sesungguhnya mencari ilmu itu penting tidak kira apa bentuk ilmu yang dicari asalkan ia bermanfaat. Ini bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW, Menuntut ilmu itu adalah wajib kepada orang Islam, lelaki dan perempuan. (riwayat Muslim)

Allah juga berfirman dalam al-Quran yang bermaksud, Allah akan mengangkat orang beriman di antaramu dan orang berilmu beberapa darjat. (al-Mujadalah:11).