Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

22 Januari 2008

Tetap Melayu walau fasih bahasa Inggeris


Oleh WAN SHAHARA AHMAD GHAZALI

MASYARAKaT khususnya ibu bapa Melayu tidak perlu khuatir mendorong anak-anak mereka menguasai bahasa Inggeris walaupun mereka sendiri tiada kemahiran itu.

Malah, mereka wajar menggalakkan anak-anak untuk fasih bertutur dan menulis dalam bahasa Inggeris bagi meluaskan peluang kerjaya apabila mereka memasuki sektor pekerjaan.

Isteri Tunku Mahkota Johor, Raja Zarith Sofiah Sultan Idris bertitah, jati diri kemelayuan tidak akan hilang hanya dengan fasih dalam bahasa tersebut sekiranya anak telah diterapkan dengan unsur-unsur tradisi sedari kecil.

Raja Zarith Sofiah bertitah, keupayaan menguasai bahasa Inggeris menunjukkan rakyat mengambil berat mengenai hala tuju negara kerana ilmu wujud daripada bahan bacaan berkualiti yang kebanyakannya di dalam Bahasa Inggeris.

“Bahasa Inggeris adalah bahasa antarabangsa yang mempunyai kuasa nilai ekonomi berbilion dolar, apatah lagi satu pertiga daripada dunia bertutur atau belajar dalam bahasa tersebut,” titah baginda dalam Syarahan Umum Felo Diraja bertajuk Menjadi Global : Penggunaan Bahasa Inggeris dalam Abad Ke-21 Malaysia di Dewan Senat Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di Bangi, Selangor, baru-baru ini.

Syarahan umum tersebut dihadiri oleh Naib Canselor UKM, Profesor Datuk Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin; Naib Canselor Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Profesor Datuk Dr. Ismail Bakar dan 300 lagi ahli akademik termasuk pegawai-pegawai kanan, dan graduan lepasan siswazah.

Baginda yang merupakan Felo Diraja Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik, UKM berkata, setiap ahli masyarakat perlu memahami kepentingan penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan golongan muda sebagai bahasa antarabangsa.

Tambah baginda, seluruh rakyat Malaysia bertanggungjawab membantu dan menyediakan prasarana agar semua orang mampu bertutur dan menulis dengan lancar dan penuh yakin.

Kepentingan bahasa ini, tambahnya perlu ditekankan bukan sahaja di peringkat pengajian tinggi seperti yang berlaku kini, malah sebaiknya dari dari peringkat akar umbi lagi iaitu sekolah rendah dan prasekolah.

Justeru, masyarakat harus diingatkan agar berusaha menguasai bahasa Inggeris dan mengejar ilmu supaya negara tidak tertinggal jauh ke belakang berbanding lain-lain negara di dunia.

Selain itu, baginda juga yakin penguasaan Bahasa Inggeris mampu membantu graduan mendapatkan pekerjaan dengan lebih cepat.

“Kita menghasilkan graduan yang bijak tetapi kemahiran Bahasa Inggeris yang lemah telah menyekat mereka daripada mengeluarkan potensi sebenar mereka,’’ titah baginda.

Ini, menurut baginda, menyebabkan potensi modal insan negara tidak digunakan secara optimum yang seterusnya menyebabkan negara pula tidak mencapai potensi kemajuan yang sepatutnya.

Raja Zarith Sofiah turut mencadangkan beberapa langkah yang boleh dijadikan budaya untuk memperbaiki penguasaan bahasa tersebut di kalangan generasi muda.

Menurut baginda, faktor persekitaran seperti stesen televisyen wajar lebih proaktif dan menyediakan kemudahan mempelajari bahasa kepada penonton.

“Konsep rancangan realiti popular misalnya, Akademi Debat atau Akademi Bahasa Inggeris boleh digunakan bagi mengganti Akademi Fantasia,’’ titahnya.

Selain itu, baginda menggalakkan ibu bapa dan pihak sekolah membiasakan anak-anak dengan buku berbahasa Inggeris bagi memperbaiki tatabahasa serta serta memupuk keyakinan diri.