Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 April 2008

Teknik hasilkan benih tilapia



Penternakan ikan tilapia menggunakan teknik inkubator.


Penghasilan benih tilapia berbeza dengan benih keli kerana sifatnya yang mengeram telur di dalam mulut sehingga menetas.

Bagi menghasilkan anak benih tilapia yang berkualiti, Perintis Agrotech Centre akan menganjurkan kursus menghasilkan benih ikan tilapia menggunakan teknik inkubator.

Kursus yang akan diadakan pada 17 dan 18 Mei ini bertujuan melahirkan lebih ramai pengusaha benih ikan tilapia berkualiti tinggi (benih monoseks).

Kursus diadakan kali kedua atas permintaan orang ramai yang ingin menceburi dan mempelajari kaedah pembenihan dan pembiakan ikan tilapia menggunakan teknik inkubator untuk skala sederhana dan komersial.

Begitu juga dengan permintaan ikan tilapia mentah dan segar yang kian meningkat berikutan penghasilan banyak produk-produk hiliran berasaskan isi ikan tilapia.

Ini secara tidak langsung memerlukan pengeluaran benih ikan tilapia yang banyak dan konsisten bagi memastikan bekalan ikan mentah dapat memenuhi kehendak pasaran.

Jika dahulu bekalan benih ikan tilapia hanya bergantung kepada kaedah pembiakan secara semula jadi, namun melalui penemuan kaedah inkubator dan bioteknologi terkini, penghasilan benih ikan tilapia yang bermutu tinggi dapat dihasilkan.

Masalah yang sering dihadapi seperti pembiakan induk betina yang terhad, bekalan tidak konsisten, penghasilan anak benih yang sedikit dan benih lambat membesar bukan lagi satu masalah besar.

Ini kerana penggabungan kaedah inkubator dan penggunaan cecair bioteknologi terbukti memberikan hasil lebih banyak, mempunyai kadar hidup tinggi, kebolehan menggunakan induk betina lebih kerap, mendapat benih berkualiti dan mempunyai daya ketahanan tinggi.

Inkubator merupakan teknologi pengklonan habitat asal ikan tilapia di mana reka bentuk yang dicipta dan pergerakan air yang diprogramkan di dalam inkubator tersebut dapat menggantikan mulut induk betina yang mengeram telur-telur di dalam mulutnya.

Pergerakan air berpusing setinggi satu hingga dua sentimeter (sm) dapat mempercepatkan telur menetas dan meningkatkan kadar hidup sehingga 90 peratus.

Cecair bioteknologi pula bertujuan menghasilkan anak-anak ikan yang tahan penyakit, bermutu tinggi dan cepat membesar.

Melalui kursus ini juga peserta berpeluang mempelajari teknik menghasilkan benih monoseks iaitu benih jantan sahaja yang secara biologinya lebih cepat membesar, tahan penyakit, aktif dan tahan lasak.

Penghasilan benih monoseks dapat memberikan pulangan yang maksimum kerana harga benih ikan tilapia ini mencecah 25 hingga 30 sen seekor.

Menurut kajian, benih ikan tilapia monoseks masih tidak mencukupi di dalam pasaran dan memerlukan sumber bekalan yang banyak.

Kursus terbuka kepada semua dan untuk pendaftaran sila berhubung dengan urus setia di talian 019-6634527.