Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 April 2008

DPMPP mahu jadikan pasar malam produk pelancongan


Oleh NURUL HUDA HASSAN

PULAU PINANG 22 April - Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang (DPMPP) berhasrat menjadikan pasar malam di negeri ini sebagai produk pelancongan yang mampu membawa pulangan lumayan kepada peniaga kecil.

Yang Dipertuanya, Rizal Faris Mohideen Abdul Kader berkata, satu mekanisme baru perlu diperkenalkan bagi menaikkan imej dan pendapatan penjaja serta peniaga kecil termasuk di pasar malam negeri ini.

Menurutnya, pelan tindakan yang sistematik telah dirancang dan perkara tersebut juga sudah dikemukakan kepada kerajaan negeri untuk langkah yang seterusnya.

"Pulau Pinang terkenal dengan jolokan syurga penjaja tetapi tidak banyak yang dilakukan untuk membantu mereka menjadi satu simbol tarikan ke negeri ini.

"Oleh itu, kita telah mengadakan pertemuan dengan kerajaan negeri bagi membincangkan perkara berkaitan dengan komuniti tersebut," katanya pada sidang akhbar di pejabat DPMPP di sini semalam.

Tambahnya, pada masa sama, DPMPP juga akan mendapatkan maklum balas dan pandangan daripada peniaga dalam usaha meningkatkan kemudahan infrastruktur dan pendapatan mereka.

Katanya, berdasarkan kaji selidik yang dilakukan pihaknya, satu lokasi pasar malam Melayu di Pulau Pinang berupaya mencatatkan jualan sebanyak RM100,000 dengan purata jualan keseluruhan boleh mencecah RM100 juta setahun.

"Kita mahu pasar malam di negeri ini menjadi tumpuan pelancong baik tempatan mahu pun luar negara seperti Pasar Notting Hill di London dan Souk di Dubai yang mampu membawa pulangan lumayan kepada peniaga dan negara," ujarnya.

Beliau yang baru dilantik Ahli Majlis, Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) bagi tempoh April hingga Disember ini juga berjanji untuk menunaikan tanggungjawab dengan sebaiknya dan akan berusaha mencari peluang yang mampu memberi keuntungan kepada negeri ini.

Jelasnya, peluang yang telah diberikan itu tidak akan disia-siakan dan beliau akan memberikan kerjasama kepada kerajaan negeri dalam usaha menjadikan Pulau Pinang ke arah sebuah bandar yang maju, moden, seimbang, selamat dan berdaya saing.