Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

28 Mei 2008

Garis panduan jamin perpaduan terus kukuh

KUALA LUMPUR: Malaysia masih liberal dalam memberi kebebasan kepada media, tetapi ia tidak harus disalahgunakan atau diambil kesempatan oleh mana-mana pihak, kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Beliau berkata, pengamal media perlu memahami ada had yang wujud dalam kebebasan itu melalui undang-undang yang bertujuan menjamin perpaduan antara rakyat pelbagai bangsa dan agama terus kukuh.

"Kita membenarkan kritikan (terhadap kerajaan) di Malaysia... kritikan itu sebenarnya lebih daripada diberikan di kebanyakan negara lain, tetapi ia mesti mengikuti garis dibenarkan," katanya ketika sesi soal jawab selepas mewakili Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi merasmikan Sidang Kemuncak Media Asia, di sini, semalam.


Bagaimanapun katanya, ada media, terutama media baru melalui internet yang cuba mengeksploitasi dan memperbesar-besarkan sesuatu perkara bagi menarik perhatian pembaca.

Kepada soalan mengapa Raja Petra Raja Kamaruddin, didakwa 7 Mei lalu jika Malaysia mengamalkan kebebasan media, Najib berkata, ia dibuat selepas penulis blog itu didapati melanggar undang-undang.

Katanya, kebebasan media mempunyai had tersendiri, malah di negara maju seperti Amerika Syarikat pun, wartawan tidak diberikan kebebasan untuk melaporkan apa yang berlaku terhadap tahanan di penjara Guantanamo Bay contohnya.

Beliau berkata, Raja Petra didakwa atas kesalahan melanggar undang-undang berikutan dakwaan dan kenyataannya yang tidak berasas.

Katanya, penulis blog itu tidak dipenjarakan, tetapi memilih untuk tidak membayar wang jaminan yang ditetapkan mahkamah menyebabkan dia terpaksa dibawa ke penjara sehingga membayar wang jaminan itu dua hari kemudian.

"Kita membenarkan kritikan terhadap kerajaan, kita tidak mengambil tindakan sehingga beberapa perkara dinyatakannya kita sifatkan sebagai serius... Peguam Negara memutuskan sama ada membuat pendakwaan atau tidak," katanya.

Beliau berkata, kegagalan kerajaan menangani isu yang dibangkitkan dalam media internet dan kegagalan menggunakan sepenuhnya teknologi berkenaan menjejaskan prestasi sehingga keputusan luar dugaan pada pilihan raya umum lalu.

Katanya, kerajaan mengambil iktibar daripada perkara itu dengan berusaha meningkatkan penggunaan internet dan tidak mengkritik pengendali blog atau media internet, tetapi akan membabitkan mereka memberi pemahaman keadaan semasa.

"Kita sudah putuskan, berdiam diri bukan opsyen. Kita perlu tangani isu dibangkitkan media baru dengan pantas," katanya.

Beliau berkata, media berperanan memberi penjelasan kepada rakyat mengenai isu kompleks seperti pemberian subsidi dan kenaikan harga barang kerana penyelesaian isu seumpama itu tidak mudah serta sukar memuaskan hati semua pihak.

"Media boleh membantu memberi pemahaman kepada rakyat... biar rakyat faham situasi yang dihadapi kerajaan. Kerajaan mahu mencari keseimbangan kuasa pasaran dengan keperluan membantu rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah," katanya.