Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

29 November 2008

Jawi alaf baru


Oleh Shamshul Azree Samshir




MobileJawi tarikan Ekspo GoMobile 2008 di PWTC, Kuala Lumpur

KETIKA meraikan Syawal dua bulan lalu, apakah anda menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) dari teman yang mengucapkan selamat hari raya serta maaf zahir dan batin dalam tulisan jawi? Setuju atau tidak jika dikatakan SMS dalam tulisan jawi lebih istimewa, unik dan meninggalkan kesan lebih mendalam?

Namun keseronokan menghantar atau menerima SMS dalam tulisan jawi ketika ini agak terbatas. Ini kerana bukan semua antara kita memiliki telefon bimbit canggih terutama yang dilengkapi aplikasi Java bagi ‘membaca’ SMS dalam tulisan jawi.


Tidak hairanlah, jika ada telefon bimbit gagal memperakui motif atau objek tulisan jawi, sebaliknya hanya muncul kotak-kotak atau dalam istilah pasar, bahasa Jerman pada skrin telefon bimbit sebaik SMS dibaca. Kekangan ini tentunya menyekat kita berseronok menghantar SMS dalam tulisan jawi, lebih-lebih lagi di kalangan generasi muda yang mungkin tidak pernah mengenali tulisan jawi.

Sasaran menggalak orang ramai terutama generasi muda ‘bermain’ dengan tulisan jawi melalui SMS boleh dicapai. Ini kerana mengikut Laporan Kaji Selidik Pengguna Telefon Bimbit (HPUS) 2007 yang dikeluarkan Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) baru-baru ini, lebih separuh daripada 21 juta pengguna telefon bimbit di negara ini menggunakan SMS sebagai medium berkomunikasi.

Kaji selidik itu mendapati mendapati 50.4 peratus daripada 21 juta pengguna telefon bimbit di Malaysia menghantar lebih lima SMS atau khidmat pesanan multimedia (MMS) sehari pada tahun lalu, berbanding 46.1 peratus pada 2006, 41.8 peratus (2005) dan 31.7 peratus (2004). Statistik ini tentu membuka pasaran besar bagi SMS dalam tulisan jawi berkembang di Malaysia.



Bagi menyahut seruan menghidupkan semula tulisan jawi di Malaysia, syarikat tempatan, Murasu Systems Sdn Bhd mengambil langkah proaktif melakukan kejuruteraan semula platform tulisan jawi dengan membangunkan perkhidmatan kandungan tulisan jawi, MobileJawi dalam telefon bimbit.

Jika anda berminat melihat lebih dekat projek yang dirancang Murasu Systems, apa kata berkunjung ke acara gaya hidup berasaskan produk mudah alih atau mobile terbesar di Malaysia, GoMobile 2008 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur. Acara hebat yang mengandungi tiga segmen berasingan ini bermula Khamis lalu hingga esok.

Bercerita lebih lanjut projek MobileJawi, Pengasas dan Ketua Arkitek Teknologi Murasu Systems, N Muthu, 47, berkata nilai unik tulisan jawi yang boleh dianggap antara warisan tertua negara mendorong syarikatnya membangunkan khidmat kandungan tulisan jawi dalam telefon bimbit.

“Sesetengah kandungan SMS lebih menarik dan menyeronokkan jika dibaca dalam tulisan jawi... Ia mempunyai sentuhan unik.

“Namun tidak banyak yang dapat dilakukan pengguna sekarang. Dengan produk MobileJawi yang kita bangunkan, ia membolehkan kita membekalkan kandungan terutama kandungan bersifat keagamaan dan kebudayaan yang ada tarikan tersendiri jika dibaca dalam tulisan jawi,” katanya kepada Sabtu.

Muthu berkata, beliau sendiri meminati tulisan jawi malah mengambil inisiatif mempelajarinya sewaktu kecil dulu.

“Saya seronok mempelajari skrip tulisan jawi walaupun terpaksa mengambil masa lama untuk menguasainya. Saya belajar jawi ketika di sekolah dan melalui pergaulan dengan rakan-rakan Melayu,” katanya yang juga berminat mengkaji skrip tulisan kuno negara di rantau Asia Tenggara termasuk India.

Muthu berkata, belajar menguasai jawi ketika ini berbeza berbanding zaman dulu.

“Keadaan sudah berubah di mana kita sekarang boleh menggunakan perkakasan multimedia untuk menguasai jawi... Sekarang, kita belajar jawi mengikut apa yang difahami komputer atau perisian yang diprogramkan.

“Disebabkan itulah kita perlu berhati-hati terutama dalam menentukan huruf dan bunyi dalam menentukan perkataan jawi,” katanya berkongsi keseronokan menguasai tulisan jawi.

Muthu berkata, melalui projek MobileJawi, pihaknya meningkatkan keupayaan aplikasi Jawi selepas Celcom melancarkan kemudahan itu pada 2006.

“Prototaip pertama aplikasi mudah alih tulisan jawi diperkenalkan pada 2006. Ketika itu, versi ini hanya menyediakan kemudahan pesanan ‘peer to peer’.

“Ini bermakna, seseorang boleh menulis mesej jawi dan menghantarnya sebagai SMS. Namun, kedua-dua pihak iaitu penghantar dan penerima perlu terlebih dulu memuat turun aplikasi jawi dalam telefon bimbit masing-masing,” katanya.

Muthu berkata, ketika Celcom melancarkan perkhidmatan tulisan jawi dua tahun lalu, sambutan diterima daripada pelanggan cukup menggalakkan, malah hampir 200,000 permintaan memuat turun aplikasi ini diterima syarikat itu.

“Namun, banyak isu dihadapi dalam usaha memastikan perkhidmatan lancar. Isu terbesar ialah kurangnya telefon bimbit yang boleh menggunapakai aplikasi jawi ketika itu,” katanya.

Beliau berkata, pada akhir tahun lalu, pihaknya mula mengkaji semula produk tulisan jawi dalam telefon bimbit dan membangunkan perkhidmatan kandungan.

“Kita perlukan landasan teknologi yang boleh menyediakan kemudahan mencipta dan membangunkan kandungan dalam bentuk tulisan jawi kepada telefon bimbit.

“Pada masa sama, kami berinovasi dengan matlamat meningkatkan tahap penggunaan aplikasi itu supaya ia cukup mudah untuk digunakan pemilik telefon bimbit,” katanya yang memperoleh geran pembangunan kandungan rangkaian dari SKMM bagi menjayakan projek MobileJawi.

Muthu berkata, MobileJawi membolehkan pengguna menulis dalam bentuk tulisan rumi dan teknologi mengubah perkataan yang ditaip dalam bentuk tulisan jawi.

“Dengan cara ini, pengguna bebas menulis apa saja yang ada dalam fikiran dan hasil tertera pada SMS ialah tulisan jawi. Lama kelamaan aplikasi ini membolehkan mereka menguasai tulisan jawi walaupun secara terjemahan dari rumi ke jawi,” katanya.

Muthu berkata, pihaknya menjangka MobileJawi sedia dipasarkan secara komersial dalam tempoh beberapa bulan akan datang selepas semua perancangan termasuk landasan dan aplikasinya siap.

“Namun kemudahan aplikasi jawi secara ‘peer to peer’ boleh didapati dari pembekal sekarang. Malah, Maxis dan Digi juga menawarkannya daripada portal WAP mereka.

“Bagi kandungan MobileJawi, kita jangka ia akan sedia dipasarkan beberapa bulan lagi,” katanya.

INFO: Apa yang anda perlu tahu mengenai acara gaya hidup mudah alih terhebat di Malaysia, GoMobile 2008?

  • Acara gaya hidup mudah alih pertama dianjurkan di Malaysia merangkumi Ekspo GoMobile; Persidangan M-Learning dan Edutainment 2008 serta Anugerah Mobile World Star dan majlis makan malam.

  • Penaja utama GoMobile 2008 ialah Maxis Communications Bhd (Maxis) manakala MSC Malaysia dan Open University of Malaysia (OUM) adalah rakan strategik.

  • GoMobile 2008 dianjurkan oleh LTT Global Communications Sdn Bhd dengan kerjasama majalah Mobile World.

  • Ekspo GoMobile 2008 diadakan sejak semalam hingga esok. Pengunjung boleh melihat produk mudah alih terbaru di pasaran keluaran syarikat telekomunikasi terkemuka dunia dan yang dibangunkan syarikat tempatan. Selain itu, perkhidmatan telefon bimbit merangkumi pelbagai aplikasi dan eksesori hebat termasuk notebook dan ultra-mobile personal computer (UMPC) boleh ditemui di ekspo ini.

  • Empat zon khas menanti pengunjung Ekspo GoMobile 2008 iaitu akesori dan perkakasan; inovasi; pembelajaran dan hiburan.

  • Maxis membuka ruang pameran terbesar di Ekso GoMobile 2008. Syarikat ini antara lain mempamerkan produk mudah alih terbarunya termasuk pakej pra bayar dan pasca bayar; jalur lebar dan perkhidmatan data mudah alih.

  • Apa yang menarik, pengunjung boleh memuat turun aplikasi istimewa, GoMobile Insider yang antara lain memberi panduan mengenai pameran ini termasuk mengambil bahagian dalam acara mencari harta karun, GoHunt dengan menggunakan telefon bimbit.

  • Maklumat dari siaran akhbar penganjur menyebut, hadiah telefon bimbit dan pelbagai hadiah lain akan diberi secara rawak setiap jam sepanjang ekspo tiga hari itu.

  • Sepuluh iPod Shuffles akan diberi kepada pemenang bertuah peraduan harian yang dianjurkan Maxis sepanjang ekspo ini.

  • 50 pengunjung pertama yang melanggan majalah Mobile World akan diberi hadiah telefon bimbit LG setiap hari.

  • Peraduan tarian hip hop anjuran Nokia menawarkan hadiah RM2,000 kepada juara kumpulan.

  • Satu lagi produk dibangunkan syarikat tempatan, Bl@st iaitu aplikasi bluetooth keluaran Lambda Mobile Apps Sdn Bhd boleh dilihat di ekspo ini. Bl@st dijangka mula dipasarkan bulan depan.

  • Persidangan M-Learning dan Edutainment 2008 yang berlangsung kelmarin dan semalam antara lain membincang isu inovasi kandungan, peluang dan cabaran alaf baru dalam sektor mudah alih.

  • Anugerah Mobile World Star mengiktiraf individu yang memberi sumbangan dalam membangunkan sektor mudah alih termasuk melakukan inovasi kandungan dan aplikasi. Maxis mengiktiraf lima individu melalui anugerah Maxis In-Ovations.