Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

29 Disember 2008

Waspada strategi gugat pemikiran golongan muda


BUKU tulisan cendekiawan Islam pada awal tahun 1900-an, Abu A'la al- Maududi iaitu Wajib al-Shabab al- Muslim al-Yaum yang bererti 'Tanggungjawab Pemuda Islam Hari Ini' cukup menarik untuk dihuraikan.

Beliau menyentuh perihal situasi umat di era penjajahan dan memerlukan penyertaan daripada golongan pemuda yang bakal menggalas warisan teraju negara.

Penyertaan tidak semestinya pada aspek politik semata-mata. Sebaliknya melibatkan semua bidang sama ada politik, ekonomi, kemasyarakatan, pendidikan, kebudayaan dan sebagainya.

Yang pasti, setiap bidang perlu diwarisi oleh golongan muda.

Apa yang ingin penulis bangkitkan di sini ialah peringatan Abu A'la al- Maududi tentang sesuatu yang perlu kita waspada.

Seperti yang disentuh oleh cendekiawan tersebut, antara ancaman yang dihadapi dahulu ialah imperialisme atau kolonialisme.

Fahaman ini cuba memastikan supaya cahaya matahari tidak memancar ke kawasan lain melainkan ke atas tanah-tanah penjajahan mereka.

Mereka ingin menjadikan semua daratan yang memberi imbuhan lumayan menjadi milik mereka sahaja.

Namun, beliau mengingatkan suatu perkara yang agak ganjil iaitu rampasan tersebut bukanlah sejelik-jelik natijah.

Hal ini kerana kezaliman yang lebih buruk ialah mereka melakukan terhadap kita dalam bentuk menaburkan racun-racun tamadun kebendaan, kebudayaan dan pengetahuan sains yang mengingkari kewujudan Tuhan dan keruntuhan akhlak.

Barangkali aspek-aspek khusus yang perlu diambil perhatian iaitu beberapa strategi musuh yang mampu menggugat keteguhan pendirian umat Islam adalah seperti yang digariskan oleh Abu A'la al-Maududi, antaranya ialah:

Pertama: Merombak sistem pelajaran dan pendidikan adalah antara tujuan penjajahan.

Setiap kali berjaya menguasai sesebuah negara Islam, mereka biasanya terus menghapuskan sistem pelajaran dan pendidikan jika mereka mampu.

Kedua: Menukar dan menghapus bahasa tempatan umat Islam dengan mengunakan cara yang halus.

Mereka tidak akan membiarkan bahasa umat Islam yang telah ditawan itu mempunyai nilai yang tinggi.

Mereka singkirkan bahasa-bahasa itu agar tidak digunakan dalam bidang pelajaran dan pendidikan.

Mengekalkan

Mereka juga tidak akan mengekalkan bahasa tempatan sebagai bahasa rasmi dalam sektor pentadbiran negara.

Mereka menguatkuasakan bahasa mereka menjadi bahasa rasmi dalam urusan pendidikan dan pentadbiran negara sebagai pengganti bahasa yang telah dimusnahkan itu.

Taktik-taktik yang kotor itu telah pun diamalkan dalam negara-negara Islam oleh semua penjajah Barat seperti Belanda, Inggeris, Perancis dan Itali. Begitu juga Rusia dan China.

Seolah-olah mereka semua telah mengadakan persetujuan bersama dalam mengunakan taktik ini.

Barangkali aspek ini yang dibimbangi oleh beberapa ahli akademik berhubung dengan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Ketiga: Membentuk angkatan baru yang buta (jahil) Islam. Penjajah Barat telah mencipta suatu generasi baru yang jahil tentang Islam di negara-negara Islam melalui cara yang amat halus.

Mereka ini jahil tentang asas utama akidah, syariat, sejarah Islam yang agung dan tamadun yang hebat.

Ini hanyalah satu sudut, manakala sudut lain pula generasi ini telah dicelup aliran pemikirannya sehingga cara-cara berfikir dan pandangan mereka terhadap perilaku sesuatu itu mengikut kaca mata materialisme Barat.

Dari generasi yang berhaluan Barat ini tumbuh pula generasi baru yang lain, yang sudah dapat dipastikan generasi yang kemudian ini akan lebih lemah lagi pegangannya terhadap ajaran Islam dibandingkan dengan generasi sebelumnya.

Mereka lebih kuat dalam mempertahankan tamadun Barat, lebih cinta kepada kebudayaan Barat dan lebih yakin terhadap falsafah Barat yang berkaitan dengan kehidupan manusia.

Harapan sangat tinggi kepada pihak berkuasa, badan-badan bukan kerajaan, institusi-institusi pendidikan, cendekiawan, ilmuwan dan parti-parti politik serta golongan pelajar untuk bertindak memerah keringat memastikan pembelaan terhadap pegangan tradisi di Malaysia berkekalan.