Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 April 2008

Melatih bakal pakar bioteknologi


BILA ditanya mengenai kerjaya, sudah tentu ibu bapa banyak mempengaruhi fikiran anak-anak mereka.

Paling banyak jawapan yang diterima mungkin doktor, jurutera, peguam, guru atau jururawat dan jarang yang mahu menjadi saintis.

Itu mungkin dulu, tapi sekarang tidak lagi. Ini kerana saintis terutama bioteknologi menjadi bidang kerja pilihan di masa hadapan.

Ketua Pegawai Eksekutif Malaysian Biotechnology Corporation Sdn. Bhd. (BiotechCorp), Datuk Iskandar Mizal Mahmood berkata, modal insan dalam bidang bioteknologi amat diperlukan memandangkan industri berkenaan semakin berkembang maju.

“Kami di BiotechCorp menjalankan pelbagai aktiviti bagi menarik minat masyarakat dalam membangunkan bidang bioteknologi,” katanya semasa ditemui di pejabatnya di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Beliau menambah ini bersesuaian dengan Dasar Bioteknologi Kebangsaan yang dilancarkan pada 2005.

Dalam masa yang singkat iaitu tidak sampai tiga tahun, industri bioteknologi membangun dengan amat pesat dengan terdapat 51 syarikat bertaraf Bionexus.

Syarikat bertaraf Bionexus adalah syarikat yang berdaya maju dari segi pelaburan yang diluluskan mencecah RM1 bilion.

Daripada 51 buah syarikat berkenaan, ia berjaya menjana lebih 1,000 peluang pekerjaan kepada graduan yang melebihi jangkaan awal.

Iskandar menambah tahun ini dijangka syarikat bertaraf Bionexus akan bertambah sehingga 70 buah dan secara tidak langsung memerlukan lebih banyak modal insan.

“Persoalannya bagaimana untuk menampung keperluan syarikat Bionexus yang semakin berkembang ini?” soal beliau.

Iskandar berkata, graduan lepasan institut pengajian tinggi (IPT) awam atau swasta kadang-kala tidak selaras dengan kehendak industri.

Justeru pihaknya mengambil langkah melaksanakan Biotechnology Entrepreneurship Special Training (BeST) bagi melatih graduan agar sesuai dengan keperluan industri.

Bagi suku ke tiga 2007, BeST telah melatih tiga kumpulan dengan jumlah 250 orang menerusi latihan dalam kelas, makmal dan industri.

“Latihan yang berjalan selama tiga bulan akan memberikan keyakinan bukan saja kepada graduan tetapi juga pihak industri mendapatkan pekerja yang cemerlang.

“Biasanya graduan-graduan ini akan terus diambil bekerja oleh industri di mana mereka menjalankan latihan sebelum menamatkan kursus,” katanya.

Program BeST

Iskandar menambah, pengambilan pelatih program BeST disiarkan di akhbar-akhbar arus perdana dan laman web BiotechCorp.

Pembinaan modal insan yang lebih terlatih pula mula dilaksanakan tahun lalu menerusi kerjasama dengan gabungan tiga buah universiti di California, Amerika Syarikat (AS) iaitu QB3.

“Dalam program berkenaan, BiotechCorp menghantar 20 peserta menghadiri kursus insentif selama satu minggu di sana,” katanya.

Program berkenaan disasarkan kepada modal insan profesional di dalam sesebuah syarikat Bionexus seperti ketua pegawai eksekutif dan pegawai eksekutif.

Program berkenaan mendapatkan sambutan yang menggalakkan dan menarik minat industri bioteknologi bagi mendapatkan kepakaran, keusahawanan, kewangan dan pembiayaan.

Bagi syarikat Bionexus yang tidak berpeluang mengikuti program QB3, Biotechcorp menjemput pakar-pakar bioteknologi dari luar negara bagi memberikan kursus insentif bagi menjayakan industri bioteknologi negara.

“Program Eminense Speaker ini telah dijalankan bukan saja memberikan kursus tetapi menarik minat pelajar dalam bidang bioteknologi,” katanya lagi.

Selain itu terdapat juga program Executive in Residence dimana pakar bioteknologi terkemuka dunia dibawa ke mari sebagai mentor kepada syarikat Bionexus terpilih negara ini.

“Individu berkenaan akan meneliti pelan perniagaan, beri nasihat, pandangan serta membuka peluang bagi pasaran yang lebih luas ke peringkat global,” katanya.

Iskandar berkata, BiotechCorp menyasarkan modal insan berpengetahuan daripada 40,000 kepada 80,000 menjelang 2011 menerusi pelbagai program yang diadakan.