Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

26 Mei 2008

'Bangkitlah Melayuku daripada mimpi indah'



TULISAN penulis berhubung Melayu-Islam Malaysia dalam beberapa siri mendapat perhatian sejumlah pembaca ruang pojok ini dan ternyata mereka juga bimbang dengan situasi bangsa itu, tetapi penilaian masing-masing juga berbeza kerana perbezaan pandangan jagat.

Tersentuh hati penulis apabila tulisan Melayu bangsaku, mengapa jadi begini? bertarikh 1 Mei 2008 mendapat perhatian daripada seorang wanita sehingga terdorong menulis reaksinya dalam bentuk berlagu yang dilagukan kepada penulis ketika memberi pandangannya.

Akilah Jaaran sempat mengarang Tanggungjawab Ibu Bapa dalam mengutarakan pandangan khususnya apabila melihat semakin ramai ibu bapa dan anak dewasa ini suka menuding jari pada orang lain apabila ada kesilapan berlaku.


Tanggungjawab Ibu Bapa mengajak pembaca untuk menilai kedudukan sebagai ketua keluarga, “Wahai insan mulia/ bergelar ibu bapa/ jangan kau lupa/ tanggungjawab anda mendirikan rumah tangga/ membina sebuah keluarga/ penuh kasih mesra/ rumah itu syurga/ jangan jadikan neraka/ sudah berumah tangga/ Allah amat murka/ terimalah padahnya/ didiklah anak-anak/ seluruh tenaga dan jiwa/ berlandaskan agama, adat dan budaya/ bimbinglah mereka menjadi insan mulia/ berjaya di dunia dan di akhirat bahagia/ jikalau mereka gagal dan derita/ jangan menuding jari kepada sesiapa/ itu kesalahan ibu dan bapa/ tanggunglah azab Allah/ tempatnya di neraka/ wahai insan mulia/ bergelar ibu bapa/ jangan lalai dan lupa tanggungjawab anda/.

Tidak ketinggalan, tulisan terdahulu, Mimpi ngeri Melayu Malaysia bertarikh 24/4/08 mendapat perhatian daripada pembaca, Fadli Kamal Jamali yang berpuas hati dengan segala macam usaha badan sukarela dan kerajaan dalam membendung gejala daripada menjadi lebih parah.

“Bagaimanapun, institusi keluarga dan situasi kekeluargaan Melayu Malaysia kini kian menghakis dan tidak mampu membimbing anak-anak menjadi remaja matang. Sebahagian besar ibu bapa Melayu tidak langsung boleh ditegur atau dibantu dalam menangani masalah anak remaja mereka,” tegasnya.

Organisasi kepimpinan Melayu dilihat gagal berfungsi dengan baik dalam menjalankan program yang boleh membantu melahirkan remaja matang dan kerana itu, media diminta meneruskan usaha membantu membina jati diri jitu di kalangan kelompok terbabit.

Ruang pojok Naqdu bertarikh 1/5/08 turut menerima reaksi daripada pembaca negeri beradat, Zainuddin Sulan yang melihat bangsa Melayu Malaysia sudah hilang hak di negara negara sendiri dan di luar sedar ‘dijajah’ kembali.

“Kita khayal dalam lautan hiburan dan tsunami keseronokan yang tidak mengenal waktu dan batas. Bangsa Melayu sudah dijajah kembali secara halus, tetapi bukan dengan senjata, sebaliknya dengan akal dan fikiran serta perasaan.

“Perkataan yang lebih tepat untuk ‘dijajah’ dalam konteks semasa ialah ditundukkan ‘kemajuan dan pembangunan’. Perkataan inilah yang digunakan sebagai senjata dalam kempen pilihan raya untuk menagih kepercayaan rakyat untuk memangkah parti mereka.

“Orang Melayu apabila mendengar kemajuan dan pembangunan dibuai keseronokan akan datang ke tempat mereka, tidak memikirkan kesan keburukan yang akan menyusul. Sepatutnya pihak berwajib memikirkan lebih awal ‘pelan darurat’ bagi meningkat daya fikir dan perasaan bangsa Melayu,” hujahnya.

Pengirim e-mel ini turut berhujah bahawa bangsa Melayu terpaksa berkongsi Tanah Melayu dengan bangsa asing, tidak seperti di Indonesia, Singapura, Thailand, Filipina dan India, tanpa niat membangkitkan rasa perkauman, wajar direnung.

Penulis berterima kasih dengan segala reaksi yang diberikan kerana ini menunjukkan masih ramai Melayu yang sayangkan bangsanya dan tidak ingin melihat bangsanya tersungkur dalam mengejar syurga kemajuan mahupun pembangunan.

Bagaimanapun pandangannya agar Melayu ditukar kepada Melaju agar tidak ‘me-layu’ dan tanpa perlu rasa bersalah kerana bangsa lain seperti Kemboja - Kampuchea, Ceylon - Sri Lanka, Pakistan Timur - Bangladesh, perlu dibedah daripada pelbagai sudut.

Jika Pengasas Bank Grameen, Prof Dr Muhammad Yunus yang juga penerima Hadiah Nobel 2006, mampu membantu wanita miskin Bangladesh melepaskan diri daripada lingkaran kemiskinan tanpa mengorbankan jati diri bangsanya, mengapa kita yang ada kata-kata keramat ‘Tak akan Melayu hilang di dunia’, mengorak langkah selepas tersandung di tengah jalan..