Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

12 Julai 2009

Kaya tapi sengsara




Michael Jackson

Nasib Michael Jackson menyamai deretan kerabat diraja, hartawan popular yang mati secara tragik

KEMATIAN mengejut Raja Pop Michael Jackson, minggu lalu, tidak hanya masih menjadi bualan ramai sehingga ke hari ini, tetapi pada masa turut mendedahkan hakikat mereka sebagai kelompok insan yang memiliki segala-galanya - nama, populariti, kaya tetapi ternyata tidak bahagia.

Ya, penyanyi berusia 50 tahun itu sememangnya popular, mempunyai jutaan peminat di serata dunia tetapi di saat-saat akhir kematian, Jackson lebih dikenali sebagai insan sengsara yang bergelut dengan masalah hutang dan kesihatan. Selepas kematiannya, nilai hartanya yang tersenarai dalam wasiat mencecah lebih RM$500 juta (RM1.7 bilion) dan diletakkan di bawah Amanah Keluarga Michael Jackson untuk tiga anak, ibu dan badan kebajikan yang dirahsiakan.


Siapa sangka, di sebalik kehebatan aksinya di pentas, Jackson adalah insan yang kesunyian. Hati dan jiwanya lara dengan lebih banyak kisah kontroversi dirinya mengakhiri detik-detik terakhirnya. Hakikatnya, bukan dirinya saja, malah kematiannya secara tragik itu hanya mengulangi kematian sama beberapa individu popular seperti kerabat diraja, hartawan dan pewaris harta yang diuliti kekayaan, tetapi sengsara.

Contoh terdekat sudah semestinya kerabat diraja kesayangan ramai, mendiang Puteri Diana yang kematiannya bakal genap 12 tahun, akhir bulan depan. Tarikhnya 31 Ogos, 1997 dan Diana yang ketika itu berusia 36 tahun bersama kekasihnya, Dodi al-Fayed, 42, meninggal dunia apabila kereta yang mereka naiki terbabit dalam nahas di terowong Pont de L'Alma, Paris.

Pelbagai teori dikaitkan dengan kematiannya, termasuk kemungkinan ia hasil campur tangan kerabat diraja Britain yang malu dengan percintaan Diana dengan Dodi, anak hartawan Arab, Mohammed Al-Fayed. Ada juga laporan menyatakan, kematian ibu beranak dua itu berlaku ketika beliau di ambang perkahwinan dengan Dodi.

BEKAS Putera Mahkota Nepal dan kekasihnya, Devyani yang menjadi punca kematian tragik kerabat diraja Nepal.

Diana dikhabarkan sedang asyik mengulit rasa kasih dan bahagia dilamun cinta selepas perkahwinannya dengan Putera Charles bernoktah dengan perceraian. Diana yang dianggap sebagai puteri rakyat di pelusuk dunia yang dikenali kerana sifat lembut, kelembutannya, gaya rambut dan pakaiannya yang menjadi ikutan serta kontroversi percintaannya, terbukti berdepan kemelut kerana bercinta dengan Dodi yang diketahui berlatar belakang keluarga sebagai Muslim.

Dek kerana statusnya itu juga, kehidupannya menjadi perhatian semua menerusi lensa paparazi atau jurugambar bebas yang mahu merakamkan setiap detik dan gerak gerinya, sehinggalah ke saat-saat akhir kematiannya secara tragik.

Jika Diana dikenali di seluruh dunia, ada satu lagi keluarga ternama - Kennedy, yang disifatkan 'keluarga monarki' di Amerika Syarikat yang sebegitu popular dengan beberapa ahli keluarga itu turut mati secara tragik.

John Kennedy Jr (JFK Jr), anak lelaki bekas Presiden John Kennedy, maut dalam nahas udara bersama isterinya, Carolyn Bessette, pada 16 Julai, 1999. JFK Jr atau nama jolokannya John John yang pernah diberi gelaran lelaki paling seksi di dunia, sememangnya popular sehinggakan dikaitkan dengan ramai wanita, termasuk Puteri Diana. Wajah tampannya itu terbukti tidak lama ditatapi apabila maut pada usia 39 tahun.

KEMATIAN Puteri Diana terus diratapi peminat.

Kematiannya hanya mengulangi kisah tragik bapanya yang juga presiden ke-35 yang mati ditembak pada 1963; bapa saudaranya Robert, ditembak mati pada 1968.

Satu lagi kisah kematian golongan bangsawan ini berlaku pada 2005 apabila gadis cantik Korea Selatan bernama Lee Yoon-hyung yang juga antara dua pewaris harta syarikat konglomerat Samsung, ditemui mati bunuh diri biarpun pada awalnya didakwa beliau mati dilanggar kereta.

Mayat pelajar Pengurusan Hasil Seni di salah satu institusi New York, ditemui tergantung pada wayar elektrik oleh teman lelakinya dan seorang rakan di pangsapuri mewah Lee di bandar raya Amerika Syarikat itu.

Lee juga dianggap contoh gadis yang memiliki segala-galanya - kecantikan, cerdik, muda dan amat kaya selain nama besar keluarga yang dibawanya.

Di sebalik minatnya yang sukakan kereta lumba dan hasil seni,hatinya tidak tenang dan didakwa memilih jalan menamatkan hayat dirinya selepas pilihan hatinya ditentang orang tua. Ada laporan lain mendakwa dirinya

berdepan masalah kemurungan yang serius sejak beberapa bulan. Sewaktu kematiannya, Lee membawa bersama identitinya sebagai pewaris dan pemegang saham syarikat bernilai 179 bilion won (RM653.22 juta), ketika itu.

Kematian tragik ini turut menimpa keluarga diraja Nepal pada 2001 apabila Putera Mahkota, Dipendra bertindak membunuh ayah dan ibunya - raja dan permaisuri Nepal serta enam kerabat diraja lain, termasuk adik-adiknya

dengan dua senjata raifal sebelum menembak dirinya sendiri. Ia dikaitkan dengan halangan cinta apabila hasratnya mengahwini gadis biasa Devyani Rana, dibantah keluarga.

Mereka yang maut adalah Raja Birendra, Permaisuri Aishwarya dan adik lelaki Dipendra, Putera Nirajan, adik perempuannya, Puteri Shruti, 24; adik perempuan Birendra, Puteri Sharada Shah dan Puteri Shanti Singh; suami Sharada, Kumar Khadga Bikram Shah, dan sepupu Birendra, Puteri Jayanti Shah. Darah dan kaitan India dalam diri Rana yang disifatkan sebagai musuh Nepal, menjadikannya calon tidak layak bergelar Puteri Mahkota.

Nepal tidak hanya kehilangan Putera Mahkota tetapi pewaris takhta menerusi kejadian yang menyentuh hati ramai, sehingga ke hari ini. Siapa sangka, biarpun mempunyai kuasa, nama dan kekayaan, Dipendra tidak bahagia dengan bertindak membunuh anggota keluarganya sendiri.

Apa yang pasti, kematian Jackson, Diana, keluarga Kennedy, Lee dan kerabat diraja Nepal membuktikan nama besar, populariti dan wang yang ada bukanlah jaminan bahagia atau boleh mengelak maut. Cuma, selain catatan hebat pencapaian dan nama yang dibawa, mereka juga tercatat sebagai insan yang mati secara tragik dengan kejutannya terus dirasai.

FAKTA

Antara kematian tragik hartawan


  • Dodi al-Fayed, pewaris hartawan Mesir Mohammed al-Fayed maut dalam nahas bersama kekasihnya, Puteri Diana pada 1997.

  • Christine Onassis, anak perempuan dan pewaris tunggal hartawan perkapalan Greek Aristotle Onassis cuba bunuh diri dua kali tetapi mati pada usia 37 tahun kerana serangan jantung selepas pembedahan buang lemak.

  • Edoardo Agnelli, anak lelaki tunggal Gianni Agnelli dan pewaris empayar perniagaan Fiat, bunuh diri dengan terjun dari jambatan di Turin.

  • Putera Mahkota Nepal, Dipendra membunuh ibu bapanya, Raja Birendra dan Permaisuri Aishwarya serta tujuh kerabat diraja lain, termasuk adik-adiknya pada 1 Jun, 2001 kerana cintanya terhalang.
  •