Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

28 Mei 2008

146 ditahan di luar negara kerana dadah



KUALA LUMPUR: Seramai 146 rakyat Malaysia, 61 daripadanya wanita kebanyakannya Melayu, ditahan di luar negara sejak 2006 kerana kesalahan berkaitan dadah, Dewan Negara diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Chor Chee Heung, berkata bahawa daripada bilangan itu, 39 diberkas pada 2006, dua daripadanya wanita berbangsa Melayu, 78 diberkas tahun lalu, termasuk 22 wanita Melayu, 10 wanita India dan enam wanita Cina.

Manakala angka bagi tahun ini sehingga Mac ialah 14 wanita Melayu, tiga India dan seorang berbangsa Cina.


Ketika menjawab soalan Senator Siw Chun Eam yang mahukan statistik kaum bagi penahanan itu, Chor berkata, dari segi umur pula, wanita Malaysia paling muda yang ditahan di luar negara kerana kesalahan berkaitan dadah adalah 20 tahun manakala paling tua berusia 53 tahun.

Katanya wanita Malaysia biasanya tertarik dengan tawaran gaji lumayan yang dibuat oleh ejen yang lazimnya berbangsa asing.

“Biasanya ejen ini masuk ke Malaysia secara sah, sama ada sebagai pelajar atau pelancong dan memulakan aktiviti secara aktif bila kenal wanita tempatan dan guna taktik gaji lumayan untuk tarik minat mereka,” katanya.

Chor berkata ada juga ejen menggunakan taktik berkawan atau jatuh cinta dengan wanita tempatan untuk membawa mereka ke luar negara.

Menjawab soalan Datuk Wira Syed Ali Syed Abbas Alhabshee, beliau berkata, kerjasama sentiasa dijalankan dengan Interpol dan penguat kuasa asing untuk mendapatkan lebih banyak maklumat dalam usaha membanteras kegiatan itu.

Mengenai nasib rakyat Malaysia selepas ditahan, Chor berkata, kerajaan melalui pejabat kedutaan di luar negara sentiasa memberi bantuan konsular kepada mereka.