Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

16 September 2008

Guna kaedah mudah belajar Sains dan Matematik


RAMAI murid gagal menguasai Sains dan Matematik sehingga timbul cadangan agar kedua-dua mata pelajaran itu kembali diajar menggunakan bahasa Melayu.

Saya berpendapat masalah tersebut timbul bukan kerana murid-murid terbabit 'otak beku' atau tahap kecerdikan mereka rendah tetapi kerana mereka tidak faham dan tidak diberi kefahaman tentang kedua-dua mata pelajaran itu dengan betul.

Guru-guru yang mengajar kedua-dua mata pelajaran itu kelihatan serba kekok, malah mereka semacam mengalami kejutan budaya apabila terpaksa mengajar dalam bahasa Inggeris.

Saya mengambil contoh di salah sebuah sekolah rendah yang agak terkemuka di Kota Bharu, Kelantan iaitu di tempat anak saya belajar.

Kelemahan murid-murid di situ dalam kedua-dua mata pelajaran amat ketara, kecuali bagi ibu bapa yang ada kemampuan dan menghantar anak-anak ke tuisyen sains dan matematik.

Bukan itu sahaja, hanya beberapa helaian buku kerja anak saya yang terusik dan banyak yang tidak diperiksa sedangkan penggal persekolahan sudah lebih setengah tahun.

Bila ditanya anak kenapa kerja sekolah tidak dibuat, jawapannya tidak tahu dan cikgu belum ajar lagi kerana kononnya cikgu jarang masuk kelas. Bila ditanya kenapa cikgu jarang masuk kelas, jawabnya cikgu pergi berkursus.

Oleh kerana banyak masa guru dihabiskan untuk berkursus, masa untuk mengajar hanya sedikit dan mahu tidak mahu masa untuk murid belajar dan diajar terhad.

Justeru apa bila menghadapi ujian dalam keadaan yang tidak cukup ilmu, maka markah yang diperolehi semestinya rendah.

Seingat saya sebelum mata pelajaran sains dan matematik diajar dalam bahasa Inggeris, anak saya dan rakan-rakan sekelas memperolehi markah 80 peratus ke atas tetapi sekarang menurun kepada 50 peratus.

Kemerosotan pencapaian dalam mata pelajaran berkenaan jelas disebabkan murid tidak diajar dan guru tidak mengajar dalam jangka masa yang mencukupi.

Kita tidak salahkan guru kerana terpaksa menghadiri kursus untuk mengelak rasa kekok ketika mengajar dan menjauhi kejutan budaya iaitu terpaksa mengajar menggunakan bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris.

Untuk jangka panjang mengajar sains dan matematik menggunakan bahasa Inggeris memang melabakan tetapi apakah bagi keperluan jangka pendek murid-murid terpaksa menjadi mangsa.

Walaupun agak terbeban, namun ibubapa terpaksa menghantar anak-anak ke pusat tuisyen menjadikan pusat pengendalian tuisyen melimpah dengan pelajar.

Bagaimanapun ia tidak banyak membantu kerana tuisyen bahasa Inggeris tidak mengajar tentang istilah-istilah sains dan matematik pun.

Tujuan mendidik adalah supaya golongan pendidik dapat memberi ilmu kepada kumpulan yang hendak dididik.

Persoalannya, bagaimana pendidik boleh memberi pendidikan yang berkesan jika tugas mendidik diberikan dalam keadaan serba kekok dan menggunakan bahasa yang tidak benar-benar dikuasai.

Sepatutnya kaedah termudah digunakan untuk mewujudkan pelajar bijak sains dan matematik. Gunakan bahasa yang boleh memudahkan proses pembelajaran dan pengajaran supaya tiada siapa rugi yang dalam hal ini.

Jika bahasa Melayu lebih mudah difahami maka gunakanlah bahasa tersebut sebaliknya jika bahasa Inggeris lebih berfaedah untuk jangka panjang maka ia bukannya sesuatu yang mutlak untuk ditolak.

Berhubung dengan istilah-istilah sains dan matematik, serahkan sahaja kepada pakar-pakar bahasa dan juga Dewan Bahasa dan Pustaka yang ada unit khusus di samping mempunyai pakar dalam bidang peristilahan. Yang pentingkan perlu dipastikan para pelajar tidak menjadi mangsa keadaan.