Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

29 April 2008

Imej seni Malaysia di Tokyo


Oleh Azman Ismail


SUZLEE bersama pelukis veteran Jepun, Yasumichi Fukawa di pameran Arts For Earth Aid di Taito Hall, Tokyo, baru-baru ini.

RITUAL keagamaan (Buddhisme dan Shintoisme) merupakan salah satu daripada faktor estetika yang mendorong terjadinya perubahan corak dalam seni lukis tradisional dan sebahagian kontemporari Jepun.Nilai-nilai agama tersebut menjadui acuan untuk mengatur tingkah laku kehidupan sosial, pembentukan nilai serta etika yang seterusnya menjadi elemen utama kerja-kerja seni para pelukisnya.

Oleh itu, karya-karya lukisan tradisional pada asasnya memuatkan ajaran moral, nilai-nilai spiritual, dasar metafizik, ekspresi dan kualiti material yang terdapat di alam ini.

Oleh itu, dalam setiap karya tradisionalnya mempunyai keseimbangan tujuh karateristik iaitu fukinsei (asimetri), kanzo (sederhana), kokou (esensi), Shizen (kewajaran), yuugen (bermakna), datsuzoku (bebas dari ikatan) dan seijaku (keheningan).

Masyarakat Jepun tradisional telah meletakkan seni lukis sebagai medium untuk memenuhi keperluan integriti untuk mengungkapkan rasa keindahan, bersifat universal dan tidak mengenal status, waktu serta tempat.

Nilai-nilai ini menimbulkan kekaguman tersendiri terhadap karya-karya lukisan Jepun yang sarat dengan nilai falsafah dan spritual. Lukisan-lukisan pelukis negara itu pada abad yang ke-19 misalnya pernah menjadi inspirasi kepada ramai pelukis terkenal dunia.

Salah seorang daripadanya inilah pelukis agung Belanda, Vincent van Gogh (1853-1890). Beliau melahirkan beberapa karya yang dipengaruhi oleh karya-karya cetakan kayu dan gaya lukisan Jepun yang mengkagumkan.

Karya-karyanya seperti Potrait of Pere Tanguy (1887) dan Japonaiserie: Oiran (1887) oleh Van Gogh jelas menunjukkan pengaruh gaya seni itu yang menebalkan.

Negara Jepun sememangnya terkenal dengan karya-karya cetakan kayunya, sehingga memberi pengaruh yang besar kepada perkembangan seni lukis dunia pada suatu ketika dahulu.

Karya-karya seni yang dihasilkannya sangat halus dan tinggi mutunya, ini terlihat pada seni visual oleh Utagawa Hiroshige yang bertajuk Great Bridge (1857) ataupun Katsushika Hokusai, The Great Wave (1820an).

Untuk memberi pendedahan kepada pelukis Malaysia, Japan Malaysia World Arts & Culture Exchange telah membawa lapan pelukis terkenal Malaysia dalam satu satu pameran yang berlangsung di Taito Hall, International Trade Centre, Tokyo, Jepun, baru-baru ini.

Pameran Arts For Earth Aid tersebut dirasmikan oleh Duta Malaysia ke Jepun, Datuk Radzi Abdul Rahman. Sebanyak 650 buah karya telah dipamerkan pada pameran selama lima hari tersebut. Ia merupakan kerja oleh 300 pelukis Jepun dan tujuh pelukis Malaysia.

Pelukis-pelukis Malaysia yang mengambil bahagian dalam pameran tersebut ialah Suzlee Ibrahim, Amirudin Ariffin, Aris Aziz, Azmi Aris, Abu Bakar Idris dan Zaim Darulaman dan Jack.

Suzlee, pelukis abstrak negara yang sinonim dengan Movement Series iaitu Suzlee Ibrahim mempamerkan tujuh buah karya yang dihasilkan khas untuk pameran ini iaitu siri Waiting for Sakura yang menggunakan médium akrilik dan cat minyak di atas kanvas.

Sesungguhnya, Waiting for Sakura mempunyai makna yang tersendiri. Ia sebuah simbol dan keterujaan Suzlee sebagai pelukis menyelami keindahan bunga sakura yang belum pernah dilihat secara dekat sebelum ini.

Gejolak rasa dan keterujaan yang memenuhi jiwa itu diluahkan dengan garisan gestural yang spontan dan bersahaja yang menghidupkan watak pada setiap karya.

Kekaguman dan keterujaan terhadap sakura diberi makna yang tersendiri melalui gerakan-gerakan berus yang kasar dan kadang-kadang mencipta ruang melankolik tersendiri pada kanvas.

Wujud kesimbangan yang luar biasa antara romantika dan keghairahan yang luar biasa dalam menanggapi persoalan mengenai keindahan sakura yang digambarkan pada kanvas tersebut.

Keindahan sakura itu juga akan menjadi subjek utama pada pameran solonya yang ke-15 yang akan diadakan di sebuah galeri di Kuala Lumpur, tidak lama lagi.

Abu Bakar Idris pula mempamerkan karya siri terbaru iaitu Cap Sai Cin. Sebanyak 6 buah karya dari siri tersebut yang menggunakan medium akrilik di atas kanvas dipamerkan.

Karya semi abstrak tersebut menggabungkan imej tumbuhan ubat-ubatan tradisional Melayu sebagai motif penting yang mengisi komposisi dalam ruang pada dada kanvas.

Warna malap dan kelam digunakkan bagi menghidupkan suasana mistik dalam karya. Sedikit tekstura dimasukkan pada komposisi tertentu karya agar permukaan kanvas tampak pelbagai dan tidak terikat pada permukaan yang rata sahaja.

Seperti kebiasaannya, Zaim Darulaman pula menggunakan imej perahu atau bot sebagai subjek utama karyanya yang didasarkan pantun bahari Melayu tradisional.

Karya beliau mempunyai warna yang menarik dengan kepelbagaian warna. Penggunaan warna terang seperti merah dan hijau menjadikan setiap karyanya sebagai titik tumpuan untuk berkomunikasi dengan khalayak.

Sementara itu, Arts For Earth Aid merupakan lanjutan kepada pameran Japan-Malaysia World Arts & Culture Exhibition for Friendship in 2007 yang telah diadakan di Balai Seni Lukis Negara pada 28 Julai 2007.

Ia antara lain merupakan kerjasama antara World Arts & Culture Exchange Malaysia-Japan Malaysia Association, Tourism Malaysia, Persatuan Seni Lukis Kotemporari Malaysia (MCAA), Persatuan Homestay Malaysia, Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia dan Balai Seni Lukis Negara.