Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

29 April 2008

Kontraktor perlu bijak tangani masalah kenaikan bahan binaan


Oleh SYED RIDZUWAN SYED ISMAIL

KANGAR 26 April - Menteri Besar Perlis, Datuk Dr. Md. Isa Sabu menasihatkan kontraktor pembinaan menangani masalah kenaikan harga bahan binaan termasuk besi dan keluli secara bijaksana supaya perniagaan dapat diteruskan.

Beliau berkata, antara jalan penyelesaian ialah menjalin hubungan yang rapat dan baik dengan para pengeluar serta pembekal bahan binaan.

Katanya, usaha meminimumkan kos projek juga boleh dilakukan tanpa mengurangkan mutu kerja bagi sesebuah projek.

"Saya sedar kenaikan bahan tersebut di pasaran memberikan tekanan kepada kontraktor tetapi ini tidak seharusnya dijadikan alasan untuk mereka mengaku kalah dalam mengusahakan bidang ini," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis perasmian Mesyuarat Agung Perwakilan Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) cawangan Perlis di sini hari ini.

Terdahulu ketika berucap pada majlis yang sama, Yang Dipertua DPMM cawangan Perlis, Fauzi Hassan memberitahu, kenaikan harga bahan binaan yang keterlaluan dan kesukaran mendapatkan bekalan bahan binaan merupakan cabaran yang terpaksa dihadapi kontraktor kebelakangan ini.

Masalah itu juga, menurutnya, memberi tekanan kepada para kontraktor yang perlu menyiapkan sesebuah projek mengikut masa yang telah ditetapkan.

"Bagi memastikan sesuatu projek yang diberikan siap mengikut jadual, kontraktor perlu bijak mengurus masa agar sesuatu masalah dapat diatasi.

"Orang yang bijak menguruskan masa akan lebih mudah melaksanakan tugasnya dengan lebih berkesan," kata Md. Isa.