Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

20 Mac 2008

Dasar terbuka, telus hakis maruah Melayu


ORANG Melayu tidak seharusnya terkejut dengan tindakan kerajaan negeri Pulau Pinang untuk menghapuskan Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Sebenarnya inilah provokasi yang telah dibuat oleh akhbar-akhbar berbahasa Inggeris (saya tidak tahu bagaimana akhbar berbahasa Mandarin) sejak dasar keterbukaan dan ketelusan diisytiharkan.

Dasar itu yang dengan secara bijak merendahkan dasar kerajaan sebelumnya, telah menyebabkan media berani melanggar semua fahaman di bawah kontrak sosial termasuk hak orang Melayu, agama dan juga bahasa.

Yang lebih terasa tentunya bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri. Selepas pilihan raya baru-baru ini, lebih dahsyat lagi penentangan terhadap dasar DEB disuarakan oleh parti komponen Barisan Nasional (BN) termasuk MCA dan Gerakan.

Selepas itu, penghinaan terhadap institusi Melayu berlaku dengan sewenang-wenangnya. Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz dan Tun Dr. Mahathir yang disayangi dan dihormati terpaksa ke mahkamah untuk memberikan keterangan kepada Suruhanjaya Diraja mengenai klip video yang lebih banyak menarik perhatian orang bandar daripada di luar bandar.

Maruah orang Melayu telah pun terhakis satu demi satu di bawah dasar terbuka dan ketelusan. Yang lebih amat terasa adalah Datuk Zakaria Md. Deros yang meninggal dunia secara mengejut kerana kejatuhan kerajaan negeri Selangor dan orang Melayu sambil mengenang bagaimana sukarnya suatu masa dahulu Datuk Harun Idris mengembalikan kuasa Melayu.

Saya menulis ini di bawah dasar terbuka dan saya berharap saya tidak ditegur atau disekat untuk terus menulis bagi menyuarakan perasaan tertekan orang Melayu sekarang.

Berikan saya peluang untuk bersuara di bawah dasar terbuka dan diharapkan Utusan Malaysia dapat menyiarkan surat ini atas dasar ketelusan.

– ANAK ORANG ASLI