Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

20 Ogos 2008

"Menoleh 52 Tahun ke Belakang, Merenung 50 Tahun Akan Datang"

[]

Sesuai dengan usia penubuhan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) disarankan supaya menilai tahap keberadaan dalam masyarakat pada masa sekarang agar seiring dengan peredaran zaman dan selaras dengan peranannya. Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia, YB Datuk Razali Ismail berkata dengan usia lebih daripada setengah abad, sudah tentulah mempunyai pengalaman yang sangat luas.

Katanya, “sesuai dengan sambutan ulang tahun ke-52 DBP, ini memberi ruang dan peluang kepada kita untuk bermuhasabah diri menoleh 52 tahun ke belakang dan merenung 50 tahun ke hadapan” ketika merasmikan sambutan ulang tahun ke-52 DBP di Balai Tun Syed Nasir, DBP, Kuala Lumpur pada 23 Jun yang lalu.

Menurut beliau lagi, “perubahan di persekitaran memerlukan kita menanggapi semua ini dengan bijaksana. Masalah pada tahun 2008 tidak boleh menggunakan kaedah tahun 60-an untuk mengatasinya.

Ia sama sekali tidak sesuai! Zaman berubah dan kita mesti turut berubah mengikut peredaran zaman.”

Dalam majlis yang turut dihadiri oleh Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Datuk Johan Jaaffar dan mantan Pengarah, pesara dan kakitangan DBP, beliau turut melahirkan rasa gembira dengan pendekatan memaksimumkan peng-gunaan Teknologi Maklumat dan Telekomunikasi (ICT) yang diberikan perhatian serius. Contohnya, Khidmat Nasihat DBP dalam laman sesawang mendapat sambutan yang sangat menggalakkan daripada masyarakat yang memerlukan bimbingan DBP dalam pelbagai aspek.

Di samping itu, beliau mencadangkan agar badan berkanun ini memaksimumkan peranan cawangan di Sabah, Sarawak dan tiga pejabat wilayah untuk memberi ruang kepada ibu pejabat menumpukan perhatian kepada tugas yang lebih strategik. Selain daripadaitu, mempertingkat sinergi dengan pelbagai Bahagian di Kementerian Pelajaran dan badan bukan kerajaan seperti Bahagian Sekolah, Bahagian Teknologi Pendidikan dan Bahagian Pendidikan Guru.

DBP juga disarankan supaya memanfaatkan Jawatankuasa yang ditubuhkan untuk membantu usaha memperkasakan bahasa kebangsaan. Antaranya Jawatankuasa Memperkasakan Bahasa Kebangsaanyang dipengerusikan oleh Menteri Pelajaran, Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan serta Menteri Penerangan, katanya dalam majlis yang dihadiri oleh kira-kira 500 kakitangan dan jemputan.

Sempena ulang tahun ke-52 tahun ini, kira-kira 22 aktiviti dilaksanakandalamprogram "Jom ke DBP" untuk mengimarahkan DBP sebagai gedung intelektual dan mengajak masyarakat mendekati, menghayati peranan DBP sebagai agensi yang bertanggungjawab untuk memartabatkan bahasa, sastera dan penerbitan berbahasa Melayu.

Program yang disertai dalam kalangan staf dan masyarakat luar ini diadakan di pejabat Wilayah, Cawangan dan di ibu pejabat. Antaranya Pameran DBP 52 Tahun (Suka dan duka diharungi bersama), bacaan Yasin, Pertandingan Mari Bercerita, Jejak Maklum dan Malam Bahasa Jiwa Bangsa. Di Wilayah Timur diadakan Pertandingan Melukis dan Mewarna Poster, Persembahan Boneka Kanak-kanak, deklamasi puisi dan persem bahan gurindam yang disertai oleh kira-kira 200 orang pelajar pra sekolah hingga pelajar tahun empat sekitar Kota Bharu.

Pada 22 Jun yang lalu pula dilangsungkan sesi intelektual Wacana SeniPakaian Masyarakat Melayu yang menghimpunkan seramai 100 orang peserta daripada kalangan pegawai-pegawai kerajaan, warga pendidik, pelajar IPT dan persatuan-persatuan penulis. Wacana yang disampaikan oleh Ketua Pengarah Balai Seni Lukis Negara, YBhg.

Dr. Mohamed Najib Ahmad Dawa mengupas tentang keunikan masyarakat Melayu yang bukan sahaja terpancar menerusi bahasa dan adat sopan, malah pakaian juga. Menurutnya, pakaian menjadi salah satu elemen budaya yang penting dalam masyarakat Melayu yang memancarkan nilai-nilai kesenian dan kehalusan si pemakainya.