Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

23 Mei 2008

Loceng kapal perang dikembalikan


PELABUHAN KLANG 22 Mei - Loceng kapal perang HMS Prince of Wales yang berada di sini sejak Oktober 2007 sebagai bahan utama pameran Projek Perhubungan Malaysia-Britain, hari ini diserahkan semula kepada Britain.

Penyerahan loceng itu disempurnakan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kepada Pegawai Pemerintah HMS Edinburgh, Komander Gavin Young, kapal pemusnah milik Britain yang berlabuh di sini mulai semalam hingga Isnin ini, untuk dibawa pulang ke United Kingdom.

Majlis penyerahan itu disaksikan Pesuruhjaya Tinggi British ke Malaysia, Boyd Mc Cleary; Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Laksamana Datuk Abdul Aziz Jaafar dan Pengerusi Projek Perhubungan Malaysia-United Kingdom, Laksamana (B) Tan Sri Mohd. Anwar Mohd. Nor.

Berucap pada majlis itu, Najib mencadangkan Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan mengambil inisiatif untuk menjadikan lokasi kedua-dua kapal itu tenggelam, sebagai kawasan warisan yang dilindungi Kerajaan Malaysia.

"Saya difahamkan bahawa kerajaan Britain telah mendaftarkan kapal yang tenggelam itu sebagai tinggalan perang yang dilindungi daripada sebarang pencerobohan haram," katanya.

Loceng itu dipamerkan pada Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) tahun lalu sebelum dibawa ke Kuantan untuk satu majlis penuh bermakna, dengan meletakkan satu plak khas berhampiran tempat tenggelamnya kedua-dua kapal perang itu.

"Saya begitu kagum ketika melawat pameran Projek Perhubungan Malaysia-Britain semasa Pameran Maritim sempena LIMA 2007, dan usaha-usaha yang dilakukan itu patut diberi pujian,'' kata Najib.

Beliau juga berbangga atas penghargaan yang diterima daripada Putera Charles atas usaha Malaysia menghargai Tentera Diraja British.

Pameran Projek Perhubungan Malaysia-Britain, adalah satu inisiatif Malaysia bagi menghormati mereka yang terkorban selepas kapal perang HMS Prince of Wales dan HMS Repulse tenggelam di Laut China Selatan pada 10 Disember 1941 ketika Perang Dunia Kedua.

Kapal yang dihantar Kerajaan Britain untuk mempertahankan Tanah Melayu itu, tenggelam di luar perairan Kuantan selepas dibom pesawat Tentera Udara Jepun.

Loceng HMS Prince of Wales itu yang ditemui pada bangkai kapal tersebut pada 2002 akan dibawa pulang oleh kapal HMS Edinburgh ke Britain untuk dikembalikan ke tempat asalnya di Muzium Maritim Merseyside, Liverpool.