Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

21 September 2008

Tabiat tradisi kunyah daun qat ancam nyawa penduduk Yaman


Oleh Shamsiah Sanin


BERIKUTAN permintaan qat yang tinggi dalam pasaran, pengeluarannya semakin bertambah di Sana'a, Yaman.

Penyakit barah mulut makin meningkat kerana petani guna racun perosak

TABIAT mengunyah qat, daun daripada sejenis tumbuhan berbunga di kalangan penduduk Yaman kini menyebabkan masalah ekonomi dan kesihatan di negara itu, malangnya kerajaan mendapati amat sukar untuk membendung amalan buruk itu.

Bagi penduduk Yaman mengunyah qat adalah satu cara mengisi masa lapang. Tumbuhan ini mudah didapati hampir di seluruh Semenanjung Arab dan apabila dikunyah boleh memberi reaksi rangsangan lembut.


Bagaimanapun si pengunyah qat biasanya akan memasukkan seberapa banyak daun ke dalam mulut dan menyimpan di sebelah pipi, menyebabkan pipi menjadi kembung dan ia adalah suatu pemandangan biasa hampir di mana saja di negara itu. Sebilangan penduduk mengunyah qat untuk menambah tenaga ketika bekerja, manakala yang lain mengunyah qat untuk menenangkan fikiran.

Untuk mengatakan qat popular di Yaman mungkin keterlaluan, bagaimanapun hampir semua penduduk di Yaman mengunyah qat, dua pertiga lelaki dan satu pertiga wanita.

Adalah pemandangan biasa untuk melihat lelaki dengan pipi kembung duduk di kaki lima tanpa menghiraukan keadaan sekeliling sebaliknya terus mengunyah qat.

PIPI kembung 'identiti' si pengunyah qat di Yaman.

Tabiat mengunyah daun ini juga bukan membabitkan golongan tertentu sebaliknya semua orang, daripada ahli perniagaan sehingga penjual di tepi jalan. Sebilangan kecil adalah pengunyah tegar, manakala kebanyakan penduduk akan mula mengunyah sejurus selepas makan tengah hari dan akan terus mengunyah sehingga lewat malam.

Qat sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan penduduk di Yaman, bagaimanapun sejak akhir-akhir ini kerajaan semakin prihatin terhadap pengaruh qat di negara itu.

Orang yang bertanggungjawab memberi amaran kepada kerajaan mengenai masalah ini ialah Menteri Perancangan Yaman, Abdulkarim al-Arhabi yang mengetahui kesan mengunyah qat secara terperinci.

Beliau berkata, penyakit barah mulut semakin menunjukkan peningkatan berikutan petani yang menanam qat kini menggunakan racun makhluk perosak.

Semakin ramai petani menanam qat yang memerlukan banyak air berbanding tanaman makanan berikutan harga daun itu yang tinggi.

"Akibatnya negara padang pasir itu kini mengalami masalah kekurangan air yang amat teruk dan terpaksa bergantung kepada makanan yang diimport dan terpaksa membayar harga lebih mahal," katanya.

Abdul Karim berkata, pada masa sama tabiat mengunyah qat mempunyai kesan kepada produktiviti.

"Golongan muda boleh bekerja lebih dan meningkatkan produktiviti masing-masing, sebaliknya mereka lebih suka duduk melepak dan mengunyah qat," katanya.

Kritik terhadap kerajaan pula menuding ke arah seorang daripada tiga rakyat Yaman menganggur dan mengunyah qat adalah cara mudah melalui hari dalam kehidupan mereka, selain cara menjauhkan diri daripada minuman keras dan dadah lain yang lebih berbahaya.

Di pasar menjual qat di sekitar Sanaa, suasana riuh rendah dan kesibukan adalah pemandangan biasa. Daun qat bermutu tinggi boleh mencapai harga RM73 satu beg dan ia hanya mencukupi untuk dikunyah bagi tempoh sehari saja.

Hasrat kerajaan untuk menghapuskan tabiat mengunyah qat, bagaimanapun membimbangkan sebilangan penduduknya.

"Kerajaan memerlukan qat dan ia memperoleh banyak wang daripada cukai yang dibayar petani. Apabila penduduk mengunyah qat mereka tidak akan bertanya ke mana pergi keuntungan minyak Yaman," kata seorang penduduk yang hanya memperkenalkan dirinya sebagai Ahmad.

Kemiskinan, rasuah, ekonomi yang tidak menentu dan pengangguran, semuanya mempunyai kaitan dan hubungan dengan qat.

Ia mungkin mendatangkan masalah, tetapi tiada siapa yang tahu apa akan terjadi jika qat dihapuskan.

Seorang peniaga qat di pasar besar Sanaa pula menegaskan bahawa... qat adalah kunci keamanan kepada Yaman dan hanya orang bodoh akan cuba menghapuskannya."