Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

21 April 2009

Somalia perlu pendekatan kemanusiaan


WASHINGTON baru-baru ini mengumumkan pelan empat perkara bagi memerangi kegiatan lanun di perairan Somalia, termasuk mendakwa lanun-lanun yang ditangkap serta membekukan aset mereka dengan bantuan sekutu-sekutunya di peringkat antarabangsa.

Pelan yang diumumkan oleh Setiausaha Negara AS, Hillary Rodham Clinton pada 15 April lalu itu dilihat sebagai langkah terbaru negara kuasa besar itu bagi menangani kegiatan lanun di perairan tersebut yang semakin berleluasa.

Walaupun, Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), Kesatuan Eropah (EU), AS dan negara-negara sekutu seperti Jepun, Korea Selatan, India malahan China dan Rusia telah menghantar tentera lautnya di perairan itu, tetapi tindakan ketenteraan nampaknya gagal membendung kegiatan lanun di perairan itu.

Malahan, tindakan ketenteraan oleh AS baru-baru ini untuk membebaskan seorang kapten kapal warganya yang ditawan lanun di perairan itu, walaupun berjaya tetapi lanun-lanun tersebut memberi amaran akan membalas dendam bagi membela tiga rakannya yang terkorban dalam operasi itu.

Walau apa pun reaksinya, AS kali ini bersungguh-sungguh untuk menjayakan pelan tersebut. Hillary menyatakan bahawa AS akan menghantar seorang duta ke persidangan penderma Somalia di Brussels pada 23 April ini bagi membantu melaksanakan pelan berkenaan.

Langkah terbaru AS itu juga seolah-olah mengetepikan usaha untuk membasmi kemiskinan dan menamatkan huru-hara di Somalia yang menjadi punca sebenar kegiatan lanun di perairan tersebut, walaupun Hillary menafikan dakwaan berkenaan.

Sukar untuk menilai sama ada langkah terbaru AS untuk memerangi lanun itu akan berjaya atau tidak, kerana AS telah terbukti gagal membendung kegiatan keganasan di peringkat global, walaupun langkah serupa mengenakan sekatan ke atas aset kumpulan pengganas telah dilaksanakan selepas tragedi 11 September.

Penganalisis melihat isu lanun di perairan Somalia hanya boleh diatasi sekiranya masyarakat dunia kembali memberi tumpuan kepada isu utama yang dihadapi oleh negara tersebut. Kembalikan kerajaan yang stabil di Somalia sejak 1991 apabila Presiden ketiga negara itu, Mohamed Said Barre digulingkan oleh kumpulan pemberontak Kongres Bersatu Somalia (USC), yang diketuai Mohamed Farrah Aidid.

Keadaan politik yang tidak menentu dan pertelingkahan kaum menyebabkan penduduk Somalia hidup dalam kemiskinan, berlaku kebuluran, wabak penyakit, kemelesetan ekonomi, selain bencana kemarau yang memburukkan lagi keadaan ekonomi negara itu.

Sehubungan itu, AS perlu menilai semula dasarnya berhubung isu lanun di perairan Somalia. AS dan sekutunya perlu menukar pendekatan kekerasan kepada pendekatan kemanusiaan di Somalia untuk menangani isu lanun di perairan itu.

AS boleh menggunakan dana besar untuk operasi ketenteraannya di Iraq dan Afghanistan bagi menjayakan rundingan damai antara puak-puak yang bertelagah di Somalia dan membantu membangunkan semula ekonomi Somalia.

Selagi isu domestik di Somalia tidak ditangani, maka isu lanun di perairan itu tidak akan dapat diselesaikan dan kos operasi ketenteraan akan meningkat, selain mengugat urusan perdagangan antarabangsa yang melibatkan urusan niaga bernilai berbilion-bilion dolar.