Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 Januari 2008

Kuala Lipis destinasi pelancongan baru


Oleh: HARIS FADILAH AHMAD


KESENIAN dan budaya kaum Orang Asli di pedalaman antara aset yang menjadi tarikan pelancong ke Bandar Kuala Lipis.

KUALA LIPIS 25 Jan. – Sebuah projek papan maklumat lengkap pelancongan berkonsepkan ‘lawatan sehari’ telah dibina di Kuala Lipis dalam usaha kerajaan membangunkannya sebagai bandar sejarah.

Projek yang telah direalisasikan sejak dua bulan lalu itu dipasang di pintu masuk bandar Kuala Lipis berdekatan Kompleks Pejabat Kerajaan Daerah Lipis untuk memudahkan pengunjung mengetahui lebih mendalam mengenai sejarah di daerah ini.

Komitmen Majlis Daerah Lipis (MDL) yang dipertanggungjawab terhadap projek berkenaan mendapat sokongan pelancong asing dan penduduk tempatan apabila mereka menyifatkan usaha tersebut ke arah menjadikan Kuala Lipis bandar ilmu berasaskan bidang sejarah dan kebudayaan tempatan.

Antara maklumat yang tertera pada papan berkenaan ialah penerangan mengenai artifak peninggalan British abad ke-19 seperti bekas kediaman Residen British, Sir Hugh Clifford di Bukit Residen (1922), Sekolah Menengah Clifford (1913) dan Kelab Pahang (1907).

Turut dimuatkan maklumat tentang kedudukan rumah bekas setiausaha kerajaan negeri (1920), kediaman rasmi pegawai daerah (1929), Istana Hinggap (1926), pejabat pos (1910), asrama jururawat (1926) serta Kompleks Pentadbiran Daerah Lipis (1919).

Ahli Majlis Perunding Belia Pahang, Baharuddin Saaid, 49, berkata, usaha MDL itu bertepatan dan seiring dengan hasrat kerajaan menyuntik nilai jati diri dan patriotisme di kalangan belia berasaskan pengetahuan sejarah tempatan.

‘‘Sesuai dengan tempat yang menjadi logistik bagi pentadbiran dan ketenteraan British abad ke-19, artifak di bandar Lipis perlu dikaji oleh belia dan pelajar ketika melawat dan meninjau artifak berkenaan,” katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Usaha kerajaan mengeluarkan peruntukan yang banyak, tegas beliau, tidak sia-sia jika penduduk memanfaatkannya untuk pengetahuan sekali gus menarik ramai pelawat ke bandar bersejarah itu.

Pengerusi Remaja Gerakan Belia 4B Pahang, Ahmad Daniar Ismail, 31, berkata, papan maklumat mengenai artifak British antara projek yang boleh menambahkan keceriaan bandar.

‘‘Artifak ini boleh dieksploitasi untuk pembangunan pelancongan di Lipis sekali gus merancakkan kegiatan ekonomi penduduk tempatan menerusi projek inap desa di kampung tradisional Melayu di sini,” katanya.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Belia 4B Kuala Medang, berkata, pelancong yang singgah di Kuala Medang dapat berkunjung ke bandar Kuala Lipis sebagai pengisian bagi program inap desa di bawah pengurusan belia kampung tersebut.

Seorang pelancong dari Ireland, Mike Vaughn, 24, berkata, kunjungan sehari bersama keluarganya ke bandar Lipis mencerminkan suasana seperti di tempat tinggalnya kerana artifak bangunan masih mendominasi bentuk seni bina kolonial.

‘‘Saya rasa macam berpijak di tanah air sendiri (Ireland) kerana bangunan lama di sini masih kekal untuk tatapan pelawat. Penduduk di sini sepatutnya berbangga kerana artifak ini jarang terdapat di tempat lain,” katanya.

Penuntut jurusan kejuruteraan itu menambah, papan maklumat yang tertera gambar dan tulisan yang jelas, memudahkan pelawat mengenali lebih dekat sejarah kolonial di daerah Lipis dan mudah dirakam oleh lensa digital dan kamera video.

Belia Orang Asli Kampung Bencah Kelubi, Halim Rahman, 26, berpendapat, projek papan maklumat sejarah membolehkan Kuala Lipis dikenali orang ramai sebagai bandar bersejarah dan pernah menjadi ibu negeri Pahang.

‘‘Lebih elok pihak berkuasa di sini membina sebuah lagi papan maklumat mahu pun galeri berkaitan dengan kehidupan kami (Orang Asli) di Lipis dari aspek kesenian untuk tatapan pelawat,” katanya.

Usaha itu juga, kata Halim, untuk menghargai peranan kaum Orang Asli di pedalaman, antara yang menjadi aset pembangunan pelancongan di daerah Lipis.

Sementara itu, Ahli Parlimen Lipis, Datuk Dr. Mohamed Shahrom Osman, berkata, projek berkenaan bertujuan untuk mengindahkan lagi bandar ini bagi memenuhi keperluan sektor pelancongan yang merupakan antara agenda pembangunan daerah Lipis pada masa akan datang.