Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

25 November 2008

Krisis terkini ekonomi dunia bukti kegagalan IMF


Oleh Jamhariah Jaafar

DUNIA sekali lagi terjerumus dalam sistem kapitalisme melampau dan 'pemikiran kolot'. Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) juga gagal mengesan lebihan belanja keterlaluan dalam sistem kewangan antarabangsa.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, menggunakan pentas Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) untuk meluahkan tempelakan Malaysia kepada agensi kewangan dunia yang enggan menerima cadangan Malaysia sejak 10 tahun lalu - supaya membuat pembaharuan kepada struktur sistem kewangan yang dikawal selia oleh IMF dan institusi Bretton Woods lain.

Krisis kewangan yang berulang dalam skala dan impak lebih, seperti kata Najib membuktikan pemikiran kolot IMF sudah tidak lagi relevan - sistem kewangan yang ada sekarang sudah gagal untuk diguna dalam ekonomi dan dagangan baik dalam negeri atau antarabangsa.


Keputusan Bretton Woods selepas Perang Dunia Kedua ialah semua mata wang negara di dunia ditentukan nilainya mengikut nilai tukaran dengan mata wang Amerika Syarikat.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, adalah satu-satunya pemimpin dunia ketika krisis kewangan 1997/98 yang berani menyanggah cadangan Bank Dunia dan IMF, dan menggunakan formula untuk mengawal Ringgit Malaysia dengan tidak diniagakan di luar negara.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Husni Hanadzlah adalah antara rakyat Malaysia pertama membidas IMF dan Bank Dunia kerana gagal mewujudkan satu arkitektur kewangan antarabangsa yang mantap, dalam usaha mengelak daripada berulangnya kemelesetan ekonomi yang kini semakin pantas memuramkan ekonomi global.

"Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, IMF lebih berminat menggaris peraturan dana Kekayaan Kedaulatan; tanpa langsung menghiraukan desakan negara Asia supaya menumpukan perhatian kepada pengawasan Dana Lindung Nilai yang menjadi punca utama krisis kewangan Asia pada 1998.

"Dan krisis terkini terbukti IMF gagal untuk memberi amaran kepada negara dunia mengenai kemungkinan berlaku krisis," tegasnya ketika menyertai Persidangan Kesatuan Antara Parlimen yang diadakan di Geneva, baru-baru ini.

Menyedari kekurangan kedua-dua badan utama kewangan dunia, Husni meminta semua Parlimen dunia mendesak supaya perubahan dilakukan di peringkat kepimpinan Bank Dunia dan IMF.

"Hari ini kita semua tidak tahu sama ada krisis kewangan yang berlaku sudah berada di tahap paling serius, di pertengahan atau baru bermula. Kerana itu, dunia memerlukan kepimpinan lebih berkesan dan mantap di peringkat global... kita mesti mendesak supaya perubahan dilakukan di Bank Dunia dan IMF.

"Kami mahu Bank Dunia dan IMF menjadi institusi paling kukuh bagi menghadapi cabaran hari ini dan masa depan," katanya.

Institusi Bretton Woods diwujudkan selepas Perang Dunia Kedua bagi menangani pelbagai masalah untuk membina semula ekonomi dunia yang musnah. Perubahan dunia terlalu pantas, sedangkan sistem yang digunakan tidak berubah mengikut peredaran masa.

Desakan supaya konsep Bretton Woods dikaji semula semakin lantang, apa lagi selepas dunia mengalami krisis kewangan yang hampir melumpuhkan beberapa negara dunia pada akhir abad lalu dan dekad pertama abad 21 ini pula menghidangkan pelbagai masalah yang jauh lebih kronik.

Husni berkata, Bank Dunia dan IMF perlu insaf bahawa tugas mereka adalah untuk berkhidmat kepada masyarakat dunia tanpa sebarang perasaan bimbang atau berpihak - bukannya menjadi alat kepada satu atau dua kuasa dunia.

"Amat memualkan apabila IMF mengeluarkan kenyataan yang menumpukan perhatian kepada isu membabitkan pengurusan kewangan dengan mendesak negara yang mempunyai lebihan simpanan semasa, kebanyakannya di Asia, supaya menilai semula mata wang mereka � sedangkan tugas utama mereka adalah mengawasi isu pengurusan kewangan," bidas Husni.

Pengarah Urusan IMF, Dominique Strauss-Kahn, ketika bercakap kepada Lembaga Pengarah IMF di Mesyuarat Tahunan IMF-Bank Dunia, bulan lalu, mengakui hakikat bahawa dunia kini sedang mengalami krisis kewangan paling serius sejak era kemelesetan paling buruk pada 1930-an.

Justeru, kata Husni usaha terakhir untuk memulihkan keyakinan dunia kepada kedua-dua badan kewangan dunia ini beberapa langkah drastik perlu diambil dan mendahului semua usaha itu ialah pembentukan arkitektur kewangan global yang mampu untuk memberi layanan lebih adil dan saksama kepada semua negara dunia.

"Pada masa yang sama, kerajaan Amerika Syarikat mesti dipertanggungjawabkan terhadap krisis kewangan dunia yang berlaku hari ini. Kerajaan AS mesti menyediakan pakej kewangan yang kukuh untuk memulihkan kembali pasaran kewangan kepada normal bagi menyelamatkan negara lain yang turut menerima padah daripada krisis yang dicetus AS," kata Husni yang menjadi ketua delegasi Ahli Parlimen Malaysia ke mesyuarat itu.

Husni berkata, Malaysia bernasib baik kerana tidak ada institusi kewangannya terbabit dengan jenis pelaburan yang menjadi amalan kuasa dunia itu. "Tapi jika kita melihat jauh, kita perlu memastikan nasib seluruh negara dunia tidak diletakkan di dalam tangan hanya sebuah negara," katanya mengenai kesan domino krisis kewangan AS terhadap pasaran dunia.

Semua kerajaan yang terbabit dalam krisis kewangan ini mesti segera menangani masalah masing-masing, kerana krisis kewangan global yang berlarutan akan memberi impak besar ke atas ekonomi dan masyarakat dunia.

Selain itu, dunia mesti mendesak WTO (Pertubuhan Perdagangan Dunia) untuk kembali ke meja rundingan. Peraturan perdagangan yang kukuh dan adil akan meningkatkan dagangan dunia dan ia boleh mengurangkan kesan krisis kewangan ini.

Bank Dunia, IMF dan negara kaya mesti tampil untuk membantu kerajaan negara miskin, yang semakin menderita berikutan lonjakan harga minyak dan makanan.

"Rakyat bergantung kepada kerajaan dan kerajaan negara miskin yang tidak memiliki sumber kewangan kukuh untuk diagih kepada rakyat tidak mempunyai pilihan, bergantung kepada Bank Dunia, IMF dan negara kaya. Jadi, jangan ambil masa terlalu lama untuk menyalur semua bantuan ini," katanya.