Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

23 Julai 2008

Mampukah negara hadapi cabaran


Oleh Mohd Ayub Abd Razid

SEJAK kebelakangan ini, ekonomi dunia berada dalam keadaan tidak menentu berikutan lonjakan harga minyak, krisis bekalan makanan dan kelembapan ekonomi Amerika Syarikat (AS). Kejatuhan nilai dolar pula memberi impak cukup ketara dalam pertumbuhan ekonomi global yang dilihat lembap.

Kadar inflasi dunia yang meningkat adalah sebahagian daripada kesan kejatuhan dolar. Krisis pinjaman subprima AS dilihat sebagai petanda awal krisis kredit global. Kebimbangan kemungkinan berulangnya krisis ekonomi yang dikaitkan dengan kejatuhan dolar sudah pun disuarakan oleh pakar ekonomi terkemuka AS, Paul Krugman.

Janji pemimpin kumpulan lapan (G8) ketika sidang kemuncak mereka di Tokyo, Jepun untuk menurunkan harga minyak dan makanan dunia sekurang-kurangnya memberikan sedikit harapan kepada pemulihan ekonomi global. Apapun harapan dunia, senario ekonomi menunjukkan tekanan kos semasa berlaku di merata dunia. Ini sekali gus mengancam ekonomi domestik negara terbabit.


Malaysia sudah mengambil langkah awal memisahkan diri daripada mengikat mata wang negara dengan dolar AS pada 2005. Ia adalah langkah bijak supaya ringgit tidak terikat dengan arah pergerakan dolar.

Dagangan kita dengan AS juga sudah dikurangkan, sebaliknya negara sudah menjalin hubungan dagangan yang akrab dan kukuh dengan China, India, Korea Selatan, negara anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan negara Asean.

Walaupun struktur ekonomi negara masih kukuh, bersifat pelbagai dan anjal, seperti ungkapan popular, 'apabila AS batuk, negara-negara lain akan selesema atau demam'. Justeru, Malaysia juga tidak boleh lari daripada menerima tempiasnya.

Menurut Bank Negara, kadar inflasi negara untuk 2008 ialah enam peratus. Keupayaan kerajaan membendung kenaikan inflasi adalah penting supaya ia tidak terus mengekang pertumbuhan ekonomi negara serta memberikan tekanan kepada kehidupan rakyat. Kita tidak mahu kesan ekonomi yang lemah akan mencipta kembali jurang sosioekonomi yang luas antara kaum yang selama ini dapat dikecilkan.

Banyak perkara perlu diperhalusi dan diberi fokus oleh kerajaan secara serius. Keupayaan mengekalkan momentum yang baik dalam aliran perdagangan luar negara serta keupayaan membawa masuk pelaburan asing (FDI) ke dalam negara adalah penting.

Untuk kekal menarik FDI, iklim politik negara mesti sihat dan berada dalam keadaan stabil. Dalam konteks ini, kerajaan harus berupaya menyelesaikan sebarang bentuk krisis politik.

Polisi dan dasar kewangan negara perlu diteliti semula supaya sektor kewangan akan terus berdaya saing, pasaran modal akan terus sihat serta nilai ringgit akan kekal kukuh walaupun mengalami sedikit penurunan. Operasi bank perlu dikawal supaya bank tidak memberi tekanan kepada pelanggan dengan pelbagai peraturan yang tidak munasabah khususnya kepada usahawan tempatan.

Kerajaan juga perlu memberi perhatian serius terhadap peningkatan kadar pengangguran serta pemberhentian pekerja berikutan penutupan firma dan industri kecil yang tidak berupaya mempertahankan operasi mereka. Kita bimbang sekiranya pengangguran meningkat dalam keadaan negara mengalami tekanan inflasi yang tinggi, maka stagflasi akan berlaku, iaitu keadaan tingkat harga umum meningkat dengan mendadak.

Kerajaan wajar memberikan perlindungan kepada perusahaan kecil sederhana (PKS) dan industri perkhidmatan kerana sektor ini adalah nadi kepada ekonomi rakyat. Syarikat luar yang bersifat multinasional mudah meninggalkan negara apabila keadaan ekonomi meruncing dan tidak memberikan keuntungan kepada mereka.

Justeru, sektor PKS perlu dijaga dan dibantu supaya ia terus memberi sumbangan kepada negara, terutama ketika berdepan krisis ekonomi global.

Beberapa isu seperti soal ketirisan, penyelewengan dan rasuah perlu dikawal dan diatasi. Unit Perancang Ekonomi (EPU) perlu diberi nafas baru supaya ia dapat menyediakan pelan pembangunan ekonomi yang lebih bermakna dan berkesan.

Peranan pihak swasta juga tidak kurang pentingnya dalam membantu pertumbuhan ekonomi negara. Syarikat dan firma swasta wajar melaksanakan pelbagai inisiatif membantu kerajaan mengatasi inflasi. Ini dapat dilaksanakan dengan cara menghasilkan produk nilai tambah yang tinggi bagi mengatasi persaingan harga.

Kesimpulannya, negara perlu responsif terhadap semua perkembangan ekonomi global supaya tindakan dan rangka kerja dalam mengurus ekonomi negara benar-benar dapat membendung keadaan supaya ia tidak memberi impak buruk kepada pertumbuhan ekonomi negara dan kehidupan rakyat.

Negara perlu menyedia pelan kecemasan yang tuntas untuk berdepan sebarang kemungkinan krisis ekonomi dunia. Kita yakin berdasarkan pengalaman yang pernah dilalui oleh negara ketika berlakunya krisis kewangan serantau 1997/98, maka kerajaan dilihat mampu mempertahankan kestabilan ekonomi negara.

Penulis ialah Pegawai Perhubungan Awam di Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan