Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

31 Mei 2008

Teman tidur


Teks Diyanah Anuar




volusi bantal perluas fungsi pengalas kepala ketika lena

BANTAL. Menyebut, mendengar atau membaca perkataan enam abjad ini saja mampu mengundang pelbagai reaksi. Bantal yang mengikut takrifan umum peralatan pengalas kepala ketika tidur, cukup sinonim dengan kehidupan seharian manusia. Tidak hairanlah lahir ungkapan seperti ‘bagai orang mengantuk disorongkan bantal’, ‘bantal busuk’, ‘bantal peluk’ dan ‘jangan pijak bantal’ yang mungkin sudah dipelajari kita seawal pandai berkata-kata.

Apabila mendengar istilah bantal, mungkin ada ada mata terus layu tidak kurang juga mengidam tidur lena dibuai mimpi indah. Bagi penghidap migrane kronik, isu tinggi rendah, lembut atau keras bantal boleh menjadi perkara amat penting yang perlu diselesaikan sebelum tidur. Mengapa tidak, bantal yang kurang sesuai boleh menganggu tidur dan jika ini berlaku, sudah tentu migrane datang menyerang.


Dalam situasi lain, ada pula yang suka bergaduh menggunakan bantal, Bantal dibaling ke arah lawan, dipukul sehingga koyak lalu berterbanganlah kekabu atau kapas di udara. Bantal akrab hubungannya dengan manusia, kadang-kala bantal menjadi teman pelepas sendu, menangis dan berhiba sambil memeluk bantal kesayangan. Tidak hairan, ada yang masih lagi menyimpan ‘bantal busuk’ zaman kanak-kanak kerana sudah dianggap sebahagian daripada diri.

i-Kon mengajak pembaca melihat semula bagaimana bantal berevolusi. Dulu apa saja boleh dijadikan bantal atau mengikut pendapat ramai, alah sekadar teman tidur, alaslah apa saja di kepala. Namun kini, bantal direka khusus mengikut perubahan teknologi. Tidak hairanlah ada bantal dijual sehingga RM250 sebiji khusus untuk pembeli yang amat mementingkan aspek kesihatan, kontur dan keupayaan bantal melengkapkan tidur malam atau siang.

Menyoroti sejarah, jika bantal masih dianggap barang mewah seperti statusnya pada zaman dulu, besar kemungkinan ramai di antara kita tidak berpeluang tidur nyenyak beralaskan bantal empuk.

Dulu bantal kononnya hanya digunakan golongan berada dan buktinya ditemui dalam makam purba Mesir. Teknik penghasilannya yang agak rumit, membabitkan kerja mencelup warna dan menjahit corak membuatkan ia dianggap barangan yang memiliki nilai seni. Ini menyebabkan bantal berhias dulu pernah menjadi barang komoditi di China dan Eropah pada Zaman Pertengahan. Zaman Revolusi Perindustrian pula menyaksikan pengeluaran bantal tekstil berhias secara besar-besaran.

Berbanding bantal tradisional yang kebanyakannya diperbuat daripada bahan lembut, bantal tradisional dari China berbentuk kotak yang diperbuat kayu, batu, besi dan juga porselin. Bantal yang berupa kotak kayu biasanya turut dijadikan bekas menyimpan barang berharga di mana ia dapat dijaga ketika pemiliknya tidur.

Walaupun mungkin ada yang masih menyimpan barangan berharga di dalam bantal pada hari ini, kegunaan bantal pastinya sudah banyak berubah daripada fungsi asalnya suatu masa dulu. Bantal secara amnya dilihat sebagai kelengkapan tidur yang penting. Rata-rata orang yang biasa menggunakan bantal untuk tidur akan menghadapi kesukaran untuk tidur lena tanpa menggunakan bantal.

Bukan setakat kelengkapan tidur saja, bagi sesetengah orang, bantal memberi pengaruh yang tidak kurang pentingnya dalam kehidupan mereka. Dalam memilih bantal yang ingin digunakan untuk tidur, golongan ini selalunya mementingkan bentuk, rekaan dan kualiti sesebuah bantal. Kebanyakan mereka juga tidak kisah untuk berbelanja lebih bagi mendapatkan bantal bermutu yang menjanjikan tidur berkualiti.

Sebagai kelengkapan yang dapat memberikan tidur yang bermutu, inovasi dan teknologi baru dalam penghasilan bantal juga sering diperkenalkan. Jepun yang terkenal dengan kepantasan teknologi dan penciptaannya adalah antara peneraju dalam rekaan bantal yang berteknologi dan kebanyakannya boleh disifatkan sebagai unik.

Beberapa tahun lalu misalnya, Jepun memperkenalkan ‘teman’ tidur buat golongan wanita bujang - dengan jaminan ia tidak akan berdengkur! Ciptaan bantal menyerupai lengan lelaki yang dipanggil The Boyfriend's Arm Pillow ini laris dijual ketika ia mula dilancarkan di pasaran.

Buat golongan lelaki bujang pula, diciptakan bantal istimewa untuk mereka iaitu bantal berbentuk paha wanita. Produk ini juga dilaporkan laris di pasaran.

Oleh kerana sebahagian besar daripada hayat manusia dihabiskan dengan aktiviti tidur, tidak salah rasanya jika seseorang individu agak cerewet dalam memilih bantal yang bersesuaian untuk digunakan ketika tidur kerana ia sama pentingnya dengan pemilihan katil. Bantal yang tidak bersesuaian boleh mengakibatkan kesakitan pada bahagian belakang badan, insomnia, sakit tengkuk dan juga kepala.

Secara umumnya, seseorang itu harus menggunakan bantal yang dapat menyokong bahagian antara kepala dan juga bahu, tidak kira sama ada mereka tidur secara baring atau mengiring. Dengan pelbagai pilihan yang ada di pasaran, anda mungkin menghadapi masalah untuk memilih jenis bantal yang terbaik. Tepuk dada tanyalah selera!.

Saudagar bantal

WALAUPUN bantal rekaan canggih dan berteknologi semakin menjadi pilihan pengguna yang mementingkan kualiti tidur serta kesihatan badan, bantal tradisional diperbuat daripada kekabu juga masih dicari.

Mungkin kerana bantal kekabu ini sinonim dengan gaya hidup masyarakat tempatan khususnya orang Melayu dan ciri keselesaan yang diperoleh daripada penggunaannya membuatkan ia masih mendapat tempat di hati masyarakat.

Dalam kehidupan moden, penggunaan bantal tidur tradisional ini berkurangan dan kebanyakan pengguna lebih memilih bantal yang berisi kapas atau span.

Namun ia tidak menghalang seorang usahawan tempatan mengusahakan perniagaan bantal kekabu bagi memenuhi permintaan di bandar. Nayda Trading, boleh dikatakan sebagai perniagaan tunggal yang menawarkan produk bantal kekabu di Kuala Lumpur pada skala besar.

Nayda Trading menjadi pengedar bantal kekabu untuk pasaran sekitar Kuala Lumpur melalui perniagaan Pusat Bantal di Sunway Batu Caves, sejak tahun lalu. Pengurus perniagaan ini, Nawal Shuhaida Mohd Pauzi berminat untuk menjalankan perniagaan ini selepas menghadiri seminar keusahawanan beberapa tahun lalu. Pada seminar itu, beliau tertarik dengan pengalaman perniagaan yang dikongsi usahawan tempatan yang berjaya dalam perniagaan bantal kekabu.

“Selepas mendengar cerita dari usahawan berkenaan, saya terus tertarik untuk cuba menceburi perniagaan ini lebih-lebih lagi bila melihatkan kurangnya persaingan dalam pasaran.

“Permintaan untuk bantal kekabu juga sentiasa ada. Selepas mempertimbangkan pelbagai perkara serta membuat kajian mengenai perniagaan ini, saya teruskan niat untuk menjalankan perniagaan ini,” katanya sambil menambah, kebanyakan produk yang dijual di Pusat Bantal Kekabu ini diambil dari beberapa pembekal dari serata negeri di Semenanjung.

Sejak menjalankan perniagaan, sambutan yang diterima setakat ini adalah baik. Ramai pelanggan yang mengunjungi premisnya memberitahu Nawal Shuhaida yang sebelum ini sukar untuk mereka mencari kedai yang menjual pelbagai jenis bantal kekabu.

“Produk bantal yang dijual di pasar raya selalunya diperbuat daripada kapas dan juga span. Memang ramai yang menggunakan bantal yang diperbuat daripada dua material ini, namun ramai juga yang lebih suka kepada bantal kekabu. Jadi, mereka gembira bila adanya kedai khusus yang menjual bantal kekabu seperti ini,” ujarnya.

Kata Nawal, bantal yang diperbuat daripada kekabu biasanya digemari kerana ia dikatakan lebih sejuk dan juga memberi rasa nyaman ketika tidur. Selain itu, segelintir yang memilih bantal ini biasanya sudah biasa menggunakan bantal jenis ini sejak kecil, jadi mereka lebih senang tidur menggunakan bantal jenis ini.

Kekabu yang digunakan untuk mengisi bantal pula terbahagi kepada dua jenis iaitu kekabu asli dan kekabu proses. Tekstur kekabu proses adalah lebih halus berbanding kekabu asli tetapi kekabu asli dikatakan lebih tahan lama daripada kekabu proses.

“Selain murah, istimewanya bantal jenis kekabu ini ialah jika bentuknya leper selepas kerap diguna, ia cuma perlu dijemur di bawah cahaya matahari supaya kekabu di dalamnya mengembang dan bentuk bantal akan kembali seperti biasa.

“Dari segi keselesaan pula, segelintir orang memilih bantal kekabu kerana ia dikatakan lebih ‘penuh’ atau tepu. Jadi ia sedap dipeluk dan boleh menyokong kepala serta tengkuk dengan baik,” katanya.

Seperti ‘bantal moden’ juga, sesebuah bantal kekabu boleh digunakan untuk tempoh yang lama jika dijaga dengan baik. Cara penjagaannya mudah. Ia perlu sentiasa ditukarkan sarungnya dan sekali-sekala dijemur di bawah sinaran matahari. Ia tidak perlu dibasuh, cukup hanya dengan menyemburkan penyembur fabrik bila perlu.

Menyentuh mengenai industri penghasilan kekabu di negara ini, Nawal berkata, perusahaan tanaman kekabu di peringkat tempatan boleh dikatakan tidak begitu besar jika dibandingkan dengan negara jiran seperti Filipina dan Thailand.

“Negara terbabit mempunyai ladang tanaman pokok kekabu yang besar malah mereka juga adalah pembekal utama di rantau ini,” kata beliau lagi.

Di Pusat Bantal, pelbagai pilihan bantal kekabu dari segi saiz, kegunaan ataupun materia menanti pelanggan.

Antara jenis bantal yang dijual di sini adalah bantal tidur, bantal peluk, bantal lepak, batal kusyen, bantal pengantin serta pelbagai saiz dan jenis tilam yang turut berasaskan kekabu. Harga setiap produk juga berpatutan iaitu di antara RM7.50 hingga ke RM80.

Bagi yang berminat untuk mendapatkan produk bantal kekabu dari Nayda Trading ini, anda boleh menghubungi Nawal Shuhaida di talian 012-3307471.

INFO: Berikut ada beberapa tips yang boleh dijadikan panduan untuk membeli bantal

  • 1) Tentukan saiz sesuai. - Saiz bantal mestilah bergantung kepada saiz katil. Bagi katil kembar (twin), anda mungkin akan memilih bantal standard. Bagi katil jenis queen, anda menggunakan dua bantal queen dan katil jenis king, anda akan menggunakan dua bantal king.

  • 2) Cara tidur - Adakah anda tidur terlentang, mengiring, atau meniarap? Jika anda tidur meniarap, anda mungkin memerlukan bantal yang leper dan jika anda tidur secara mengiring atau meniarap, anda mungkin mahukan bantal yang mampu menyokong leher. Kebanyakan jenama bantal berkualiti akan memberi anda maklumat mengenai pilihan bantal yang menepati keperluan anda. Cuba beberapa bantal yang berlainan sehingga anda menemui bantal yang paling memberi keselesaan.

  • 3) Kandungan bantal - Selain saiz, perkara penting yang harus ditentukan adalah jenis kandungan bantal yang dimahukan. Lebih tinggi kualiti isi kandungan bantal, lebih tinggi kualiti bantal berkenaan. Bantal jenis ‘foam’ dapat memberi sokongan yang teguh kerana bentuknya tidak mudah berubah walaupun kedudukan tidur anda berubah-ubah. Bantal yang berisi bulu burung (feather) pula lebih lembut yang mana anda boleh memeluknya dengan mudah. Tentukan, sama ada anda perlukan bantal yang isinya padat ataupun jenis yang lembut.