Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

31 Mei 2008

Persalinan Malaysia


Oleh Fairuz Zaidan




MODA sedia platform ketengah bakat, idea pereka muda

HAMPIR dua dekad menjadi tonggak seni reka tanah air, Persatuan Pereka Fesyen Malaysia (MODA) meneruskan kesinambungan entiti itu dengan menganjurkan pertunjukan fesyen besar-besaran bertemakan ‘Fashion Gateway’ di pusat beli belah, 1 Utama, Petaling Jaya, baru-baru ini.

Diwakili nama besar dalam dunia fesyen negara, pertunjukan fesyen itu membuktikan hala tuju fesyen tempatan dalam mengorak langkah ke persada antarabangsa.


Seramai 38 pereka fesyen terkenal tempatan mempamerkan ilham kreatif persalinan kali ini termasuk Bill Keith, Key Ng, Khoon Hooi, Melinda Looi, Michael Ong dan William Liew.

Minggu fesyen itu juga menyaksikan pengiktirafan MODA dalam mencari pelapis pereka fesyen serta model angkatan baru melalui Pertandingan Pereka Fesyen Muda Malaysia (MYDC) dan Pertandingan Model Baru Malaysia (MYMC), yang nyata menghangatkan lagi pentas fesyen tanah air.

Pada masa yang sama, MODA menyediakan platform untuk bakat baru dalam bidang solekan menerusi Pertandingan Kecantikan Shu Uemura 2007 yang menyaksikan persaingan seramai 12 peserta merebut kejuaraan. Miko Hair Studios and Academy turut menganjurkan pertandingan untuk mencari pereka rambut terbaik masa kini.

Presiden MODA, Gillian Hung, berkata Fashion Gateway kali ini mewakili individu pereka Malaysia yang berbakat besar serta bersungguh dalam mengetengahkan hasil rekaan terkini.

“Saya yakin, MODA adalah pentas terbaik untuk mengetengahkan bakat dan kredibiliti pereka Malaysia di pentas antarabangsa. Malah, diharapkan MODA dapat bekerjasama dengan Matrade untuk membawa 10 pereka fesyen terbaik Malaysia ke Paris, September ini,” katanya.

Lensa i-Kon berkesempatan mempamerkan rekaan terkini busana lelaki hasil rekaan pereka Malaysia yang menyaksikan percaturan potongan gaya moden, kontemporari dan universal menjadi identiti sepanjang tahun. Key Ng meneruskan kecemerlangan rekaan yang mencerminkan ekspresi gaya lelaki moden.

Daniel Cho turut menyerlah dalam menterjemahkan rekaan fesyen dengan mainan warna untuk gaya lelaki maskulin, sementara Nazleen Noor tidak kurang aura dalam menterjemah gaya lelaki dalam persalinan tradisi Malaysia. Motif alam menjadi tema Nazleen Noor bagi membangkitkan keseimbangan gaya moden dan kontemporari.

Keseluruhan gaya yang diterjemahkan pereka fesyen menampakkan pengaruh moden berkisarkan elemen kontemporari untuk disesuaikan dalam pelbagai majlis dan tema. Rekaan tidak saja tertumpu untuk disesuaikan pada waktu santai, sebaliknya menarik untuk dikenakan di pejabat.

Tidak kurang juga, sesetengah rekaan menjurus kepada acara rasmi dan juga waktu berlibur bersama teman-teman. Percubaan berani pereka kontemporari dalam mengetengahkan batik juga menampakkan kelainan ketara khususnya dari segi motif dan potongan longgar.

Inilah wajah fesyen Malaysia sebenar!