Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

28 Jun 2008

Usahawan kampus

Status penuntut tak halang cari wang tambahan

DALAM pada sibuk mentelaah pelajaran, pada masa yang sama turut terikat dengan jadual kuliah hampir sepanjang hari, masih ada ruang yang memberi peluang segelintir pelajar berjinak-jinak menjadi usahawan kecil-kecilan di dalam universiti dan kolej.

Mungkin masyarakat di luar kurang mengetahuinya, tetapi realitinya di sebalik kesibukan suasana di kampus dengan ribuan warganya, wujud kumpulan kecil usahawan yang dalam diam memperluaskan 'empayar perniagaan' secara kecil-kecilan.

Manakala, golongan sasaran sebagai pelanggan utama yang menjadi penggerak kepada aktiviti keusahawanan pelajar sudah semestinya pelajar sendiri yang juga teman sekuliah serta pensyarah.

Bentuk perniagaan yang dipilih usahawan muda itu juga tidak menentu dan bergantung kepada permintaan dan sambutan di kalangan teman sekuliah sendiri.

Selain makanan yang menjadi antara medium paling mudah dan cepat memperoleh keuntungan, usahawan muda ini turut merebut peluang lain seperti menjual barangan cenderamata, tambah nilai kad pra bayar, kerongsang, tudung sehinggalah kepada perniagaan jualan langsung dan sebagai perunding kewangan unit teras.
Nor Fazilahwati Yamin

Pendek kata, apa saja yang difikir sebahagian daripada peluang perniagaan akan direbut kumpulan kecil peniaga ini untuk memperoleh pendapatan sampingan. Walaupun terpaksa membahagikan masa di antara pelajaran dan aktiviti di kampus, kesempatan untuk berniaga dilakukan sebaik mungkin.

i-Kon yang terpanggil untuk menyaksikan sendiri aktiviti sampingan kumpulan usahawan muda ini jelas tertarik apabila menyaksikan senario bentuk perniagaan yang dikemudi kumpulan pelajar di dalam kampus di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Selangor.

Selama beberapa ketika di luar Fakulti Undang-Undang, kelihatan deretan meja menjadi saksi kewujudan usahawan muda ini melebarkan sayap perniagaan. Kebiasaannya, meja-meja yang persis bazar jualan itu adalah antara program yang dilakukan pihak fakulti untuk mencari dana tambahan bagi menampung pembiayaan pelajar untuk program luar kampus.

Selain kewujudan bazar itu, jika diperhatikan di sudut strategik di sekitar kampus itu sendiri akan kelihatan mini kios menjual pelbagai jenis makanan ringan dan minuman. Apa yang menariknya, mini kios itu ditinggalkan tidak 'bertuan', sebaliknya hanya diletakkan tabung kecil bersebelahan dengan bakul jualan. Difahamkan juga, tiada kejadian kecurian berlaku biarpun pemilik jualan tidak berada di situ. Bukankah menarik begitu?

"Kebiasaannya, pelajar terbabit dalam perniagaan adalah sebahagian daripada projek untuk semester akhir bagi mengumpulkan dana dalam bentuk kewangan.

"Selain menyempurnakan projek perniagaan itu sendiri, dana kewangan itu akan digunakan sebagai pembiayaan dan tambang sepanjang melangsungkan aktiviti luar," kata Siti Norhajar Hassan, 25 yang juga penuntut tahun akhir ijazah Pengurusan Operasi.

Beliau yang sedang mengetuai projek 'Groom Out, Dress Up' dipertanggungjawabkan untuk menarik syarikat luar untuk membuka gerai bazar di universiti itu selama seminggu dengan memasarkan barangan kelengkapan diri dan aksesori sebagai sasaran jualan.

Dua rakannya, Azirah Fazliana Mohd Shah, 24, dan Nur Kausar Zainal Abidin, 25, turut bersependapat yang pembabitan dalam bidang perniagaan dapat membantu pelajar mengenali selok belok berurusan dalam dunia perniagaan.

Kata Azirah Fazliana yang turut mengambil jurusan sama, projek berkumpulan sebegitu sedikit sebanyak memberi ruang untuk pelajar tampil dengan idea dan kertas kerja sendiri, sekali gus menyaksikan hampir seratus peratus tugasan dilakukan mereka secara berkumpulan.

"Saya sendiri dipertanggungjawabkan sebagai setiausaha dan melakukan semua kertas kerja termasuklah berurusan dengan pengeluar barangan," katanya.

Nur Kausar yang bertindak sebagai ahli jawatankuasa projek gerai bazar sememangnya sudah biasa dengan aktiviti perniagaan sebegitu, memandangkan dia sendiri pernah menceburi perniagaan kecil-kecilan di dalam kampus ketika menduduki pengajian diploma di Institut Profesional Baitulmal Kuala Lumpur.

Kata Nur Kausar, di UiTM dia tidak dapat memfokuskan aktiviti menjual secara langsung sebagaimana ketika di peringkat diploma dulu kerana faktor masa dan pengajian peringkat ijazah yang sedikit sebanyak membataskan peluang untuk terbabit dalam perniagaan.

"Semasa menuntut diploma dulu, saya mengambil inisiatif dengan menjual buah-buahan potong dan roti yang diletakkan di luar pintu bilik.

"Sambutannya ketika itu cukup menggalakkan di mana saya berpeluang memperoleh untung bersih sehingga RM75 untuk jualan roti, manakala sehingga RM40 untuk jualan buah-buahan potong," kata Nur Kausar.

Minat berniaga turut menebal dalam diri Nor Fazilahwati Yamin, 25, yang mengambil inisiatif menjual kerongsang kepada teman sekuliah dan pensyarah.

Walaupun agak lewat menceburi perniagaan secara kecil-kecilan sebegitu, Nor Fazilahwati yang juga penuntut tahun akhir ijazah sarjana muda kewangan UiTM berasa teruja dengan sambutan yang diterima, apatah lagi mengenangkan keuntungan yang diperoleh secara terus.

Katanya, faktor keluarganya yang memang cenderung dalam dunia perniagaan secara tidak langsung mempengaruhinya untuk turut berniaga walaupun terpaksa membahagikan masa antara pengajian, keluarga dan perniagaannya itu.

"Jika bukan teman sebaya di universiti dan pensyarah yang membeli kerongsang ini, saya juga memasarkan kepada jiran-jiran yang turut memberikan sambutan cukup baik," katanya yang pernah menceburi perniagaan jualan Avon ketika menuntut di peringkat diploma.

Sememang terbit rasa kagum bila menyaksikan sendiri inisiatif aktiviti perniagaan dilakukan penuntut UiTM dalam meluaskan 'empayar' perniagaan. Biarpun secara kecil-kecilan, usaha yang ditonjolkan benar-benar menyuntik rasa bangga dengan usaha mereka menambahkan wang saku tambahan.

Kalau hendak difikirkan, kebanyakan di kalangan pelajar yang terbabit dalam bidang perniagaan itu sendiri sebenarnya sudah mendapat peruntukan pinjaman pendidikan tetapi atas faktor minat berniaga membuatkan segelintir daripada mereka memilih untuk tetap berniaga.

"Bukan setakat lokasi strategik menjadi taktik pelajar memasarkan barangan, ada juga pelajar yang mengambil inisiatif tersendiri termasuk melekatkan poster sebagai strategi pemasaran," kata Nor Fazilahwati.

Sebelum melangkah pulang, sempat jugalah saya melintasi deretan bakul jualan pelajar yang menjual makanan ringan dengan harga cukup berpatutan. Di satu sudut kelihatan bungkusan emping jagung, manakala di hujung tempat tumpuan pelajar kelihatan bakul yang menempatkan kotak minuman. Gembira rasanya melihat azam dan semangat yang ditunjukkan usahawan muda ini. Syabas!